Toffe Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ofta skall jag smörja kedjan,
När den blivit smutsig, gör ren o smörj måttligt, själv smörjer jag lite praktiskt taget före varje tur, smörj på insidan av kedjan så ser centrifugalkraften till att oljan hamnar rätt.
> bromsvajrar,
> växlar m.m. ?
Sällan, nästan aldrig, om de inte geggat igen (till följd av vattentvätt), men byt en gång om året.
> Hur ofta skall jag tvätta cykeln, och hur ?
Tvätta endast undantagsvis med rinnande vatten. Om hojen blivit alldeles inbakad med lera kan det vara motiverat. Undvik annars rinnande vatten. Det för med sig smuts när det tränger in i nav, vevparti o andra lager, och i kabelhylsorna med påföljd att det blir trögt att bromsa o växla. Ju mindre vatten, desto bättre!
När man kommer hem ska man torka rent "the stanchions" på dämparna, alltså den del som glider in i dämparnas bussningar, dessa ska göras absolut perfekt rena, vanligtvis räcker det med att använda en torr trasa. Övrig smuts kan med fördel få torka, sedan borstar man o torkar bort det med en trasa vid behov kan den senare med fördel vara lite våt. Kedjan gör man lättas ren genom att låta den löpa baklänges genom en våt trasa. Tänk på att smörja den efteråt annars rostar den.
Per