Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jag hade en kompis på besök i garaget idag. Han klämde lite på en cykel jag behöver sälja. Allt var frid och fröjd och vi kom överens om att han skulle ta med den ut på ett träningspass senare i veckan, för att känna sig för på riktgt.

Men så fick jag syn på en konstig rand vid en svetsfog
147_4771.jpg ht=725

... som fortsatte hela vägen runt
147_4769.jpg ht=725

... och ut på andra sidan.
147_4774.jpg ht=725

Ruggigt dålig tajming. :-(
Nu är det bara att hoppas på ett snabbt och snyggt garantihandläggande.

Jag försökte trösta mig själv med en sväng förbi Bräntis i slutet av kvällens träning, för att testa den däringa nerförsbanan. Skoj! Bra teknikträning när man kör svettocykel. :)

Umeå-tråden
Don't mention the war ... :)

Jag har inte mobiliserat nog med kraft för en ny attack. Och jag börjar, dessvärre, känna mig uppgiven. Det kan sluta med att jag går till nån sorts verkstad med skiten.

Umeå-tråden
Sista steget i Sheldons skola är ju att kapa den och såga en "slits" inifrån med typ ett bågfilsblad. Kanske kan vara något.

Själv kunde jag inte hålla mig från att ta en liten sväng med nygamla xc-cykeln som fått ett par bättre begagnade Nokiadäck idag (tack Jon). Skoj men jag kommer inte överens med den branta styrvinkeln när det blir stökigt. Ska prova riserstyre tror jag.

Totalt kaos i krokarna av kyrkogården. Timmer överallt:
sprr.jpg ht=725

/Johan

Umeå-tråden
Oj, ser timrigt ut, hoppade du över stockarna?

Riserstyre kommer väl ifs inte hjälpa mot styrvinkeln, men det ger dig iaf en mer upprätt sittställning :)

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Sjysst Love, kommer du att hänga med på rides
> plattförs nu?

absolut. Ska bara montera på spd-pedaler först. Skor jag har beställt kommer till jobbet imorgon eller så

Umeå-tråden
marran skrev:
> Oj, ser timrigt ut, hoppade du över stockarna?

Självklart. Tvåmeters bunnyhop är ju vardagsmat.

> Riserstyre kommer väl ifs inte hjälpa mot
> styrvinkeln, men det ger dig iaf en mer upprätt
> sittställning :)

Jo jag vet. Slarvigt uttryckt av mig. Vill slippa på-väg-över-styret-nästan-hela-tiden-känslan på ett eller annat sätt :)

/Johan

Umeå-tråden
olli: Är det special-special-aluminium i din ram? Om inte så kanske du kan lämna in den på någon mekanisk verkstad, och kanske få sadelstolpen bortmonterad på samma gång - till paketpris? =) (Fikabröd brukar vara hårdvaluta på sånna ställen...)

Nu har jag införskaffat två NiMH-accar (42509 hos kjell.com) och laddat dem - oj vad det lyser! =) Jag får se hur dagen artar sig, men jag kanske beger mig ut på en tur ikväll. Jag är tveksam till hur länge batterierna räcker, så jag startar i så fall i ljus, kring 19-20-tiden kanske. Någon som är sugen?

Umeå-tråden
De säger att det är nyttigt att vara ute och gå. Jag är schkäääptisk!
Gick en sväng längs björnvägen (Hej rayy!) - förbi COOP, systembolaget upp förbi team Sportia...
Så nu sitter jag visserligen med fräschare t-shirtar, luftad plånka, med en smuttad chokladlikör och sjukas om en lvg-hoj i kolfiber!
Såg nämligen tre, på nämnda t.s.. En Biancchi helt i naket kolfiber, en storrutig ScottC1?(båda för drygt 19000, men det gick att ändra) samt en matt Nishiki Competition för drygt 15000:- , förhandlingsbart höstläge..
Storleksmässigt passade Nishikin bra. Men de andra vaaar fina! :-p.. Fast Biancchi skall ju vara grön!
Låg ett cykellik i sluttningen Marieberg, men kameran var inte med idag. Inget att hurra för heller.

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> chokladlikör

Va! sitter du och krökar mitt på blanka eftermiddagen?

Alkohol är ju annars ett omvittnat bra smörjmedel för cykelköpsprocessen :)

Bara att ragla dit strax före 18 eller när de stänger.

/Johan

Umeå-tråden
Mm det var grymt kul måste göras flera gånger :-)

Tycker synd om rayy som skrotade sin ram på sista åket. Var ett stort nygrävt hål mellan liftarna...

Umeå-tråden
Shit, händer mkt i umeå när man inte är där. Trist om du skrotat ramen Love. Var det fullgungaren eller den nya? Grymt tråkigt vilket som.

oJsan vad gick de där blyaccarna på? (eller så kollar man kanske själv. ;))

Umeå-tråden
Det syntes mindre bra mot slutet..
DSC00026.JPG ht=480

Love verkade rätt ok, när vi gick åt varsina håll. Ramen däremot var tvärt av vid styrhuset..
-Hiskla tur ändå, ifall det inte blir sviter på kroppen!

Umeå-tråden
Godkväll.

Ac:n är död. Länge leve fullface och kraschpyjamas.
Jag är seg i ryggmusklerna och axelmusklerna, men alla leder/ben och huvudet+nacken känns bra.

Gick rakt av vid svetsfogen, inte helt oväntat efter hålet jag körde ner i höll jag på att säga.
HPIM04972.jpg ht=488

HPIM04982.jpg ht=488

Umeå-tråden
Hmmm.. Verkar vara ngn epidemi med sprickande ramar i umeå. Hoppas att den inte sprider sig.
Skönt att höra att det gick bra med dig Love. Grymt bra med rejäl skyddsutrustning sådana gånger.

Umeå-tråden
Tack för omtanken hörrni. Får känna hur det känns i kroppen imorgon, känns väl mest drygt just nu att jag för en vecka sen sa åt mig själv att jag inte ska köpa någon ny cykel för att spara cash istället.

Aja, jag berättar mer om kraschen imorgon...

Umeå-tråden
Hoppsan Rayy!
"Den som gräver en grop åt andra"... stämmer ju inte riktigt den här gången. Skönt att du verkar ha klarat dig hyfsat...
Försten som passerar Bräntis måste fota och posta en bild på gropen!

Accarna kostar 229:- styck (man behöver minst två). Laddaren 249:-, tror jag. Övriga prylar kostade 138:- (hittade kvittot idag).

Inte visste jag att det skulle vara så skoj med pannlampa, det ger ytterligare en dimension till cyklingen! Kommer ni ihåg stocken som låg snett över stigen, precis i slutet mellan Hamptjärnstugan och Hissjövägen? - det gjorde inte jag! ;) Löv och grenar tätt inpå stigen orsakar snudd på tunnelseende.

Jag slog igång lampan vid I20 och cyklade tavelsjöleden mot Hissjö. En bit upp efter bäcken ovanför Forslunda finns en risig träbro, där cyklade jag över och genade längs sandiga ridvägar upp mot Piparbölesjön för att sedan köra cross-spåret ner längs kullavägen. Där man korsar järnvägen tog batteriet slut, efter ganska precis 1,5h. Första laddningen brukar inte nå full kapacitet, men jag bör nog skaffa ett par accar till.
Jag bytte till reservficklampan ( http://www.kjell.com/content/templa...px?item=63351&path=45000000,51500000,52500000 ) men konstaterade att skillnaden var som "natt och dag", bokstavligt talat. =) Så det fick bli Backenvägen i högt tempo hela vägen hem, istället för strandpromenaden. Vet inte sträckan, men det tog 2h från dörr till dörr.

Turens enda paus, vid Hamptjärnsstugan.
20080904001.jpg ht=480

Umeå-tråden
oJsan> MTB med pannlampa är verkligen galet kul.
om man vill få lite mindre sandiga häststigar kan man göra en variant på din tur.
kör 363:an ett par hundra meter norrut efter Hamptjärnsstugan och ta första lilla infarten till vänster. skogstraktorstig över hygge som övergår i singletrack en bit efter hygget, med en kul utförsbacke rakt ner i Kullabäcken. ta första _lilla_ stigen till vänster efter bäcken. när den kommer ut på en bred sandig stig tar man höger (parallellt med stigen), förbi de stora grustagen och ut på Kullavägen. MX-spåret hem. gör sig garanterat bra även i mörker! :)

Umeå-tråden
Jag gick och pratade med dom som grävde gropen. Eller, arbetsledaren där i alla fall. Han sa att gropen grävdes igår eller iförrgår och misstyckte med mig då jag sa att man måste markera sånt där. Han förstod inte vad jag gjorde som cyklade där, jag sa att "vi cyklar ju på hela berget. Det finns ju till och med en 4xbana i ena hörnet". Kommunkillen tyckte absolut inte att det var deras fel, jag påpekade att jag verkligen inte vill att dom ska markera upp varenda jordhög dom lägger, eller markera vart deras maskiner står osv, men att dom bör markera hål i marken som är så där stora...

Jag fick inget medhåll.

Ska tala vidare med dom, i syfte att få säga vad jag tycker bara. Jag tycker att det känns jävligt trist att dom märker upp 2 st hål längre upp i backen, men inte det tredje. Argumentet jag fick tillbaka då var att "där är det ju betongfundament och förenat med livsfara att vara!". Jag svarade något i stil med att "ja, men det var markerat INNAN betongfundamenten kom dit". Sen sa jag (som sagt) att jag inte säger att dom ska markera allt, men hål är ju något riktigt farligt.

aja.. That's life antar jag. Olyckor.

Umeå-tråden
Vi brukade åka sopsäck varje år utför Bränntis, vid första nysnön och frosten.. Då gick vi och sökte av backen innan. Ett annat gäng, som inte ville vara bland oss, åkte på vänstersidan utför efter att man börjat justera backen.
Idag känner jag en av killarna därifrån närmare. Han spräckte en kota mitt i ryggen, efter en sidledes påkörning mot en större bumling.

Man skall ha tur ibland! Jag är glad att det gick så pass det gjorde igår. Skall hålla ögonen öppna efter fler cykellik åt hittegods, ifall det kan vara något att leka med så länge?

Rayy: Hur gick det med gaffeln?

Umeå-tråden
Ravy: Borde det inte vara lag på att märka ut, med tanke på att man inte får gräva en grop i sin trädgård utan att märka ut...ngn kan ju gå ner i den där och bryta benen eller vad som hellst, så kan det ju inte gå till!

Umeå-tråden
se en diskussion i dagens bildtråden, mellan mig och the_TnT. Han gav någon länk till lite regler och sånt. Jag ska ringa omkring till veckan och höra med kommunen om vad dom säger om hålet.

Gaffeln har nooog klarat sig, jag kan inte kolla förränn jag sätter på den på en cykel och börjar köra egentligen. Den ser bra ut dock, innre gaffelbenen osv. Tur att jag köpte en tung stabil pjäs :D

Jag mår bra, är lite stelare i nacken, rygg och axlarna idag än igår, men i övrigt känns det okej. Som sagt, tack till brakastruten och bosse (?) som hängde med en bit på vägen. Skönt att få bort lite "har jag fått hjärnskaknings"paranoia...

Umeå-tråden
Nya planer!
Fick veta att min gaffel ligger på posten, som öppnar 12. Så jag ska försöka hämta den, och montera, eventuellt hinner jag en sväng på bräntis innan jobbet kl 16, annars får det bli imorgon

Umeå-tråden
Svetto ikväll någon? Jag kan nog fixa 18:00 om vi samlas någorlunda centralt. Eller kanske intensiv mörkercykling lite senare ikväll, mina batterier räcker bara 1,5h =)

Tillbaka
Topp