Umebor

JojjeM

Aktiv medlem
Umebor
Mors,

Nybörjare här och nyinflyttad Umebo. Har upptäckt en massa trevliga stigar runt knuten (Röbäck) och fått ett återupplivat cykelintresse. Har rekat lite på min Crescent men känner att jag vill ha riktig MTB (innan Crescenten skakat sönder alldeles).
Är Händige Herrn på Mariedal bra att ha att göra med? Jag var där och tittade på en GF Sugar 4+ som reades ut för 10 papp. Förslag på andra bra affärer i stan mottages gärna. (och turtips naturligtvis).

/Jojje

Umebor
Tjenare och välkommen hit!
Sen Bike la ner finns ingen riktigt bra cykelaffär kvar, hendige herrn är helt ok men priserna är inte speciellt bra om de inte har rea eller kampanj, sen tycker jag personligen att dom pratar alldeles för mycket om saker de inte vet så mycket om... Men annars finns ju Cykel och mopedhandlarn och Sporthuset, men är det finare urval av cyklar du söker är nog tyvärr Hendige herrn enda affären!

X and out / Nicke

Umebor
Ja du kan ju kolla vid travbanan, där finns bla SM-spåret som är rätt så krävande på sina ställen.Sedan så har du uppe på Nydala + uppe på Gamlia

Umebor
KHS, jag ska kolla in travbanan. Har bara bott här ett par veckor och haft fullt upp att trilla runt i skogen mellan Röbäck och Stöcke (ungefär en biljard stigar så jag kommer vilse hela tiden :-).
Morsan bor på skogsbrynet och jag hade fått för mig att cyklister inte var populära i Gammliaskogen så jag hade uteslutit det. Är det OK att cykla där?

Jojje

Umebor
Kan inte rekomendera "Händige", tråkigt nog. Dåliga erfarenheter därifrån, då de ville sälja på oss hoj i fel storlek osv. I Umeå är det nog Cykel & Moped eller Team Sportia, fast händige har nog störst utbud. Se bara till att du får en hoj/komponenter som passar dig om du handlar där! Nätet är nästan alltid billigast, fast då får du ju inte känna på cykeln.

Umebor
Att cykla i gammliaskogen är kanske inte det bästa. Dels har jag för mig att det ska vara förbjudet men det är ändå ingen höjdare att cykla där då det oftast är väldigt mycket folk på stigarna. Kör istället I20 spåret där är det accepterat att man cyklar så du slipper höra kommentarer av övriga brukare av spåret.

Umebor
Prova även att cykla vandringsstigen runt Bäcksjön, ca en mil. Tekniskt och vackert!

Tavelsjöleden är också trevlig. Börjar vid I20 och går förbi Hamptjärnsstugan, Kulla, Hissjö och till Tavelsjö.

Umebor
Tack till stibbo, Limpa och Ref för input på affärer och turer.
Kul att det verkar finnas ett gäng intresserade i stan. Vi kanske stöter ihop i skogen nån gång bara jag lyckas köpa en hoj. Blir less på mig själv som har sån beslutsångest.
Nu har jag börjat kolla på tyska webbshoppar där man kan få fint specade (med mina mått mätt) fulldämpade cyklar för 10 papp. Kanske dumt dock som nybörjare att inte ha en LBS att gå till när det strular.

/Jojje

Umebor
Tips till entreprenörer: Som ni märker så är inte Umeå direkt överetablerat vad beträffar cykelaffärer. När jag var där i våras överraskades jag av hur många cyklister det finns i stan, dessutom som cyklar med dåligt underhållna cyklar, kören av gnissliga kedjor längs huvudstråken gav mig bevis för det..

Umebor
Ja det kanske är förbjudet på Gamlia nu för det är ju ca 8 år sedan jag bodde där och cyklade som mest och då var det då inga problem. Men nu så bor jag på "rätt" sida av älven =).Ett tips är ju att prova strandpromenaden från notvarpsbron nedanför Klabböle ( Energicentrum) om du ej har cyklat efter älven, inget racer spår men fin natur (kan ju behövas också)

Umebor
Ja, en schysst affär verkar behövas.

Jag var på Herbivora och stibbos förslag förbi Cykel & mopedhandlarn. De hade en Ideal Hillmaster nedsatt från 7000 till 5600. Obekant märke men kändes bra. Trist gaffel (RST Gila) men Deore rakt igenom (växlar fram/bak, reglage, nav). Ramen hade utbytbart växelöra. Blev sugen bara för att slippa beslutsångesten och komma ut och cykla nån gång ;-).

KHS: menar du att det går att cykla på södra (Klabbölesidan) in till stan? Jag trodde bara det gick från Baggböle (norra stranden).

/Jojje

edit: (även stibbo föreslog C&M)

Senast redigerad av en moderator:
Umebor
Nä inte på södra sidan, men jag brukar cykla Klabböle och över bron alt cykla till Brännland och sedan ner vid Baggböle och cykla norra sidan tillbaka till stan. Sorry om jag var lite oklar

Umebor
Jag skulle bara vilja hinta om att cyklingen på tavelsjöleden är bäst från hamptjärnstugan till hissjö, därefter blir det VÄLDIGT tekniskt (bitvis rena slagsmålet) till tavelsjö. Jag har dock inte hittat något bra spår tillbaka till stan från hissjö.

Umebor
Store: det där lät ju nästan avskräckande (eller utmanande) :-).
Från Hissjö borde det väl gå att ta sig ner mot Kulla och Umedalen på nåt trevligt sätt, no? Provade Google Earth men det är lite för låg upplösning i Umeåtrakten för att man ska ha någon riktig användning för det.

/JojjeM

Umebor
Det finns ju stigar/spår mellan Hissjö-Kulla-Umedalen, det är bara att prova sig fram. Sedan finns även Olles spår, ett skidspår som man säkert kan cykla en bit efter.

Tillbaka
Topp