[Underhåll & kommentarer] Kärsön - Röda stigen

cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad fint ni har gjort det, får nästan lite
> dåligt samvete för att jag inte kunde vara med.
> Idag sprang jag visserligen runt den, men det ser
> riktigt bra ut.
>
> Jag trodde Micke S Kärsön segment på Strava
> skulle dyka upp när jag laddade upp mitt spår,
> men det gjorde inte det. Är det någon som vet
> hur Strava hittar segment? Måste man vara
> "kompis" med någon, eller peka ut segmentet?

Jag måste skapa ett segment först. Men eftersom det redan finns ett röda spåret-segment med "fel" väg inlagt på slutet så hamnar min tid på detta. Jag är inte säker på att jag startade rätt (kan ju bestämmas var start och mål är) eller körde rätt på slutet heller. Så skapar jag ett felaktigt segment så lurar jag bara andra.

Det bästa är ju om nån banexpert bestämmer start och mål samt rätt väg runt och sedan skapar ett segment av varvet.

Senast ändrad:
Har hittills bara läst på forumet men nu tyckte jag det var dags för ett inlägg.

I söndags tänkte jag få med mig så många som möjligt i familjen för att kolla upp röda spåret på Kärsön. Tanken från början var att vi vuxna skulle gå och att barnen skulle cykla. Det slutade dock med att jag och två av barnen (9 & 11 år), alla tre cyklade.

Det var kanske inte helt optimalt underlag efter lördagens syndaflod. Efter en stund kom jag dessutom på att inget av barnen har riktiga MTB-däck på cyklarna. Men det man inte vet mår man inte dåligt av ;-)

Vi rullade på lugnt & fint så vi hade det riktigt kul och trevligt.
Återstår dock en del teknikträning innan vi kan vara med och slåss om banrekordet ;-)
Men vårt fokus var att ha en trevlig utflykt. Så det tog oss drygt 2 timmar att ta oss runt spåret (det blev en hel del pushbike)

Alla var dock nöjda & glada nästan hela tiden.

Vi hade en riktigt bra äventyrsutflykt.

Dock var senare delen av spåret lite väl tekniskt för barnen så nästa gång ska vi nog försöka köra en slinga fram till Stenbacken 1) och sedan leta någon stig så man kan ansluta till vägarna som går mitt på ön.

Måste rikta ett stort tack till er som tog tag i att röja spåret.
Verkligen bra jobbat!
Nästa gång hoppas jag att det passar så jag kan vara med & hjälpa till.

Två bilder på deltagarna med Drottningholm som bakgrund.
020912_1404-2.jpg

020912_1406-2.jpg

Kunde inte låta bli att spela pajas när jag såg den här tallen.
020912_1521.jpg

Tre nöjda cyklister efter dagens äventyr
020912_1617.jpg

JöB: Kul och starkt jobbat att även få barnen runt stigen, den är kämpigare än man tror med alla rötter, stenar och tricksiga backar.

Länsstyrelsen har bett mig om ett möte för att berätta hur vi nyttjar Kärsön & Lovön gällande mtb-cykling. Detta då Länsstyrelsen håller på med ett projekt där Kärsön & Lovön ska göras om till naturreservat. Jag är inte helt insatt i projektet men det finns mer info på nätet om detta för den som är intresserad. Om någon har några synpunkter på vad som bör föras fram till Länsstyrelsen så får ni gärna PM:a mig eller skriva i denna tråd. Jag träffar dem förmodligen inom närmaste dagarna.

Förhoppningsvis läser någon av de som jobbar/jobbat med NICK-spåret i Solna detta. Jag var arbetskraft i somras men har inte koll i övrigt. Kolla in på http://igelbacken.blogspot.se/. Där är det liknande upplägg, spår igenom naturreservat som dessutom korsar Solna, Sundbyberg och Kista (tror jag).

Kaffekask skrev:
> JöB: Kul och starkt jobbat att även få barnen
> runt stigen, den är kämpigare än man tror med
> alla rötter, stenar och tricksiga backar.
>
> Länsstyrelsen har bett mig om ett möte för att
> berätta hur vi nyttjar Kärsön & Lovön
> gällande mtb-cykling. Detta då Länsstyrelsen
> håller på med ett projekt där Kärsön & Lovön
> ska göras om till naturreservat. Jag är inte
> helt insatt i projektet men det finns mer info på
> nätet om detta för den som är intresserad. Om
> någon har några synpunkter på vad som bör
> föras fram till Länsstyrelsen så får ni gärna
> PM:a mig eller skriva i denna tråd. Jag träffar
> dem förmodligen inom närmaste dagarna.

Jag har varit med och jobbat med röjning på Kärsö och har tidigare varit med och anlagt NICK-spåret. Det låter bra att länsstyrelsen bjuder in till diskussion, för så var det inte direkt med NICK-spåret. Hade det inte varit för att Oskar (oxr) mer eller mindre hade klampat in på möten som handlade om reservatbildningen i Ursvik så hade det inte blivit något NICK-spår. Något som är värt att poängtera är att alla nyttjare av ett naturreservat har att vinna på att cyklister bjuds in till diskussionen. Det kommer cyklas i skogen vare sig det är tillåtet eller inte, men görs det vissa anpassningar för cyklister blir det bättre för alla. Med anpassningar menar jag förbättringar som spänger över sanka partier och fartsänkande åtgärder innan stigkorsningar etc.

MacBear: Ok, bra poäng. Jag tar med mig synpunkterna. Lite berms och pump-tracks borde även gynna samtliga nyttjare av stigarna, eller hur ;-)

Var ute igår och gjorde en riktigt rejäl vurpa. Mitt emot Drottningholms Slott på den raka delen nära vattnet innan hällarna drog jag i ena pedalen i en uppstickande rot och flög hejdlöst framåt och höger om stigen. Slog i vänster överarm ordentligt och höger lår något. Gick bra trots allt och jag kunde fortsätta med en ömmande arm och lite skrapsår. Bet sen ihop och klarade "Ravinen" för första gången, riktigt skön känsla!

Skrapsåren på vänster överarm
2012-09-08%2008.56.50.jpg

Edit: Fixade bilden. Lunchmöte bokat med Länsstyrelsen imorgon dessutom, återkommer med feedback.

Senast ändrad:
Jag körde varvet idag igen och gjorde ett nytt strava-segment av det hela för ett slutet varv med start och mål från grusvägen. http://app.strava.com/activities/21627767#386710369

MEn en fråga till er som fixat med spåret har jag - och det gäller dragningen på slutet. Som jag kört nu har jag åkt upp före parkeringen och sedan följt löpspåret tills de röda markeringarna dykt upp igen. Jag åkte även runt efteråt för att se om spåret kan ha gått på annan stig med mer markeringar, men det verkar som att löparspåret är den enda vägen genom frisbeegolfbanorna. Finns det planer på att måla markeringar längs denna sträcka eller skapa en alternativ sträckning?

Skarmavbild2012-09-11kl.21.28.52.png

Micke S skrev:
> MEn en fråga till er som fixat med spåret har
> jag - och det gäller dragningen på slutet. Som
> jag kört nu har jag åkt upp före parkeringen
> och sedan följt löpspåret tills de röda
> markeringarna dykt upp igen. Jag åkte även runt
> efteråt för att se om spåret kan ha gått på
> annan stig med mer markeringar, men det verkar som
> att löparspåret är den enda vägen genom
> frisbeegolfbanorna. Finns det planer på att måla
> markeringar längs denna sträcka eller skapa en
> alternativ sträckning?
>

Tjena, jag har kört samma väg som du beskriver ovan och även jag är osäker på var den "riktiga" vägen går från parkeringen till den lagade bron/spången. Vi sprayade det mesta runt resterande delar av röda stigen men just denna bit känner jag att någon som varit runt längre gärna får markera upp. Vore toppen om någon gjorde det så att vi inte behöver cykla/störa nära freesbeegolfarna. Jag har sprayfärg kvar om någon vill låna.

Var ute och gick på Kärsö i helgen med familjen och insåg att det finns en hel del bra stigar som man utan större problem skulle kunna utöka röda slingans sträckning med. Skogsområdet mellan krokvägen och den röda "tarmen" på Mickes karta är full av trevliga stigar i John Bauer skog som man borde kunna cykla på utan några större åtgärder. Om man rekar lite borde det gå att hitta en bra väg dit från fältet öster om "tarmen".

@Kaffekask:
Hur gick det på mötet med Länsstyrelsen?

MacBear skrev:

>
> @Kaffekask:
> Hur gick det på mötet med Länsstyrelsen?

Jodå, jag hade en trevlig lunch med dem och det kändes som att de var nöjda med den input jag gav dem gällande vad jag känner att vi cyklister skulle behöva få hjälp med på Lovön+Kärsön (skyltning, underhåll på stigarna, spänger vid lerhål m.m.). De förklarade att det kommer att bli reservatbildning av öarna vilket (bl.a. med tanke på dagens diskussion) kommer innebära bl.a.:

- Förbättringar i skyltning m.m. för att förbättra rekreationsmöjligheterna för de intressenter som idag nyttjar öarna (bl.a. cyklister).
- Fastighetsverket kommer att få ökat ansvar för underhållet av rekreationsområdena.
- Lovö Hembygdsförening kommer förmodligen fortsatt få ha hand om underhållet av Fornstigen men där de ev. kan få viss ekonomisk stöttning i och med reservatsbildningen.
- Underhållsbehoven på Kärsön är noterade men ännu oklart vem som kommer att vara praktiskt ansvarig för detta.
- Möjligen görs vissa omdragningar eller parallellspår både på Kärsön & Fornstigen där det idag finns risk att vandrare/löpare och cyklister kan kollidera (gäller de partier där det råder skymd sikt och möjlig hög fart).
- Uppmarkering av Kärsöns röda stig kan också förbättras, främst i de partier där det idag finns risk för kollition med bl.a. freesbeegolfare.
- "Förbifart Stockholm" är spikat och reservatsbildningen kommer inte kunna påverka den biten men Länsstyrelsen har dock som mål att se till att miljön på Lovön blir så lite påverkad/skadad som möjligt. Tydligt dock att Förbifarten kommer att ha stor påverkan på miljön då tunnlarna som ska byggas kräver att tung trafik kan komma åt de utgrävda bergsmassorna.
- Fornstigen kommer att behöva dras om på tre ställen pga Förbifarten, oklart ännu hur/var omdragningarna kommer att dras (gäller vid Edeby, Söderby och ett ställe till, minns inte var).

I övrigt berättade jag lite hur man gjort med Trail Centers i UK (jag har kört Forrest of Dean i sydvästra England samt på Isle of Arran i Skottland) gällande solklar skyltning, berms, dränering av leder, material på stigar för att bättre klara blött väder, hastighetsdämpande åtgärder m.m. Ny och intressant information, enligt Länsstyrelsen.

Vi får se vad hela reservatsbildningen och Förbifarten innebär men nu vet de lite mer om att vi är rätt många som cyklar på öarna. Jag kommer förmodligen ha ytterligare kontakt med Länsstyrelsen i ämnet så har ni synpunkter ni tycker jag bör framföra så är det bara att höra av er till mig. Vill ni själva ta kontakt med dem så finns deras kontaktuppgifter på http://www.lansstyrelsen.se/stockho...dad-natur/lovoreservat/Pages/vem-gor-vad.aspx .

Cyklar ni mycket på Fornstigen är det inte helt fel att gå med i Lovö Hembygdsförening (kostar typ 200 pix för helår för hela familjen) då de lägger ner en hel del energi både på att underhålla Fornstigen och på att minimera Förbifartens negativa följder. Läs mer på http://www.lovohembygd.com/sidor/00set.html

Körde två varv motsols i dag. Jag är mycket imponerad av ert arbete, grymt jobbat! Riktigt rolig cykling, och bra uppmärkt. Blir fler turer där....

Bilagor

• lovön.jpg
    lovön.jpg
    177.9 KB · Besök: 65
Jag försökte sladda runt ett varv där ute idag, Tänkte att det borde inte vara några problem att hitta starten. Vad fel jag hade, åkte upp förbi bommen innan parkeringen och följde vägen till jag hamnade mitt på golfbanan, tramsar runt lite och hittade vad jag trodde var gula/röda ett gammalt elljusspår? Följde det en stund och helt plötsligt var jag tillbaka där jag hittade spåret, helt klart blair witch känsla, ytterligare ett kvarts varv senare hittar jag parkeringen vid fg starten.
Tänkte att någon annan får gärna visa mig runt lite på ön, men min jungfru runda med crossen blev lagomt lerig och vägen från hässelby längs vattnet var ju mullig

Var ute på första delen av röda stigen igår, fram till och med "ravinen" ungefär (svängde sen upp i skogen på div stigar). Väldigt lerigt första biten på stigen nu, hoppas på snabb vinterkyla som fryser vätan alternativt rejält torrt väder framöver. Det är dock inte lika blött som på Fornstigen, tror nog att Kärsön klarar vätan lite bättre pga den mer kuperade terrängen.

Rackarns bävrar, nu har de varit framme igen! Röda stigen är nog "closed for the season" nu men det går att harva sig fram om man är envis... Lär bli en del jobb för motorsågen i vår igen!

2012-12-15%2010.01.36.jpg

Inga småpinnar de har gett sig på:
2012-12-15%2010.01.08.jpg

Kul utförs i snön
2012-12-15%2009.54.07.jpg

Desto jobbigare uppförs!
2012-12-15%2009.48.32.jpg

Fånga in och dressera så kan du dra stig var du vill sedan. Ingen markägare kan väl ha något att invända mot bäveravverkade träd? ;-)

Blev viss röjning i helgen på Kärsön igen, behövde lufta mig själv och sågen efter julmaten. Tog bort en del stormfällda träd och några bäveravverkade (börjar tro att någon annan har dresserat bävrarna till att förstöra för cyklisterna ;-) ) träd i olika storlekar. Fick dock problem med ett fastfällt träd och mailade nyss slottsfogden för att se om vi kan få hjälp av en arborist att ta bort detta träd samt ett annat gigantiskt träd som ligger ungefär mitt emot Drottningholms Slott och som skulle kunna utvecklas till en fara för de som vistas på stigen. Återstår att se om knugen rycker ut eller inte...

Det gick strålande att cykla på "crossloopen" mitt på ön i förrgår i alla fall (fd elljusspåret). Lite trist bara att alla hundägare "skiter" i att plocka upp efter sina jyckar, ser inte så värst trevligt ut just nu.

Några bilder:

2012-12-27%2010.59.03.jpg

2012-12-27%2010.58.40.jpg

Tack för att den första dagen på det nya året blev så bra!

Min dystopiska och misantropiska livssyn fick en rejäl knäck när jag såg alla positiva och hjälpsamma människor som var beredda att hugga i för att vi alla skulle få en fin upplevelse. Jag hoppas att jag som västkustbo kan ta hojen med upp och åka denna runda för att hedra er som har arbetat på er fritid, utan ersättning.

Tack!

Senast ändrad:
Tack godenbark, såg inte detta förrän nu.

Slottsfogden hade inga resurser till att hjälpa till med att röja bort de stora bäverfällda träden men Länsstyrelsen har börjat dra i lite trådar så jag får ev. hjälp av en kille från Statens Fastighetsverk med att ta bort de träd som utgör viss fara för cyklister/löpare. Vore riktigt schysst av dem, återkommer om det blir av.

Längtar som tusan efter att få torrt underlag (eller åtminstone hårt) för att börja trampa runt där ute igen.

Fick en trevlig överraskning idag, mest troligt är det någon från fastighetsverket som är jultomte i år. De stora träden som legat lite illa över leden är nu omhändertagna. Ett bäverangripet träd står fortfarande rätt illa (lutar mot ett annat träd som enda stöd), ska se om det går att åtgärda också.

Körde för övrigt en helt fantastisk vända på stigarna strax ovanför/innanför röda leden (tack hundägare!). Sjukt härligt flow, ren och skär eufori!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    124.2 KB · Besök: 64
Körde ett varv idag. Trodde det skulle vara jobbigt utan dubbdäck (hur kan det komma sig att det inte finns 29" tubdubbdäck på marknaden?) men det funkade fint! Bara enstaka bitar med ren is.
Bra grepp i snön och en del barmark. Rekommenderas! Antagligen ännu bättre på eftermiddagen med avseende på grepp än på morgonen då jag körde.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    128.4 KB · Besök: 59
Senast ändrad:
Lejon skrev:
> Körde ett varv idag. Trodde det skulle vara
> jobbigt utan dubbdäck (hur kan det komma sig att
> det inte finns 29" tubdubbdäck på marknaden?)
> men det funkade fint! Bara enstaka bitar med ren
> is.
> Bra grepp i snön och en del barmark.
> Rekommenderas! Antagligen ännu bättre på
> eftermiddagen med avseende på grepp än på
> morgonen då jag körde.

Visst finns det dubbdäck till 29er. Från Schwalbe t. Ex.

Körde ett varv för första gången i förmiddags. Mötte ingen cyklist men väl några flanörer. Trevlig stig med en riktig dödsravin om man kör motsols.

Var ute på Kärsön (+ Fornstigen) i söndags, riktigt torrt, grönt och fint överallt. Behövs lite mindre underhåll här och där men inget som är akut. Jag ska ev ta med motorsågen till Kärsön någon dag under juni och ta bort ett par träd som trillat över röda stigen och fler får gärna haka på för att börja röja lite brännässlor/grenar som börjar dra sig inåt stigen. Postar här innan jag åker ut.

Happyride och öl på Sorbon efter midsommar någon gång?

Länsstyrelsen har nu kommit ut med ett remissförslag för reservatsbildning Lovön/Kärsön, se http://www.lansstyrelsen.se/stockho...vo_naturreservat_remiss_2013-06-03_rattad.pdf .

Jag har läst remissen lite hastigt och tycker det ser väldigt positivt ut för oss cyklister. Bl.a. Föreslås följande åtgärder:
- Upprustning av Röda Spåret på Kärsön (ansvarig är SFV, Statens Fastighetsverk, måldatum 2014)
- Upprustning med informationsskyltar mm vid Kärsöns entre
- Förstärkning och översyn av förbättringsområden på svaga delar av Fornstigen (Lovö Hembygdsförening)
- Anläggning av ny stig/led "Lovö Runt", förmodligen efter Förbifart Sthlm är klart (SFV)
- Separat utredning om ev förbättringsområden för landsvägscyklingen på Lovön

Läs gärna remissen och skicka ev kommentarer till ansvariga personer på Länsstyrelsen, de har varit väldigt öppna för synpunkter hittills.

Har cyklat en tiotal vändor i vår/sommar och aldrig sett någon annan cyklist. Så i söndags, på eftermiddagen, var jag och badade på kärsön och såg då inte mindre än tre cyklister. Några här ifrån? Jag var han med den vilt skrikande ungen [edit: och] som stod lite i vägen med vagnen.

[Edit: Det var alltså jag som stod i vägen med vagnen. Inte den vilt skrikande ungen. Han ville bara inte sova.]

Senast ändrad:
Stevie DeVille skrev:
> Har cyklat en tiotal vändor i vår/sommar och
> aldrig sett någon annan cyklist. Så i söndags,
> på eftermiddagen, var jag och badade på kärsön
> och såg då inte mindre än tre cyklister. Några
> här ifrån? Jag var han med den vilt skrikande
> ungen som stod lite ivägen med vagenen.

Jag var där i söndags och körde förbi några som såg ut att plocka bär, men det var på en grusväg på väg därifrån. Faktum var nämligen att jag avbröt (och stack till Fornstigen) för att stigen var ett enda brännässelsnår på sina ställen (jättekul med kortbyxor och kortärmat), samt att det låg en del jox över som hade behövt sågas bort.

Jäkligt fin stig annars måste jag säga! Är det nån som skulle bli putt om man sågar bort även större stockar? Kanske kul hinder för den som är duktig, men bara ett onödigt stopp för en klåpare som jag:-))

Edit: Skyltningen var för övrigt "måttlig", men jag antar att den inte behövs om man kört några gånger. Ser ut att finnas oändliga möjligheter till alternativa spår överallt:-)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Stevie DeVille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har cyklat en tiotal vändor i vår/sommar och
> > aldrig sett någon annan cyklist. Så i
> söndags,
> > på eftermiddagen, var jag och badade på
> kärsön
> > och såg då inte mindre än tre cyklister.
> Några
> > här ifrån? Jag var han med den vilt skrikande
> > ungen som stod lite ivägen med vagenen.
>
>
> Jag var där i söndags och körde förbi några
> som såg ut att plocka bär, men det var på en
> grusväg på väg därifrån. Faktum var nämligen
> att jag avbröt (och stack till Fornstigen) för
> att stigen var ett enda brännässelsnår på sina
> ställen (jättekul med kortbyxor och kortärmat),
> samt att det låg en del jox över som hade
> behövt sågas bort.
>
> Jäkligt fin stig annars måste jag säga! Är det
> nån som skulle bli putt om man sågar bort även
> större stockar? Kanske kul hinder för den som
> är duktig, men bara ett onödigt stopp för en
> klåpare som jag:-))
>
> Edit: Skyltningen var för övrigt "måttlig", men
> jag antar att den inte behövs om man kört några
> gånger. Ser ut att finnas oändliga möjligheter
> till alternativa spår överallt:-)

Nedfallna träd är det bara att kapa och flytta, toppen om du tar dig an några stockar. Brännässlor är det också fritt fram att plöja ner med valfritt redskap :-)

Jag är själv borta ett tag framöver så jag kommer inte köra runt på Kärsön närmaste veckorna. Håll gärna stigen uppröjd, snitslad och rensad till min återkomst ;-)

Kaffekask skrev:
> Nedfallna träd är det bara att kapa och flytta,
> toppen om du tar dig an några stockar.
> Brännässlor är det också fritt fram att plöja
> ner med valfritt redskap :-)
>
> Jag är själv borta ett tag framöver så jag
> kommer inte köra runt på Kärsön närmaste
> veckorna. Håll gärna stigen uppröjd, snitslad
> och rensad till min återkomst ;-)

Det låter bra, jag tar med en såg nästa gång jag är där! Men "nedfallna träd" känns inte helt täckande vad som förekommer som hinder. Det är en hel del buskagemässiga halvträd som ligger över stigen, ungefär så lågt att man KAN komma under om man har en liten cykel eller är en jävel på att åla ner över bakhjulet. Dessa buskträd lever fortfarande. Tror du det är okej att såga bort?

Makten skrev:
> Kaffekask skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nedfallna träd är det bara att kapa och
> flytta,
> > toppen om du tar dig an några stockar.
> > Brännässlor är det också fritt fram att
> plöja
> > ner med valfritt redskap :-)
> >
> > Jag är själv borta ett tag framöver så jag
> > kommer inte köra runt på Kärsön närmaste
> > veckorna. Håll gärna stigen uppröjd,
> snitslad
> > och rensad till min återkomst ;-)
>
> Det låter bra, jag tar med en såg nästa gång
> jag är där! Men "nedfallna träd" känns inte
> helt täckande vad som förekommer som hinder. Det
> är en hel del buskagemässiga halvträd som
> ligger över stigen, ungefär så lågt att man
> KAN komma under om man har en liten cykel eller
> är en jävel på att åla ner över bakhjulet.
> Dessa buskträd lever fortfarande. Tror du det är
> okej att såga bort?

Med risk att vara ute på hal is så tror jag inte markägaren (Kungen) tar illa upp om vi tar bort några grenar/sly/buskar för att kunna ta sig fram på röda stigen.

Kaffekask skrev:
> Med risk att vara ute på hal is så tror jag inte
> markägaren (Kungen) tar illa upp om vi tar bort
> några grenar/sly/buskar för att kunna ta sig
> fram på röda stigen.

Gott. Kommer Kungen och undrar vad jag håller på med så får jag väl tala om att det är jag som betalar apanaget genom skattsedeln och att han ska hålla truten stängd;-)

Hmmm, undrar hur man gör sig av med brännässlor med något verktyg som man kan ha med sig på cykeln:-S Lie känns ju bra, men inte så tympligt eller cykelvänligt.

Körde en runda på Kärsön idag och hade riktigt kul! Torrt och fint men det börjar bli en del träd som ramlat över stigen nu igen så det kanske blir ut med motorsågen snart. Skriver en rad här om jag drar ut och röjer så ser vi om det är någon som kan haka.

Fixade flera av de svåra uppförsbackarna men höll på att tumla sidledes nedför "ravinen" och Anthem:en var nära att få känna på stenbumlingar... Kul som tusan var det i alla fall!

Efter en heldag hemma med förkylda barn som hade överaktivitet påslagen hela dagen lång, så var det som att motorsågen i källaren ropade "release me!!".

Åkte så ut till Kärsön i regnet för att röja en del av de träd/ris som kommit i vägen på sistone. Se bilder nedan (före/efter), gick riktigt bra och det återstår bara några få träd på Kärsögårdensidan nu:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    120 KB · Besök: 57
  • image.jpg
    image.jpg
    134.5 KB · Besök: 61
  • image.jpg
    image.jpg
    102.4 KB · Besök: 63
  • image.jpg
    image.jpg
    136.5 KB · Besök: 57
  • image.jpg
    image.jpg
    134.5 KB · Besök: 66
  • image.jpg
    image.jpg
    116.6 KB · Besök: 49
  • image.jpg
    image.jpg
    137.2 KB · Besök: 56
  • image.jpg
    image.jpg
    101.4 KB · Besök: 65
  • image.jpg
    image.jpg
    119.7 KB · Besök: 53
  • image.jpg
    image.jpg
    112.5 KB · Besök: 64
Har inte kört spåret på körsön, börjar bli dax!
Om inte annat för att visa tacksamhet för ditt slit Kaffekask!

Bra jobbat!!

Cheers Jon

Senast ändrad:
Blev några sågjobb på en dryg timmes vandring på Kärsön idag. Kunde inte låta bli att ta mig an stora trädet som man hittills fått krypa under tidigare. Nu är det åtgärdat och jag tror faktiskt att röda leden är clean och redo för höststormar och vinterbävrar..!

Fantastiskt fint där ute nu med höstlöv etc, se till att köra några vändor innan det blir slaskigt!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    130.5 KB · Besök: 59
  • image.jpg
    image.jpg
    131.6 KB · Besök: 56
  • image.jpg
    image.jpg
    126.9 KB · Besök: 53
  • image.jpg
    image.jpg
    120 KB · Besök: 58
Kaffekask skrev:
> Kanske något att bygga på en framtida
> bygg/röjdag?
>

Jag har inte varit där ute och kört ännu men av tidigare bilder i tråden så ser det ut att finnas en hel del material för hinder/hopp/balansövningar...

(Med reservation för att jag personligen tycker man ska hålla sig ifrån att spika/skruva saker.)

Hej, köpte min första mtb igår efter att tidigare bara ha asfaltscyklat. Hann köra en premiärtur på röda stigen på Kärsön idag precis innan solen gick ner. Där var några branta partier där jag insåg mina begränsningar och klev av, men jag lyckades bli både lerig och lycklig på resten av stigen så jag är skitnöjd att jag slog till och köpte en ny cykel.

Tack till er som har lagt ner jobb på att röja undan träd och hålla stigen cykelbar. Imorgon ska jag testa Fornstigen.

Tillbaka
Topp