Underliga skivbromsar...

Thorsell

Medlem
Underliga skivbromsar...
Hej!

Jag blir inte riktigt klok på mina hydrauliska skivbromsar på cykeln jag nyss köpte begagnad. De fungerade problemfritt när jag provade cykeln men sedan dess har de bara strulat.

1. Kommer hem med cykeln. Bromsarna skriker ordentligt efter att jag lastat ut och in cykeln i bilen. Provar rengöra med bromsrengöring, skriker o tar fortfarande dåligt. C Tar av beläggen och byter mot ett par nya. Bromsen tar nu bra och jag tror allt är frid o fröjd. Centerjusterar även bromsoken med ramskruvarna.

2. Cykelturen dagen efter skriker fortfarande bromsen och jag begriper inget. Reder sedan ut att bromsoken har fel material, det ska vara resin men är semi metallic. Byter då till bromsoken från bakbromsen som ser bra ut. Bromsen nyper perfekt igen. Ställen in cykeln i lägenheten.

3. Ska cykla dag 3, åter igen skriker bromsen och tar illa. Misstänker oljeläckage eller något från slangen men kan inte se någon olja.

Min fråga är nu, vad i hela fridens namn kan det annars vara?

(har beställt helt nya resin-belägg som bör dyka upp inom några dagar)

// Erik

Underliga skivbromsar...
Det läcker nog inte från slangen utan från tätningen nere runt kolven. Därifrån ut på skivan och in i beläggen. Det krävs så försvinnande små mängder olja att det inte är någonting man kan se. Förstör inte även de nya beläggen utan spara dem tills du köpt ett nytt ok.

Underliga skivbromsar...
Låter logiskt, finns det något bra tillvägagångssätt för att kontrollera ifall det är så det ligger till? (när det är så lite olja att det knappt syns menar jag)

Jag har bromsavfettning att tillgå, tänker att jag avfettar skiva o belag ordentligt och ser om det hjälper något.

Underliga skivbromsar...
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan du inte lägga en bit hushållspapper runt
> beläggen, så bör du se snabbt om det kommer
> minsta droppe olja?

Akta parketten! ;)

Underliga skivbromsar...
De tar väldigt illa med.. Om det händelsevis inte skulle vara olja, är det någon som har någon annan idé? :)

Måste tyvärr vänta tills ikväll innan jag kan undersöka problemet. :/

Underliga skivbromsar...
Sprang hem på lunchen o undersökte spår av olja med dåligt(men trevligt) resultat.Trots flera tryck på bromsen ingen olja. Hade även ett extra hjul hem så provade med en annan skiva, samma tjut o dåliga bett. Rengjorde o avfetta allt med bromsavfettning. Kvarstod. Felet måste ligga i beläggen.

Kan beläggen suga upp så mycket olja att de är förstörda.

Den enda rimliga slutsatsen jag kan dra nu är att jag av misstag kan ha torkat av bromsskivorna med en trasa som jag torkat av någon oljig komponent med och att oljan på så vis kan ha överförts till via skivan till beläggen och impregnerat dom. Dock handlar detta om extremt små mängder så tycker också det verkar lite väl långsökt.

//

Erik

Underliga skivbromsar...
De bett riktigt bra och skrek inte i förrågår, sen skulle jag ta en tur igår kväll och då börja de skika. Det är det som gör mig konfunderad.

Ska testa att bromsa nedför en lång backa och eventuellt att elda på beläggen lite!

/Erik

Underliga skivbromsar...
Om bromsarna skriker och bråkas löser det sig ibland med att bara bromsa dem ordentligt varma. Problemet för oss i Sverige är att vi sällan har så långa backar att bromsarna ens kommer upp i arbetstemperatur.

Prova att cykla en eller ett par km med släpande bromsa och se om de blir bättre. För mig brukar det märkas ganska tydligt att de blir tystare och tystare samt nyper bättre och bättre för att sen ha bibehållet nyp efter behandlingen

Underliga skivbromsar...
Jag har värmt belägg på spisen och stekt på, och det blev bra. Har du varmluftspistol så testa det även på skivan. Jag tror oket läcker iaf. Är det en Avid broms?

Senast ändrad:
Underliga skivbromsar...
Om bromsarna skriker eller inte beror också på vädret.
Och tvärtom mot vad du tror är det skriker torra bromsar mest. Om du fått olja på beläggen skriker de mindre och tar också sämre.
I blöta och regn skriker bromsarna mindre..
Problemet med bromsar som skriker är ännu mer än att dom skriker att dom tar sämre.

Min frambrom Shimano XT skrek hela tiden vad jag än gjorde. Nu bytte jag den slitna bromsskivan från 1998 till en nyinköpt, nu tar bromsen bra och skriker inte mer. Ja bytte förståss belägg också (Resin)

Underliga skivbromsar...
bengt skrev:
> Om bromsarna skriker eller inte beror också på
> vädret.
> Och tvärtom mot vad du tror är det skriker torra
> bromsar mest. Om du fått olja på beläggen
> skriker de mindre och tar också sämre.
> I blöta och regn skriker bromsarna mindre..

Stämmer absolut inte med mina erfarenheter. Mina bromsar är knäpptysta när de är torra, men kan gnälla när de är blöta innan skivan torkat av värmen. Så har alla mina bromsar varit sen Hope o2
och framåt via Avid, Formula och Shimano

Underliga skivbromsar...
Bromsar skriker när man får olja på dem. Det har redan bytts belägg flera gånger och skivan har blivit rengjort. Att det först blivit bättre för att sedan försämras mer eller mindre bevisar läckage.

Om det skulle läcka så mycket att det kunde ses på en bit hushållspapper skulle reservoaren snart vara tom. Att det inte gav något resultat är inget som talar mot läckage, men det omvända hade naturligtvis gällt.
Det är inte heller självklart att man kan provocera fram läckaget utan att cykeln är i rörelse när det bromsas.

Underliga skivbromsar...
Thorsell skrev:
> De bett riktigt bra och skrek inte i förrågår,
> sen skulle jag ta en tur igår kväll och då
> börja de skika. Det är det som gör mig
> konfunderad.
>
> Ska testa att bromsa nedför en lång backa och
> eventuellt att elda på beläggen lite!
>
> /Erik

Så det är egentligen inget mer problem än att de skriker? Vissa bromsar skriker alltid. En del belägg blir bättre med tiden. För att köra in beläggen räcker det inte med att bromsa i en backe, det tar lite tid.

Underliga skivbromsar...
Tack för responsen!

Min idé nu för att med styrka att de läcker är att elda lite på beläggen för att förhoppningsvis frigöra lite eventuell olja. Blir bromsverkan bra då så kör jag ut en sväng o bromsar mycket, och dyker då problemet upp igen så är det helt enkelt oket som läcker. Otroligt om så otroligt lite olja kan påverka bromsarna så fantastiskt mycket..

Tråkigt att det strular när jag just bytt cykel, bromsarna är ju så gott som nya :/

Underliga skivbromsar...
Du har bytt ram och sedan började bromsarna skrika? Vissa ram-skiva-broms kombinationer skapar resonans och ljudet kan vara svårt att få bort även om allt är som det skall..

Underliga skivbromsar...
Thorsell skrev:
> Tack för responsen!
>
> Min idé nu för att med styrka att de läcker är
> att elda lite på beläggen för att
> förhoppningsvis frigöra lite eventuell olja.
> Blir bromsverkan bra då så kör jag ut en
> sväng o bromsar mycket, och dyker då problemet
> upp igen så är det helt enkelt oket som läcker.
> Otroligt om så otroligt lite olja kan påverka
> bromsarna så fantastiskt mycket..
>
> Tråkigt att det strular när jag just bytt cykel,
> bromsarna är ju så gott som nya :/

Som både Rattnalle och Rumpel frågat dig innan: Är det en AVID-broms?

Underliga skivbromsar...
Hej

Det är inte en avid utan en shimano br-m596.

Jag lade beläggen på spisplattan, rök o lukta illa, lät dom svalna o satte sedan på beläggen på bromsen igen. Skriket försvann och bromsverkan kom tillbaka. Åkte en sväng o bromsa en hel del. Två dagar efter utan en tur på cykeln kom problemet tilbaka. Gjorde samma procedur en gång till med samma resultat för att bli övertygad. Olja läcker helt enkelt ut någonstans, kan dock inte se vart.

Är det nytt ok som gäller?

/Erik

Underliga skivbromsar...
Bromsklossar av resinmaterial kan råka ut för brakepad glazing. Då blir beläggen glasartade, det skriker och man har väldigt dålig bromsverkan. Så här ser det ut då:

QRRBVQu.jpg

Om du har tillgång till en bänkslipmaskin så kan man försiktigt fila av ytan så är klossarna som nya sen.

Underliga skivbromsar...
åk till bauhaus och köp en brännare för en hundring, sen värmer du skiten ur dom, du kommer märka om det är olja på dom (det börjar brinna:) ..)sen torka av! ps: dom ska inte glöda för länge..
fubkar klockrent!

Senast ändrad:
Underliga skivbromsar...
marran skrev:
> Stämmer absolut inte med mina erfarenheter. Mina
> bromsar är knäpptysta när de är torra, men kan
> gnälla när de är blöta innan skivan torkat av
> värmen. Så har alla mina bromsar varit sen Hope
> o2
> och framåt via Avid, Formula och Shimano

Min erfarenhet också. Kör med Formula.

Underliga skivbromsar...
En varning, om du har royal blood/shimanoolja alltså mineralolja så skall du vara försiktig med att bränna rent bromsarna från olja, det är mycket giftigt!

Underliga skivbromsar...
bengt skrev:
> Om bromsarna skriker eller inte beror också på
> vädret.
> Och tvärtom mot vad du tror är det skriker torra
> bromsar mest. Om du fått olja på beläggen
> skriker de mindre och tar också sämre.
> I blöta och regn skriker bromsarna mindre..
> Problemet med bromsar som skriker är ännu mer
> än att dom skriker att dom tar sämre.
>
> Min frambrom Shimano XT skrek hela tiden vad jag
> än gjorde. Nu bytte jag den slitna bromsskivan
> från 1998 till en nyinköpt, nu tar bromsen bra
> och skriker inte mer. Ja bytte förståss belägg
> också (Resin)

Jag delar inte den erfarenheten. AVID, SHIMANO OCH trp alla skriker blöta och är tysta torra.

Underliga skivbromsar...
Ajdå, jag har redan värmt på dom men med höll dom nära fläkten op full effekt och med många fönster öppna..

Hur menar du giftig? Lyckas inte leta redan på något skrivet om det.

Tillbaka
Topp