Umeå-tråden

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte idag, fullt med plugg, men imorgon
> eftermiddag vid 16-tiden skulle jag kunna guida
> lite runt grössjön, jag är inget proffs än men
> har cyklat ett gäng svängar där nu.
> Ett standardtips är annars att cykla ner till
> sjön och sen följa "grössjön runt", tror det
> är blåmarkerat. Mycket singletrack, en hel del
> rötter och rätt så mycket spång.

Jag tar mig en tur ikväll. Tänkte ta en pluggdag i morgon. Hade gärna hängt med på ride på måndag men har lite fullt upp den kvällen. Är måndagskvällar annars en Ridekväll?

/Jonas

Umeå-tråden
Jag tar mig en tur ikväll. Tänkte ta en pluggdag i morgon. Hade gärna hängt med på ride på måndag men har lite fullt upp den kvällen. Är måndagskvällar annars en Ridekväll?

/Jonas

Umeå-tråden
Sävlar mig iväg en liten bit på hundspåret, Nydala. Misstänker att det är blött även i år, så hela lockar inte än! Måste bara ventila hunden en aning. Han käkade ett gäng revben från älg igår.... Som en raket idag! Urk.
Skulle vara kul att se Grössjön. När ngn. har tålamod med ett skröppel.

Vädret idag är ju kanon! Perfekt att sitta på gräsmattan o laga brännbollsrelaterad punktering. :-)

Umeå-tråden
Jag tänkte dra mig mot Grössjön vid halv-sjutiden ikväll. Det är bara att haka på om du vill. Blir nog inget superhögt tempo men iaf en tur utomhus. :)Cyklar från Nydalahöjd.

Umeå-tråden
Det var riktigt en riktigt fin kvällstur runt Grössjön idag.
Här är lite bilder tagan med mobilen så kvaliten är inte den bäata
DSC01827.JPG ht=544

DSC01832.JPG ht=544

Dock ganska mycket motljus. ;)

Men nu är jag verkligen i behov av min nya cykel. Den här har inte så mycket mer att ge.

/Jonas

Umeå-tråden
Hmm, är måndagar ingen bra dag? Jag vet fortfarande inte om jag kommer loss för någon cykling ikväll. Leden bort förbi Hamptjärnsstugan som Jon nämner ovan låter intressant annars.

Var det förresten någom här som var ute och cyklade i Röbäck igår kväll? Min fru nämnde att hon stött på tre killar på mårtenbajk på sin joggingtur.

/Johan

Umeå-tråden
Precis som utlovat känner jag mig ganska sliten idag. Jag förbiser ändå gärna min muskulaturs behov av återhämtning, förutsatt att vi blir några stycken. När, var, hur, vilka? Jaken verkar peppad, någon annan? Henrik? Martin? Ni andra?

Jon.

Umeå-tråden
Hi

(From my limited Swedish understanding, people seem to be talking about todays ride and such).

I would like to go! I have a bit tired legs myself, so tempo does not have to be insane.

Don't know about area, but maybe I20, or Nydala (since we haven't been there yet). I20 was pretty fun the last time, and i would certainly like to go there again :-)

/Henrik

Umeå-tråden
Någon som känner sig manad att guida I20 ikväll? Det vore synd om den uråldriga traditionen med måndagsturer skulle dö ut :)
(eller är det en dålig dag generellt?)

Jag har inte gett upp hoppet om att kunna haka på men kan inte lova något innan jag vet att läget är under kontroll på hemmafronten.

/Johan

Umeå-tråden
Hi

How about meeting the same place as last week (i.e. the red barn at soccer fields close to Haga), and see if we can refind some of the spots from last time?

I presume we meet at 18.30 as usual.

/Henrik

Umeå-tråden
Nej, gaffeln lyser med sin frånvaro. Dr.Spoke är väl upptagen med att fixa nya butiken...

Jag ställer in idag. Tentapluggandet drar ut på tiden. Ha det så trevligt!

Jon.

Umeå-tråden
Jag måste nog också göra en Happy, tentaplugg även här, får ev. ta en kortare tur i mer närliggande områden imorgon.
Jag tentar torsdag kväll, är någon taggad på fredag på dagen?

Umeå-tråden
Hi

Only three people showed up, but we had a very nice ride. Mostly a repetition of last weeks tracks, although we did not go the mountain.

Haven't got the new frame yet. It should be in Denmark by now (ordered it at my old local LBS), and it will be here next Tuesday.

/Henrik

Umeå-tråden
Nu bor jag i Umeå slutligen!
Har flyttat in i en liten tvåa på Haga..

Tyvär har jag nigen mtb annars skulle det va toppen att hänga på nått sånt..

Jag mötte en kille på fixie igår vid kyrkogården på sandbacka, men jag tittade inte så noga..
Och jag rejsar runt på min egen fixie iaf!

Alleycat eller allmän cykelnördning är väldigt välkommet =)

Umeå-tråden
lleberg skrev:
> Nu bor jag i Umeå slutligen!
> Har flyttat in i en liten tvåa på Haga..

Kul. Grattis till lägenhet. Haga är trevligt (jag passerar fast på andra sidan E4:an varje dag).

> Tyvär har jag nigen mtb annars skulle det va
> toppen att hänga på nått sånt..

Jag har två så det kan ordnas lån om det passar nån gång.

> Och jag rejsar runt på min egen fixie iaf!

/Johan

Umeå-tråden
Kul att du flyttat in till stan äntligen! Vi får fasen dra ut och köra snart, jag är aspeppad. Kör via haga varje dag föressten.

Btw så var jag ute och körde lite på bräntberget idag med polaren. Hade oflyt som fan, landade bara på framhjulet i hoppen hela tiden och inget kändes bra. Det var kul som attans dock, jag gick ju trots allt inte i backen eller något trots framlutandet. Har stora problem med att hoppa i vertliknande hopp nu känns det som, step downs eller plattåhopp. Det slutar med att jag släpper iväg cykeln framåt så armarna blir utsträckta och ja, hur mycket har man att justera på då om man har armarna helt usträckta när man är mitt i luften?

Jaja, det fotades lite också. Jag länkar direkt till sidan där det ligger uppe lite bilder:
Kolla in!
http://www.staren.nu/mats/mr/cykel/album/
Bilder tagna av kollegan Mats Ragnarsson. TACK till honom, och min andra kollega som fotade en del!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Tjusigt! Är liften igång någon dag i veckan? Jag körde där en gång förra sommaren, men efter tre vändor hade jag så mycket mjölksyra av klättringarna att jag gav upp. Bra träning iofs. Kort, hetsig och ganska rolig bana. Jag instämmer dock i det där med hoppsvårigheterna. Kanske man skulle packa ihop sig i en bil och åka till övik och träna någon gång?

F.ö. kommer min gaffel på torsdag om det intresserar någon. Blir roligt, det var ju flera månader sedan jag urholkade kontot sist.

Jon.

Umeå-tråden
Liften är inte igång, vi gick. Det går ganska bra att gå upp till hoppet som är 1 hopp, 2 små berms och ett hopp till ovanför "stupet". Alltså ca. 30 meter ovanför stupet, just nedanför step-downen och köra därifrån.

Kul att gaffeln är på väg! Jag tyckte det lät som att dr. spoke hade lite fullt upp?
Min gaffel är på väg in så fort som möjligt, chain reaction har skickat ordern och den ligger i något "international hub" i storbritannien. Troligtvis kommer den väl på måndag/tisdag då det är nationaldagen nu på fredag... Aja, den är på G i alla fall.

Jag är grymt på att ta mig iväg till Ö-vik. Så länge jag har råd för det så. Jag får nog med mig min polare också, han med stinkyn, (Johan) om det blir någon resa.

Umeå-tråden
Det blev en RS domain 115-160mm ställbar till slut. Jag höll på att köpa en marzocchi 55a, men den kändes några hundringar för dyr och opraktisk. Rock shoxen kan jag i alla fall serva själv och så.

Umeå-tråden
rayy skrev:
> Jaja, det fotades lite också. Jag länkar direkt
> till sidan där det ligger uppe lite bilder:
> Kolla in!
> http://www.staren.nu/mats/mr/cykel/album/
> Bilder tagna av kollegan Mats Ragnarsson. TACK
> till honom, och min andra kollega som fotade en
> del!

Snygga bilder!
Hoppa verkar livsfarligt :)

/Johan

Umeå-tråden
Jo, jag körde ett hopp som var livsfarligt. Hoppet på bilden där var det enda jag körde som var större, och det gick lite väl fort. Flög ett bra antal meter och landade med gaffeln först. Kändes helt okej i kroppen i landningen, men psyket sa åt mig att det inte var bra. Lite mer vikt framåt så hade det inte gått så bra direkt..

Jag måste lugna ner mig lite. Kul var det dock, som fasen!

edit:
Kollegan Albin har lagt upp en del bilder nu. Exempelvis:
DSC_0465.JPG

DSC_0516.JPG

DSC_0629.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Bytte gaffeln igår. Det var lättare än jag trodde. Lite trögt att få av den nedersta styrlagerbanan från gamla gaffeln, annars lugnt. Var ute några timmar idag och är mycket nöjd! Att gaffeln är ett halvkilo lättare känns tydligt, även om framhjulet är 2 hekto tyngre än det gamla pga jättemånga ickereducerade ekrar och blytung EX823-fälg. Man skulle kanske byta den mot en XM719, men det får vänta tills jag lärt mig bygga hjul. Troligen länge alltså.
Ruskigt skönt också med någon slags halv lockout-funktion när man står och bryter uppför.

Jon.

PICT1706.JPG ht=725

PICT1704.JPG ht=544

Umeå-tråden
Klart fräckt med en DUC32. Börjar på att inte vara så mycket original kvar på den där Possumen :)

Förutom vikten, hur tycker du gaffeln beter sig med avseende på¨dämpningskvalitet och styvhet?

/Johan

Umeå-tråden
Nä, det har blivit en del rockader med prylar. Svårt att låta bli...

Styvheten, eller avsaknad av sådan upplevde jag aldrig som ett problem på den förra gaffeln och inte heller på denna som ju borde vara stadigare med dubbla kronor och 24 mm axel. Dämpningen skiljer sig ganska mycket. Medan Nixondämparen var väldigt plush, känns DUC:en mer spänstig. Inte samma benägenhet att t.ex. fastna och dyka i låga farter. Generellt är väl fjäder mer linjär än luft, och jag gillar nog progressiv dämpning bättre.

Jon.

Umeå-tråden
Jag hade helt missat bilderna här, härligt Jon och kul att se bilder från bräntis också.
Jag skulle också gärna farit till Övik och tränat nerförsåka, jag ligger nog på en 5-årings nivå.
Hur ser det ut på Måndag, någon som är taggad?
Jag känner mig ganska sugen nu efter allt tentaplugg!

Umeå-tråden
Jag är på imorgon. Har också suttit för mycket på biblioteket senaste veckan och det spritter en aning i benen. När och var som helst funkar bra för mig.

Jon.

Umeå-tråden
Blev en soloraid idag, så jag utforskade istället för att guida, hittade ännu fler roliga stigar runt grössjön.
Kanonfin runda i duggregnet!

I morgon vid 3-4 hade jag och en kompis tänkt köra lite försök till pushbike i bräntis, har någon tid vore det kul med sällskap!

Umeå-tråden
Tog lite sunkiga mobilbilder igår kväll:

IMG077.JPG ht=544

IMG080.JPG ht=544

Hur är det förresten med veckodag, passar det bättre ngn annan dag så är det lungt att flytta iaf för mig, jag är ledig hela veckan.

Tillbaka
Topp