Umeå-tråden

Umeå-tråden
Muntis skrev:
-------------------------------------------------------
> Det gick finfint med överflyttningen. :)
>
> Bilder finnes här:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/924501

Den ser ju riktigt fin ut! Man kanske kan ta sig någon tur en dag hörru? Jag måste bara fixa om min cykel från dh-mode till xc-mode, med lite smalare sulor och sådär först :)

Umeå-tråden
Tack för kommentarerna.
Rayy: Tar gärna en tur när det passar. Kanske i morgon i umeås omnejd annars är jag borta över veckan när jag jobbar.

Nu när jag har cyklat närmare tre mil skogscykling så kan jag inte säga annat än att den är grym! Har ju inget att jämföra med i FS-väg men förbättringen från HT var riktigt stor. Den fick sig en hårdkörare i en brant stenig stig där den klarade sig galant. Kom ner med ett stort leende. Körde även ca en mil på södra delen av Lögdeälvsleden mot Hyngelsböle vilket var riktigt underbar cykling.

Lite bilder från leden

Gammal kvarn med gles och gammal spång med tre meter ner till stenarna. Behöver jag tillägga att jag gick över. ;)
DSC01858.JPG ht=544

Ännu en spång man inte vill satsa allt för mycket över
DSC01859.JPG ht=725

Fina stigar i öppen lövskog
DSC01860.JPG ht=725

//Jonas

Edit: Stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Jepp en medium är det. Jag är 168 men den funkar fint för mig även om en small skulle funka oxå. Gillar lite större cyklar. Läste någonstans att rekommenderad längd för medium var 165-180, är säker på 165 men inte den övre gränsen men det är ju verkligen ngt man får ta med en nypa salt. Han som hade cykeln innan var drygt 180 men den var enligt honom i minsta laget.

Sugen på en själv? Rekommenderas varmt isf!

//Jonas

Umeå-tråden
Finfin cykel Muntis!

Var det månne några Umeåhappyiter (tre killar på ht tror jag) jag spottade här på väg in i skogen strax före 13 idag?

spotting.jpg ht=631

Själv var jag ute och provrullade nya däck med sonen igårkväll.
BB-rull.jpg ht=544

/Johan

Umeå-tråden
Jasså minsann, vilken SC blir det isf? Nån Blur?

Jag har som sagt inte kört FS tidigare så man har inte så mkt att jämföra med. Men tycker att den fungerar väldigt bra. Känner aldrig att den bli svampig när man drar på i uppförsbackar eller på någon raksträcka. Dessutom är ju dämparen som sitter på de nya cyklarna lite bättre med fler inställningsmöjligheter.

//Jonas

Umeå-tråden
Det blir fredag som gäller. Jag och Johan åker i bil kring 1000 härifrån, eller strax efter. Har nog tyvärr ingen plats kvar i bilen men vi åker gääärna med fler.

Jon: Höras på telefon ikväll/imorgon?

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Vi rings imorgon. Om nån fler vill åka så har
> jag en plats i min bil.

Sweet. Vi hörs då!

Jag ska höra med öviksgrabbarna innan också, och kolla med en till Umeåbo.

Umeå-tråden
Börjar Umeåhappyiterna ha kommit hem från sina semestrar, USA-resor och allt vad det nu är? Det jag vill komma till är att det vore kul att dra igång lite happyrides igen. Nu finns det ju även uppenbarligen en massa nya och/eller uppgraderade cyklar att klämma på och bli ifrånåkt av.

Jon (som inte har semester förrän om två veckor).

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Finfin cykel Muntis!
>
> Var det månne några Umeåhappyiter (tre killar
> på ht tror jag) jag spottade här på väg in i
> skogen strax före 13 idag?
>
>
>
> Själv var jag ute och provrullade nya däck med
> sonen igårkväll.
>
>
>
> /Johan

Det var nog mig med fru och bror som var ute på en "familje-ride" som du spottade.
Vi kom från Bölesholmarna och körde över slätten, sedan vidare genom Röbäcksskogen på 10 km spåret med exit i Skravelsjö för vidare färd mot Klabböle och sedan efter älven in mot centrum igen.
Röbäck har nog Umeås trevligaste och mest varierade stigar enligt mitt tycke.

/ Peter

Umeå-tråden
P_Järvholm skrev:
>
> Det var nog mig med fru och bror som var ute på
> en "familje-ride" som du spottade.
> Vi kom från Bölesholmarna och körde över
> slätten, sedan vidare genom Röbäcksskogen på
> 10 km spåret med exit i Skravelsjö för vidare
> färd mot Klabböle och sedan efter älven in mot
> centrum igen.
> Röbäck har nog Umeås trevligaste och mest
> varierade stigar enligt mitt tycke.
>
> / Peter

Aha, skoj. Lät verkligen som en trevlig runda :)

/Johan (som bor i ett gult hus där ni svängde av Riksvägen)

Umeå-tråden
Tjena alla,

När jag var hemma i Umeå gjorde jag några cykelturer kring Hörnefors/Norrbyn, vi startade i Norrbyn åkte förbi tomatodlingen mot Ängersjö, det finns två ganska bra stigar att åka på. Vi åkte på den gamla Ängersjövägen som nu vuxit igen sedan 50-60-talet ?? så det är mycket mer stig än väg. Vi var dock tvungna att släpa cyklarna över Botniabanans banvall (det finns andra alternativ) för att fortsätta på vägen/stigen till Ängersjö. Väl framme i Ängersjö så cyklade vi till Hörneå efter gamla grusvägen mellan Ängersjö-Hörneå som har blivit serviceväg för Botniabanan, ganska tråkigt men bättre än asfalt.
I Hörneå åkte vi stigar till el-ljusspåret i Hörnefors för att ansluta till Hörneforsrunt-leden och på andra sidan Norrbyvägen mot Hamnskär är det ganska snårigt, surt och lerigt men dock framkomligt.
Väl ute på Hamnskär är det en platt och bredare stig uppströms efter hörneån och trodde att vi skulle ta oss över ån vid församlingshemmet. Den bron var borttagen, det var ju några år sedan jag cyklade här så vi fick åka över ån vid skolan för att åter ansluta till Hörneforsleden vid Skatvägen till Megrundet för att åka lite på spänger, inte som långspången i Uppsala men kommer ju snabbt ut till Gråbolandet på bra och snabba stigar.
Bild på långspången i Uppsala http://happymtb.org/forum/read.php/1/203298/page=88 (finns bättre bilder i tråden)

På gråbolandet kryllar det av fina snabba skogstigar, ganska tekniska stenblocksstigar samt sandstigar på en kuperad udde, så vi var bara tvungen att köra runt lite ut på udden för att leka, kul :) Efter lite hopp o lekt åkte vi tillbaks på Hörenforsrunt-leden för att åka på lite snabba skogsstigar förbi gamla skjutbanan, som man snart inte märker av pga. all skog som vuxet upp, för att komma ut vid Botniabanan/Kungsvägen. Vi åkte sedan till plantskolan och över E4:an på norra sidan av ån. Sedan cyklade vi efter ån på de gamla skogsvägar som finns där upp till Yrseldalarna för en efterlängtad fika paus. Nu kände vi att det var läge att vända åter mot Norrbyn.
Åkte tillbaks till gamla Sommarhemmet, tog gångbron över ån, här finns det också mycket stigar men det är synd att många av de gamla stigarna är sönder körda av hästar och mc:s så att sanden har kommit fram men vi svängde höger nästan direkt efter bron och åkte uppströms på fiskarstigarnas barriga och fina skogsstigar längs åkanten upp till slutet på gamla flygfältet, otroligt fint att åka uppe på sandåsen och ha ån som ligger stupandes 20-30meter nedanför. Här tog vi det säkra före det osäkra och åkte tillbaka på stigarna efter södra åkanten ut till E4/Statoil. Här valde vi att åka söderut på skogsvägar som går parallellt med E4:an mot Hörneå/Bäcken. Väl i Hörneå åkte vi genom byn på asfalten, under E4:an för att ansluta till Botniabanans servicevägar ned till Ängersjö. Efter bron över Ängerån svängde vi direkt av till vänster och cyklade över den nya servicebron över Botniabanan. Cyklar man rakt fram så kommer man till en väg som är nybruten, cyklar man in 200-300meter så kommer en fin stig efter grusåsen som leder till Norrbyn.

Trevligt att få lufta cykeln hemma vid.

/Per

Umeå-tråden
Var ute på en tur idag med ACn. Ställde om bakdämparlänkaget till att ge 5.3" slag istället för 6.3. Skruvade ner gaffeln till ungefär 125 mm och drog upp sadeln. Hojjen blev ju riktigt rolig! Lite trögcyklad jämnfört med den renodlade xchojjen, men så vet man ju att det är. Tror nästan att jag ska köra permanent på 5.3" bak. Fungerade bra även när jag drog upp slaget fram till 160 mm.

Cykeltur snart någon? Någon som ska med till övik på fredag kanske? Jag, polaren Johan och Jon_F_B ska ner.

Umeå-tråden
Var ute och trampade på Ön idag efter att fått tips om att det finns fina stigar där (vilket stämde, inte långa men bra). Till min förvåning (och glädje) hittade jag lite hopsnickrade tillägg till vad moder natur bjuder på. Är det någon som vet vem som står för snickarglädjen? Kändes som det var välgjorda grejor. Finns det mer att upptäcka?

Umeå-tråden
Eftersom jag förstått att några ska ner till övik på fredag passar jag på att ge er en liten teaser.. Jag och sonen var ner igår och åkte, vi var helt ensamma på berget hela dagen, svårt att förstå att ingen annan är där och åker, så har det varit varje gång vi varit ner.
Som vanligt hur kul som hellst, nåja, några bilder blev det i alla fall.

DSC09053.jpg ht=480

DSC09060.jpg ht=480

DSC09055.jpg ht=480

DSC09063.jpg ht=480

DSC09056.jpg ht=480

åkte alla nerfarter utom dom svarta, den klara favoriten är ju den blå längst bort eller den röda som startar på samma ställe och som går ner bredvid den svarta.

Umeå-tråden
Fina bilder! Jag håller med om att gräsklipparn, det blåa spåret med en massa schyssta berms osv är bäst. Mycket flow i den (okej, bortsett från uppförsbacken i slutet, haha)!

Får se om det blir ett gäng från övik på fredag också. Övikslocalsen är i Åre och langar ända fram tills på torsdag...

Edit: Någon som är sugen på en tur nästa vecka? Blir eventuelt att köra någon dag det inte krockar allt för mycket med os..

Umeå-tråden
En av de som driver bikeNorth BOR öst på stan, ingen butik där alltså. Jag bor själv i kvarteret bredvid, så jag var inte sen att kolla när jag först hörde talas om bike north. =)
Om jag inte är fel underrättad så har de sin verksamhet i Hemavan, dit jag för övrigt ska med cykeln på måndag! Det fanns nyligen en liten artikel på vk.se som sa att de hade ställt i ordning XC-leder där (även DH tror jag...?)
Edit: T9-stavfel

Umeå-tråden
Jag ringde och snackade med bike north igår. Blev grymt sugen på att åka, typ dra upp och köra i liftsystemet fredag/lördag/söndag med ett helibikeåk på lördagen. Det enda som var, är att man msåte vara 3/4 för att köra helibikingen och jag och polaren. Ja, vi är två då..

Umeå-tråden
Liftkort 130 bux per dag. Åka helibike 1 topplyft om man är 3/4 i helikoptern var 1300 någonstans tror jag. 1900 för 2 topplyft.

Och dom snackade om att det är rejält svåra stigar. några som var från åre hade tydligen varit och kört helibiking, och dom fick gå bitvis. Men men, man gör det ju mycket för naturen också tycker jag.

Umeå-tråden
Var just och köpte mig en bergshuckgrävarspade. Får se om jag tar mig iväg till bräntis och gräver bort lite gräs och sånt.

Någon som har ett bra tips på vad man ska ta bort gräs med egentligen? Är löjligt mycket på bräntis, med rötter och sånt..

DSC03394.JPG ht=445

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> Rötterna är inte enbart negativt, då de binder
> jorden.. Trimmer, hacka, jordfräs, blåslampa?

Så sant så sant! Skulle ha haft en stor sax eller något... Hm..

Nä, lite snabb lunch/middag nu sen drar jag och gräver.

Umeå-tråden
Sådärja.

Drog till jula och köpte en spade vid tretiden idag, träffade en annan umeåcyklist vid namn Eric (Erik?) om jag inte minns fel, som hade varit ute vid riksgränsen och kört lite xc. Lät grymt!

Efter det tog jag mig, spaden och utförsåkacykeln till bräntberget för att köra lite och gräva en massa. Blev dryga tre timmars grävande för att få bort all (jäääävla) vegetation som vuxit över spåret och sådär. Tidigare såg man knappt var man körde ungefär... Skönt att slå ur sig lite agressioner på växter i alla fall! Helt slut i kroppen blev det fyra åk, varav två bra. Höll på att göra en snugg OTB i näst sista hoppet efter bermsen.
notis till mig själv: Framåtvikt då man är påväg mot skogen är inte the shit!

Umeå-tråden
marran skrev:
> Borde inte gräset ge sig självt bara man åker
> mycket där? Iaf i huvudspåret

Var nog lite oklar. Gräset får gärna vara, rötterna gör ju att sanden blir fastare. Det var dock inte så mycket gräs, utan mer rallarosor, och andra växter/blommor/ogräs överallt. På en del ställen räckte det nästan över styret, men var lite mer än knähögt på de flesta ställen. Vid hoppen och så var det svårt att se landningarna tyckte jag osv.
Slänger nog upp en liten oredigerad helmetcamfilm på dutuben strax (efter ogräset fått smaka spade)!

Umeå-tråden
Bra jobbat rayy. Måste pallra mig dit och titta nån dag. Jag är troligtvis den ende Umeåcyklist som inte varit dit och tittat (återstår att se om man törs provrulla) :)

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Bra jobbat rayy. Måste pallra mig dit och titta
> nån dag. Jag är troligtvis den ende Umeåcyklist
> som inte varit dit och tittat (återstår att se
> om man törs provrulla) :)
>
> /Johan

Hehe, tackar. Med lite new world 7+8soundtrack i mp3n och en spade kan man göra en hel del.
Säg till om du vill rulla dit någon dag nästa vecka (förutsatt att du får dispens av familjen ;).
Såg pm:et föressten. Jon har mekat ihop gaffeln, men vi hugger med hjulet som reserv då vi har med extragaffeln också. Tack igen!

Tillbaka
Topp