Undersökning om cyklisters säkerhet och er inställning till ny teknik

Anonor2

Ny medlem
Hej alla engagerade cyklister på HappyRide,

Jag heter Anton och utför just nu ett examensarbete inom Teknisk Design på Luleå tekniska universitet.

Samhället blir alltmer uppkopplat och så även trafiken, där smarta och kommunicerande fordon är ett stort utvecklingsområde. Tyvärr så förbises ofta utsatta trafikanter i dessa diskussioner och forskningsprojekt, däribland fotgångare och cyklister.

Mitt examensarbete handlar om att undersöka och utforska ny teknik för cyklister som kan göra er tillvaro både trevligare och säkrare.

Jag hade därför gärna velat ha era åsikter och tankar i form av en enkätundersökning kring just detta. Har ni kompletterande åsikter eller tankar angående enkäten går det givetvis bra att skriva dem här i tråden också.

Här är en länk till enkäten: https://goo.gl/forms/KQxhDZcY9oaEN94G3

Tack så mycket för er tid och era svar,
Anton, studerande civilingenjör på Luleå tekniska universitet

Fyllde i enkäten. Finns säkert prylar som kan förbättra säkerheten men tror ändå att det är hos människan själv man kan förbättra mest. Att upplysa människor hur man beter sej i trafiken är nog en bra början.
Min största rädsla som cyklist i trafiken är utan tvekan alla som kör provocerande nära på landsvägen. Av okänd anledning verkar det vara vanligast med detta beteende hos förare av bil med släp.

Min största rädslor som cyklist är korsande trafik i skymda korsningar/utfarter, och hundar på cykelbanor (kopplade eller i atlantkabellånga koppel - koppel ska vara max 1 m anser jag).

Förstår inte riktigt teknikfrågorna.
Teknik som verkligen hjälper tar jag gärna emot.
Men det finns många prylar vars nytta är tveksam/obevisad, fast de kanske ser hjälpsamma ut.
Fiktiva säkerhetshöjare har jag inget intresse av.
Frågan vad man är mest uppmärksam på tyckte jag också var lite konstig. Det varierar ju nästan meter för meter.
Ska jag genom en oreglerad korsning så får ju den mer uppmärksamhet än ev parallell trafik.
ÅAS om jag är på väg att stanna för rött så har jag ju goda möjligheter att hålla koll på parallelltrafik o fotgängare.
Är jag på en GC-bana som är nivåskild från vägen så känns ju inte bilarna så viktiga att hålla koll på. Däremot blir ju fotgängarna viktigare.
Osv osv.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Fyllde i enkäten. Finns säkert prylar som kan förbättra säkerheten men tror ändå att det är hos människan själv man kan förbättra mest. Att upplysa människor hur man beter sej i trafiken är nog en bra början.
Min största rädsla som cyklist i trafiken är utan tvekan alla som kör provocerande nära på landsvägen. Av okänd anledning verkar det vara vanligast med detta beteende hos förare av bil med släp.

Folk verkar glömma att de har släpet tillkopplat. En reflektion är att de som kör hästsläp oftare tar ut avstånd, är det för att de kör mer med släp och är vanare, eller är det av omtanke om hästarna, inga hastiga inbromsningar etc?

ForesterGuy sa:

Folk verkar glömma att de har släpet tillkopplat. En reflektion är att de som kör hästsläp oftare tar ut avstånd, är det för att de kör mer med släp och är vanare, eller är det av omtanke om hästarna, inga hastiga inbromsningar etc?
Här har vi något för studenten att bita i.
Samma med dessa jävla skoterlastflak som sticker ut 19,9cm på sidan precis i lagom höjd för att klippa av cyklisters nacke/huvud.

Jag håller med om det att betydelsefull och hållbar förändring påbörjas främst hos människan själv och inte via externa krafter (med t.ex. ny teknik). Det kommer nog inte komma en revolutionerande teknisk produkt som vänder upp och ned på cykelklimatet utan en ökad cykelsäkerhet i Sverige beror en mängd faktorer - främst politiska, enligt tidigare studier som jämfört Sverige med Nederländerna, Tyskland, och Danmark. Persson m.fl. skriver om detta och framtidsutsikterna för Sveriges cykelpolitik i en rapport från 2014: https://www.trafa.se/globalassets/r...ykeln-och-cyklisten---omvarld-och-framtid.pdf

Tack för att du uppmärksammade en typiskt farlig situation på landsväg!

geologen sa:
Min största rädslor som cyklist är korsande trafik i skymda korsningar/utfarter, och hundar på cykelbanor (kopplade eller i atlantkabellånga koppel - koppel ska vara max 1 m anser jag).

Det här situationen, och säkert en förekommande sådan beroende på området, hade jag hittills förbisett i mitt arbete! Tackar!

dabac sa:
Förstår inte riktigt teknikfrågorna.
Teknik som verkligen hjälper tar jag gärna emot.
Men det finns många prylar vars nytta är tveksam/obevisad, fast de kanske ser hjälpsamma ut.
Fiktiva säkerhetshöjare har jag inget intresse av.
Frågan vad man är mest uppmärksam på tyckte jag också var lite konstig. Det varierar ju nästan meter för meter.
Ska jag genom en oreglerad korsning så får ju den mer uppmärksamhet än ev parallell trafik.
ÅAS om jag är på väg att stanna för rött så har jag ju goda möjligheter att hålla koll på parallelltrafik o fotgängare.
Är jag på en GC-bana som är nivåskild från vägen så känns ju inte bilarna så viktiga att hålla koll på. Däremot blir ju fotgängarna viktigare.
Osv osv.

Jag förstår din tveksamhet. Mitt arbete, som precis har startat, går inte ut på att utveckla en färdig produkt som ska lanseras på den svenska marknaden. Det är istället av utforskande karaktär och syftar att resultera i framtida utvecklingsprojekt. Jag är främst intresserad av hur man med teknik kan avlasta det visuella intrycket för trafikanter - om det är med ljud, vibrationer, eller kanske ljus vet jag inte ännu. Det kommer nog bli utmaning att utveckla en lösning som hjälper ens s.k. “situational awareness” men som samtidigt inte blir för påträngande eller störande.

Intressant poäng angående vad man mest fokuserar på! Givetvis beror den upplevelsen på kontexten. Dessutom är vår inskanning av omgivningen i stort sett omedveten, så jag kan förstå om den frågan upplevdes som märklig.

- - - - - - - - - -

... och tack till alla er som hittills har svarat på enkäten! Jättekul att se.

Hej Anonor2! Jag bor också i Luleå. Jag tycker att beteendet bland bil(med)trafikanterna här i Luleå faktiskt för det mesta funkar bra. Tex stannar och släpper över vid övergångsställen, håller bra avstånd vid omkörning osv. Men vad jag har upptäckt är att det beteendet inte håller i sej när det blir mer trafik, verkar som att man känner sej stressad av att man har bilar bakom sej, man vill inte vara i vägen. Så för att höja säkerheten i trafiken bland bilar så är det nog lättare att separera bilar från cyklister än att ändra beteende. Men här finns det det dock en grej som jag tror skulle behöva ändras lagtext på samt produktutvecklas lite och det är att det borde vara godkänt att cyklisten kan bära lyse på huvudet och inte bara krav att cykeln ska ha belysning. Cyklar man bland bilar så syns man ju bra mycket bättre om man har lyset högre upp, jämför med högt placerade bromslysen på bilar.
Sedan vad gäller belysning så saknar jag ett bra batterisystem för att lätt få med batteriet in i värme/laddas. Skulle vara fint med ett snäppfäste typ som batteriet till elcyklar. Själva fästet skull vara separerat från lampan och sitta fast i ramen.

Tillbaka
Topp