[Underhåll & kommentarer] Kärsön - Röda stigen

Kaffekask

Aktiv medlem
Som jag tidigare nämnt i andra trådar har jag tittat på förbättringsmöjligheter för Fornstigen i samråd med Lovö Hembygdsförening. Jag har där en bra kontakt och har redan kunnat se förbättringar genomförda av medlemmar till hembygdsföreningen samt till viss del av mig själv.

I helgen försökte jag cykla den röda stigen på Kärsön efter inspiration från den nya "Mountainbike i Stockholm"-boken. Stigen visade upp en otrolig potential med bl.a. härliga utförskörningar, tuffa uppförsbackar, teknisk åkning, fantastisk natur och kanske framförallt en väldigt lämplig längd på stigen (tar gissningsvis 40-60 min). Stigen är dock grovt eftersatt gällande underhåll då det finns uppskattningsvis 25-30 träd som fallit över stigen samt ett par partier som håller på att växa igen av brännässlor och högt gräs. Jag har därför försökt komma underfund med vem som ansvarar för stigens underhåll och har bl.a. varit i kontakt med Ståthållarämbetet (SHÄ), Länsstyrelsen och Kärsögården men utan att få träff på någon som vill ta ansvar för röjning.

Ståthållarämbetet har dock ansvar för själva skogen (inte för stigen...) och därifrån har jag nu fått ett OK att ta tag i röjningen på egen hand med andra hjälpsamma cyklister/vandrare. Ytterligare godkännande behövs inte, enligt SHÄ, eftersom det är de som bestämmer över Kärsöns skog. För att genomföra underhållet skulle jag behöva hjälp från andra Mälaröcyklister här på Happy som har lust att greppa en motorsåg, röjsåg, sekatör, sprayburk eller bara hjälpa till med att bära bort grenar alternativt bjuda på kaffe & bullar...!

De av er som kan tänka er att hjälpa till någon förmiddag (lör/sön) alt. tidig vardagskväll under augusti får gärna PM:a mig alternativt skriva här. De uppgifter jag behöver är:

- Namn
- Mobilnr
- Vad kan du bidra med (motorsågs- eller röjsågsarbete, buskageklipp, stigmärkning etc.?)
- Speciella dagar/tider som passar extra bra/dåligt?

Efter att ha sett hur många vi blir tar jag beslut om/när jobbet kan göras. Är det någon som har gjort liknande stigunderhåll tidigare får ni gärna PM:a mig med tips då jag är "rookie" inom detta. Eftersom jag även är inblandad i underhållet av Fornstigen är jag även djupt tacksam om någon har lust att hjälpa till att leda Kärsöns underhållsarbete (ex. hjälpa mig att reka stigen, dela upp jobb etc.). PM:a mig om du är intresserad av detta.

Långt inlägg men sammanfattningsvis: Vill du hjälpa till med att fixa till en suverän single trail på Mälaröarna är detta ett unikt tillfälle!

Senast ändrad:
Jag bor i en liten liten lägenhet och har inga verktyg alls. Men jag kan komma med glada tillrop och bjuda på bärs på Sorbon vid Brommplan efteråt!

Mzi: Taget! Har du dessutom ett par handskar och något för att skydda hörseln så kan du få vara med och lyfta trädstumpar :-)

Sorbon låter väldigt lockande, blir premiär för min del trots att jag bor 500m därifrån (jag vet, skämmes..!).

Jag har fått några medhjälpare till men tar tacksamt emot hjälp från några till innan vi spikar dag & tid. Nästa söndag ligger nära till hands...

Edit: Just nu får man bl.a. göra bunnyhops över dessa stockar :-D

2012-08-05%2010.11.32.jpg

Senast ändrad:
Grymt, nu är vi åtminstone så pass många att vi kan åtgärda en hel del på en dag. Jag ska reka leden imorgon bitti och återkommer efter det med en beskrivning av vad som behöver göras, vilka verktyg som behövs och när vi sätter sågarna i trä't! Jättekul att så många vill/kan hjälpa till, fler får gärna haka på. Lutar åt fixardag nästa söndag (19/8).

Mzi, bokar du bord på Sorbon? ;-)

Jag körde en rekrunda idag och noterade på en karta vad som är akut att fixa för att man ska kunna cykla runt och få ett flyt i cyklingen, dvs. inte behöva stanna för att lyfta cykeln över nedfallna träd t.ex. Den stora boven på Kärsön är Mr Beaver som har gått bärsärk och orsakat 95% av alla nedfallna träd.

Det är en hel del att göra men absolut ingen Mission Impossible. Mitt förslag är att vi denna gång gör det som är mest akut så kan vi en annan gång finslipa och fixa mindre skavanker.

Jag föreslår att alla som vill och kan hjälpa till dyker upp kl 10.00 söndag 19 augusti vid bommen närmast Nockebybron, till vänster om stora vägen om man kommer från Bromma. Där kan vi dela upp jobbet och se vad som passar vem. Jag kommer att ha printat en karta med markerade siffror och tillhörande lista med beskrivning av arbetsuppgifter. Huvuduppgifterna är att:

- Såga upp nedfallna träd och flytta dessa från leden (motorsåg + ev järnspett eller brytjärn med vändhake, se http://www.e-boden.se/catalog/produ...ucts_id=191&osCsid=11u5hrd7fpm9s967800mbeae86)
- Klippa bort sly/småträd (sekatör/grensax)
- Röja bort brännässlor, högt gräs (röjsåg, trimmer eller lie)
- Markera upp leden igen med röd sprayfärg (jag ska försöka fixa några sprayburkar i veckan, har ni färg hemma får ni gärna ta med)
- Fika!

Har du inte nödvändiga verktyg men vill hjälpa till, kom ändå så fixar jag arbetsuppgifter.

Alltså, vi ses söndag 19/8 kl 10.00. PM:a vid frågor/synpunkter. Föreslår sedan även att vi tar en happytur inom kort för att inviga den nyöppnade leden.

Jag kommer också och hjälper till att röja upp!

Har cyklat röda spåret ett antal gånger och sett potentialen, men jag har liksom Kaffekask haft vissa problem med bunny-hoppet över det lilla söta trädet.

@Kaffekask:
Jag skickar ett PM med mobil nr. etc.

Kul, lycka till.
Är uppvuxen på Klövervägen och röjde och underhöll själv gula spåret (delvis överlappande) innan det röda fanns under några år i mitten av 90-talet. Tränade mest där då, men tröttnade efter en större avverkning som gjorde stora delar sanka och för att jag började söka mig längre rundor.
Bor nu utomlands, men ser fram emot att köra om jag skulle återvända till Stockholm.

Jag ska se om jag hittar lite verktyg som kan vara till någon hjälp, men sedan morsan sålde villan så är jag osäker på om det finns något lättillgängligt. Jag kommer förbi och tittar på/hjälper till i alla fall!

Vilket bra initiativ! Jag ska kolla med planeringsavdelningen här hemma om jag kanske kan vara med.

Fick du några förhållningsregler om vad du får göra med träden du röjer från stigen? Lite NorthShore-inslag i vore väl aldrig fel? :)

Skämt å sido bör ni vara försiktiga när ni röjer välta träd eftersom de kan ligga i spänn och skicka både verktyg och folk i alla möjliga riktningar om det vill sig illa. Gissar att bäverfällda träd kanske är mindre farliga än rotvältor?

Jättekul att fler kommer med!

Fick en timme ledigt i fm tack vare inskolning av lillgrabben och passade på att ta en tur ut till Kärsön med motorsågen. Tog bort ca 10 träd men det var så sjukt varmt och fuktigt att jag höll på att smälta bort. Med motorsåg och vändhake gick det riktigt lätt att få bort även stora träd. Enstaka träd som lutar över leden har jag bara snyggat till, se bild nedan. De ger rätt schysst känsla och kanske leder till lite lägre farter.

2012-08-17%2009.21.53.jpg

På kartan nedan framgår de olika arbetsuppgifterna, jag tar med listor med förklaring på varje punkt. Några av punkterna är dock redan fixade efter dagens tur.

K%C3%A4rs%C3%B6n%20underh%C3%A5ll%2019%20aug%202012%20-%20happy.jpg

Mzi: På söndag har jag svårt att hinna med en tur till Sorbon (som det ser ut just nu). Ett förslag är att vi siktar på att ha leden redo för invigningstur/Happytur tisdag 28/8 kl 18.00 följt av en sväng till Sorbon?

Ses på söndag, jag har med mig sprayburkar för att märka upp leden ytterligare. Är det någon som har båt och kan transportera oss till bortersta delen av Kärsön (där det mesta jobbet är) så vore det ju suveränt då det är ganska jobbigt att knalla dit med motorsåg och bränsle... I annat fall kanske någon känner till någon skogsväg som vi kan transportera verktygen via?

En Jak eller i värsta fall en jonne med pakethållare underlättar massor för transport på stigar. Har du leden som GPX så tar jag med mig den. Om leden är dåligt uppmärkt nu så kommer det vara svårt att märka upp den om man som jag hittar dåligt.

Jag kanske dyker förbi om förkylningen släpper. Kan i så fall bidra med sekatör samt en liten såg (klarar mindre trän ~10cm).

Hade ni tänkt cykla runt eller går ni?

//j

Jag tror vi får gå runt med tanke på verktygen och antalet träd.

Mzi: har tyvärr inte den som gpx, någon annan som har? Leden är hyggligt uppmärkt men det är några partier som är oklara. Den av oss som kan leden bäst får hålla i markörsprayen :-)

Verkar bli rätt varmt och förmodligen fuktigt (men inte regn) imorgon. Glöm inte dricka.

Någon mer än jag som har motorsåg? Är vi åtminstone två så vore det toppen för produktiviteten :-)

Glöm inte badkläder och/eller handduk heller! Det finns finfina klippor där man kan bada och moona för kungen.

Tre tappra krigare möttes upp imorse och gav sig ut för att rensa Kärsöns omåttligt lockande led. Varmt väder, hårt jobb men förmodligen 40 träd mindre på den röda stigen nu. Dessutom fixade MacBear och KjellF den trasiga spången/bron i slutet av leden.

5-6 träd kvar, bland annat de stora vid den branta nedförsbacken. Jag försöker komma loss imorgon för att ta dessa, sedan kan vi börja snacka invigningsrunda!

Bifogar några bilder:

2012-08-19%2010.51.41.jpg

Denna lämnades kvar men snyggades till, frivillig får gärna ge sig på den vid tillfälle.
2012-08-19%2012.23.52.jpg

2012-08-19%2014.27.48.jpg

Vad fasen, den här tråden missade jag helt. Gjorde ett dåligt första försök på Fornstigen vid kl 14 idag. Tänkte ta en sväng till Kärsön då jag varit där en del och vandrat med sambo, hund och kompisar före jag fixade mtb nu i år. Om det blir något mer stigfix på helg så kan jag tänka mig att hänga på. Har inte varken motorsåg eller röjsåg men glatt humör.

Fantastiskt jobb.

"Åkte" (bar cykeln) där för en tid sedan.
Måste dit igen och se ert underverk.

/ -->

Edit: byter namn på tråden då underhållet snart förhoppningsvis ska vara över!

Tog idag en sväng till kvarvarande träd med förhoppningen att bli kvitt dem för att sedan fokusera på cyklingen. Tyvärr tog den massiva tallen nedanför den branta nedförsbacken ca 45 min att få bort så det är 4-5 träd kvar. Kedjan på motorsågen gav upp efter kampen med jättetallen men får jag bara en ny kedja på plats imorn så hoppas jag kunna avsluta röjningen för den här gången.

Nedförsbacken vid stora tallen blir riktigt tuff, ta det lite "piano" där första gången! Det är även ett rep där som jag inte vet nyttan med men det får någon annan åtgärda om det stör.

Plinga gärna till med en tråd eller PM om ni har lust att få sällskap runt leden av en medelsnabb hobbycyklist!

Nu är så de mest hindrande träden borta! Testade även att cykla runt en sväng i em och hade riktigt kul! Träffade dock på ett par hundvandrare, en löpare och en fiskarfamilj så jag fick anpassa tempot därefter.

Första tiden (vi får öppna en "hur snabbt kör ni Kärsöstigen" senare) för den nyröjda röda stigen blev ca 35 min. Då ingick förutom ovanstående möten även lite sekatörsjobb och bortfraktande av några grenar/stockar som låg olämpligt.

Leden är inte 100% perfekt men det går åtminstone att cykla runt utan att behöva bära cykeln nu. Vid ett ställe (se mittersta bilden i inlägget 19/8 kl 19.19 ovan) är trädet kvar men man kan svänga runt det till vänster (om man kör moturs).

Sett från att man kör moturs, så har jag problem med att hitta rätt vid Kärsögården ungefär. Se markeringen på kartan nedan som jag körde (men som måste vara fel eftersom jag då korsar freesbeebanan), om någon vet var den röda går så får man gärna markera upp vägen bättre. Jag har markörspray om du/ni inte har det:

K%C3%A4rs%C3%B6n%20120821.jpg

Spången/Bron som MacBear och KjellF fixade i förrgår, i slutet av blå markeringen ovan, blev kanonbra!!

Några andra bilder från dagens jobb:

2012-08-21%2012.45.49.jpg

Kunde inte låta bli att göra ett litet signum i form av en början till ett hopp :-)

2012-08-21%2013.25.30.jpg

Sen upptäckt, men jag har en enhjulig cykelkärra att låna ut. Det får plats röjsåg, motorsåg, soppa och lite handverktyg på flaket.

Var ska du då ha de grejerna när du pendlar?!

Väldigt bra jobb, Kaffeaffe! Big ups!

oxr: Det skulle du sagt för fyra dagar sen ;-)

Sista gångerna har jag öppnat bommen och kört in bilen en bra bit längs skogsvägen. Snackade med lite hundfolk och de trodde inte att någon skulle klaga så länge man gjorde nytta på ön.

mzi: Tack, nu är det bara att tuta och köra!

Ska vi försöka dra ihop en happyrajd + after-bike på Sorbon? Hur många skulle vara intresserade?

Jag har inte suttit på en MTB sedan jag bröt axeln på fornstigen för ett år sedan, och jag var inte bra ens då. Så jag rullar nog runt i egen takt ett par gånger innan jag vågar cykla med de stora grabbarna. Men det vore kul att ses!

Testkörde idag och blev ikapp cyklad av Mrwest. Sista biten hade man lite trevligt sällskap!

Vilket jäkla häst jobb ni har gjort! *applåder* till Kaffekask MacBear och KjellF

En happyrajd med öl på Sorbonne är jag med på!

Kul! Jag lägger upp ett förslag på dag & tid inom kort.

Måste säga att röda stigen är riktigt kul och utmanande på vissa bitar. Det finns tre-fyra tuffa uppförsbackar där man kommer att få kämpa innan man kan ta sig uppför samtliga utan fotisättningar!

Skönt som tusan att det tyngsta röjarbetet är färdigt, cyklingen har sällan känts så tillfredsställande som i eftermiddags :-)

Helt otroligt bra jobb! Körde premiärtur idag, ett Hellas i komprimerat format....
Man blir ju grymt sugen på att bygga mer, kanske lite mindre North Shore varianter för att få bättre flyt, om detta är ok för Ståthållarna.
Om man svävar iväg lite så skulle det vara ballt att bygga lite med Lugnet i Falun som förebild....
Nästa byggdag vill jag jättegärna vara med...

Min tid för dagen på Kärsön blev 33min, men då träffade jag på en trevlig medcyklist som jag körde sista biten med i snacktempo.
Happyrajd vore najs!!

Mycket imponerande arbete av Kaffekasken (m.fl)! Har inte provat stigen utan halkade runt på slipprig Fornstig ikväll.

Körde Kärsön + Fornstigen idag följt av våfflor på Kina Slott, underbar dag! Fornstigen var torr jämfört med tidigare i år och allmänt väldigt fin, tack Lovö Hembygdsförening för underhåll.

Kärsön körde jag rätt hårt för att testa tiden. Fick en bra tid men tänkte inte skriva ut den för att inte elda vidare på tidshetsen som bara kan leda till skador (på en själv eller cykel) alternativt att man hamnar snett med någon hundtraskare för att man kör för fort.

Tänkte istället se hur ni klarar de svåra partierna på Kärsön + Fornstigen, se kartan nedan och beskrivning (allt utifrån moturs varv på bägge rundorna):

Fornstigen-K%C3%A4rs%C3%B6n%20120823.jpg

1. Stenbacken (uppför), riktigt klurig och brant. Jag tog mig halvvägs idag men fick ge mig.
2. Ravinen (nedför), sjukt brant! Har ännu inte vågat köra utan går nedför än så länge.
3. Knixbacken (uppför) just där man har svängt vänster vid vattenkanten (utsikt mot Nockeby). Jag klarade den idag för första gången (av tre rundor totalt).

4. Rotbacken (uppför) till stenhällarna, svår vid blött underlag. Jag fixar den oftast men måste vara noggrann med linjeval och tempo. 29:an känns skön här.
5. Hällbacken (nedför), pedal- och klingdödare med svåra linjeval. Jag fixade den bra idag men har problem varje gång.
6. Teknikbacken (uppför innan nedförsåkningen mot Ekerövägen), svår vid blött underlag och många halkiga rötter att tappa fästet på. Jag fixar den vid torrt underlag men 50/50 om det regnat.
7. Grusbacken (uppför) med plågsam avslutning upp mot hällarnas topp. Jag klarar denna varje gång men har alltid en helt brutal "pump" när jag når toppen. Skön känsla dock!
8. Finalbacken (nedför), sista backen nedåt efter "grusbacken" med blandade drops, rötter och stenar. Riktigt härlig avslutning som jag njuter av varje gång.

Vore kul att höra vad ni tycker och hur ni kör.

Här är dagens resultat från Kärsön.
(Körde andra hållet "medurs" på Kärsön)
(Dålig teknik än så länge då jag senaste åren bara kört lvg.)

3. Knixbacken (nedför).
Inga problem ner men ser svår ut upp.
2. Ravinen (uppför), sjukt brant!
Gick. Går det klara denna uppför?
1. Stenbacken (nedför).
Gick nedför hela vägen.

PS! Jättebra röjningsarbete ni gjort.

/ -->

Senast ändrad:
Kaffekask skrev:
-------------------------------------------------------
>
> 4. Rotbacken
> 5. Hällbacken
> 6. Teknikbacken
> 7. Grusbacken
> 8. Finalbacken

> Vore kul att höra vad ni tycker och hur ni kör.

Hej!

Bra bild som visar partierna. Håller med dig helt i flertalet

4 Rotbacken. Börjar höger och går över på vänster. Med hög kadens brukar det funka.
5 Hällbacken. Kullerstensbörjan var bäst att blunda i.. Drevätarpartiet klaras bäst på höger sida.
6 Teknikbacken. Den enda del jag ännu inte klarat. För låg fart när jag passerat rötterna och kommer till den släta hällen.
7 Grusbacken. Kallar den Victoriabacken efter möte med henne o Daniel. När man en gång grejat sig ända upp och - som du skriver - njutit av adrenalinet ur öronen - så brukar man klara den. Knapp styrfart på slutet.
8. Finalbacken. Instämmer helt. Riktigt härligt (ända från föregående punkt, toppen på grusbacken. Ett crescendo att dunka nedför just sista biten - och undvika OTB i sista diket..

Skall fincykla runt Kärsön i kväll för att avrunda förkylning och uppskatta allt renoveringsjobb. Såg det hela försent och hade gärna satt motorsågen i något av hindren. Tack på förhand ni som var ut och tog itu med det!

Körde för första gången ikväll (moturs), riktigt halt bland rötterna!
Hade också lite svårt att hitta tillbaka till spåret efter kärsögården..
Krävs nog en riktigt duktig cyklist om man ska ta sig runt utan att fota i dom svåra backarna :)

Vad fint ni har gjort det, får nästan lite dåligt samvete för att jag inte kunde vara med. Idag sprang jag visserligen runt den, men det ser riktigt bra ut.

Jag trodde Micke S Kärsön segment på Strava skulle dyka upp när jag laddade upp mitt spår, men det gjorde inte det. Är det någon som vet hur Strava hittar segment? Måste man vara "kompis" med någon, eller peka ut segmentet?

Provcyklade 2 varv idag (första varvet tillsammans med Kaffekask) efter att slingan på Kärsö fixades till för nån helg sen. Riktigt kul och väldigt tekniskt, lite som vildmarksspåret i Grimsta. En del uppförsbackar är i princip omöjliga, men jag klarade grusnedförsbacken :-) 2 av 5 i svårighetsgrad som det står i Aron och Kalles bok är lite lågt enligt mig, 3 eller 4 skulle stämma bättre.

Körde även en liten extra slinga på lilla ön som sitter ihop med Kärsön, bitvis väldigt bra men väldigt svårframkommligt. Skulle kunna vara en bra förlängning av slingan, men det skulle krävas en hel del jobb för att få den helt cykelbar.

Kaffekask skrev
>
> Sorbon låter väldigt lockande, blir premiär
> för min del trots att jag bor 500m därifrån
> (jag vet, skämmes..!).

Sorbon har över hundra öl sorter och en riktigt bra hamburgetallrik.
Det är ofta fullsatt med normala människor inga alagare!

Det är värt att gå dit.

Happy rajd snart? :)

Fick sällskap av MacBear idag ett varv på Kärsön, tog därefter en runda på Fornstigen som grande finale på föräldraledigheten (tillbaka till verkligheten nästa vecka).

Backform för dagen på Fornstigen (med trötta ben efter helgens landsvägskörning):
4. Rotbacken (uppför) till stenhällarna, gick finemang.
5. Hällbacken (nedför), smällde i pedalerna ett par gånger men i övrigt inga problem.
6. Teknikbacken (uppför innan nedförsåkningen mot Ekerövägen), gick lätt till en början men just vid toppen blev jag för kaxig och tappade där balansen och fick ta hjälp av marken/fotisättning.
7. Grusbacken (uppför), egentligen alldeles för sliten och trött där men bet ihop och klarade hela vägen upp.
8. Finalbacken (nedför), så himla nöjd att jag ändå fortsatte även denna sista slinga. Sista backen är underbar!

Måste även säga att extraslingan vid Lunda är riktigt underskattad. Speciellt andra halvan av den rundan har ett skönt "flow".

Janoshe: Låter toppen, jag ska ta tag i en Happyrajd efter helgens tripp till Skottland (ska till Isle of Arran och ska ev. försöka få en runda på deras mtb-trails).

Nu har jag provcyklat också! Vilket toppenjobb ni har gjort! Rent tekniskt tyckte jag att den var svårare än fornstigen.

Provkörde igår. Relativt torrt, för att vara 2012 i alla fall. Jag körde motsols och missade första varvet vid skogsvägen kort efter stocken som Kaffekask sågat till. Här skall man ta höger ner i skogen men det är lätt att missa. Körde tillbaks och tog ett andra varv och hittade inte riktigt avfarten till den sista kilometern, vid asfalten vis discgolf banan.

Hur som helst tycker jag det fanns en del småhala rötter på skrå mot vatten och även tämligen gott om "klingätarpartier" med stenar precis i pedalhöjd som gjorde rundan lite intressantare.

Bra jobb med röjandet också, en eloge till de som fixat stigen.

Tillbaka
Topp