Undersökning, cykel

• Trådstartare Trådstartare JTH
  • Start datum Start datum

JTH

Ny medlem
Undersökning, cykel
Jag noterade på Cykelfrämjandets forum en stackars student som lagt in en uppmaning om att man skulle svara på en undersökning kring cykling för hennes uppsats. Eftersom det forumet har uppskattningsvis tre besökare per vecka tyckte jag att Happy gott kunde slå ett slag för vetenskapen vad avser cyklar/cykling och besvara enkäten (det tar max ett par minuter, jag har testat).

Till undersökningen

Undersökning, cykel
Vilken uppslutning! Det kan ju vara så att hon skriver en uppsats om makrnadspenetration, marknadsföring mm mm och avser komma till slutsatser om hur man bäst marknadsför cyklar (verkar svårt med tanke på det sneda urvalet i en undersökning som sker online), vem vet. Ska uppsatsen försvaras på ett universitet måste den oavsett ha vissa vetenskapliga kvalitéer, alldeles oavsett ämne och syfte. Att avskriva osanningar (jag tror inte på tanken om en sanning) gagnar väl oss alla? ;-P

Undersökning, cykel
Sådär då. Synd att man inte kunde gå efter pris och utseende lika mycket om man ska köpa en ny cykel enligt undersökningen.

Undersökning, cykel
Nja, "vetenskap" vet jag inte om jag håller med om. Den stackars studenten gör som så många andra, hjälper ett privat företag med en marknadsundersökning istället för att ägna sig åt oberoende forskning. Hon vill ju ha jobb, stackarn.

Undersökning, cykel
Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det inte ett problem i källforskningen om
> man inte hittar till Happy?

Nää, i källkoden. Bruse körde lite sql-sekvenser med mig igår kväll så jag har koll på allt detta nu.

Undersökning, cykel
Schysst urvalsgrupp med 95% Happyentusiaster :-)

Marknaden Sverige ser ut som följer:

98% av svenskarna äger en cykel på 10 000:- +
Svenskarna äger i genomsnitt 4,6 cyklar per person
96% av svenskarna cyklar i berg och skogar
90% av svenskarna använder cykel för racing och fitness
.....
/Mange

Undersökning, cykel
Lamborn skrev:
-------------------------------------------------------
> Schysst urvalsgrupp med 95% Happyentusiaster :-)
>
> Marknaden Sverige ser ut som följer:
>
> 98% av svenskarna äger en cykel på 10 000:- +
> Svenskarna äger i genomsnitt 4,6 cyklar per
> person
> 96% av svenskarna cyklar i berg och skogar
> 90% av svenskarna använder cykel för racing och
> fitness
> .....
> /Mange

=)
Fan va bra!

Undersökning, cykel
Snedvridning. Well. Hur stor andel av folk som svarar på en undersökning om cyklar på internet, som initeras genom internetforum, tror du kommer ange att de informerar sig, och köper cyklar, via nätet?

Representativt? Näääää

Men, men. Låt fröken sköta frågan om den externa validiteten.

Undersökning, cykel
"Create Surveys or Online Tests like this for FREE!"

Nja, jag vet inte hur seriöst det verkade med smilysar i frågeställningarna och signifikant frågeurval. Jag har fyllt i den i af.

Undersökning, cykel
Senast redigerad av en moderator:
Undersökning, cykel
Eftersom det inte går att få tag på undersökarens mail så kanske någon som skall göra undersökningen kan posta en länk till denna tråden i nån av fritextfälten?!
Kunde kanske vara bra för henne att veta varifrån svaren kommer ;)

Tillbaka
Topp