Undrar om White som märke, och en specifik modell.

levillars

Ny medlem
Hej, allihopa!

Ny på både forumet och i mtb-världen. Jag har försökt hålla mig så gott det går från att göra ytterligare en i raden av alla "jag är ny, hjälp, vad ska jag köpa för något?!"-tråd, men nu känner jag att jag ändå vill försöka ta lite hjälp från er kunniga forumister.

Jag har hela tiden haft ögonen på Canyon som märke, då de flesta verkar vara väldigt positiva till dem, samt att de verkar ha bra komponenter på sina hojar, till bra priser. Framförallt är det väl Grand Canyon AL 6.9 för 9 999:- https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3640 som legat närmst. Jag beställde till och med en i förrgår, men såg i samma sekund som jag tryckte på det sista avgörande "ok":et när jag fyllt i mina kortuppgifter att Master Card var i kryssat istället för Visa, så det gick ju så klart inte igenom. Jag vet inte om jag såg det som något slags tecken att beställningen inte gick igenom.

Och nu då så har jag blickat ännu högre upp i prisklassen, hela vägen till XXL:s XC 275 Killer för 14 999:-. http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike-mtb/white-xc-275-killer-terrangcykel/p/1095690_1_style . Det enda som skrämmer mig lite (förutom priset för min hårt ansatta studentbudget) är att jag har förstått det som att White är XXL:s egna märke, eller liknande. Känner mig direkt lite skeptisk till det.

Så, för att komma till sak någon gång: är det någon här på forumet som har någon koll på White som märke, och kanske även just XC 275 Killer som är just den jag är intresserad av? Det hade varit läckert med karbonramen som den har och den lätta vikten det medför (10,5 kg enligt specen). Jag har googlat runt men det verkar inte finnas värst mycket info om White helt enkelt. Är jag nojig i onödan?

En sak till (om ni orkar): jag ringde XXL tidigare i dag och pratade med dem och tydligen så är den slut (i typ hela landet) men de har den i dammodellen. Säljaren sa att han skulle maila tillverkaren (White) och kolla om den skiljer sig något i mått mot herrmodellen. Jag har själv varit inne på White's hemsida och där finns faktiskt måtten för bägge modellerna och de båda 17" (alltså dam och herr) har EXAKT samma mått. Kan det då spela någon roll vilken man väljer? http://whitebikes.se/white2014/terreng/xc-275-killer/

TACK för att du orkade skumma igenom mitt långa inlägg. Ni ska veta att jag är äckligt peppad att få ge mig ut i skogen. Jag har legat timme ut och timme in framför datorn de senaste veckorna och dreglat och läst och tittat på videos osv. Vill bara komma igång nu!

Trevlig fredag, gott folk!!!
(editerat länkarna)

Senast ändrad:
Jag var lite i samma sits som du förra våren.
Valde mellan Canyonen (6,9) och White XC 275 pro.
Det som avgjorde för mej var att Canyonen var 29" o Whiten var 27,5".
Är 173cm kort och tycker inte att små ramar ser bra ut med 29"hjul.

Är helt nöjd med mitt val. Betalade 11000 ena veckan, o andra veckan körde XXL sin
vänners vänner vecka med 20% rabatt på cyklar. Med deras prisgaranti som även gäller mot sina egna
priser så var det bara att hämta tillbaka ett par tusingar. Gjorde mej inte mindre nöjd precis ;)

Om du är nybörjare som köper första mtb kanske det kan vara värt att nämna att det finns nån slags konsensus att man ofta byter första-mtb:n efter ett år eller två när man vet vad man vill ha och hur man vill åka.

Vet du redan nu att det är Lycra-XC som är din drömcykling är det bara att klippa till på White men om du tror att du skall hoppa och köra stök med knäskydd (trenduro) kanske du inte skall bränna hela studentbudgeten på cykeln.

Har du nån budget för pedaler, hjälm, skor, gaffelpump, handskar, brillor etc?

Hade jag varit i din sits med 15000kr att lägga hade jag kanske satsat på en aluminiumram och lagt pengarna på en bättre gaffel och bättre hjul istället.

Ett alternativ:
http://www.fun-corner.de/index.php/de/Haibike-Sleek-MTH-26-Somo-30-G-XT/c-WG000009/a-A018712

> Ett alternativ:
> http://www.fun-corner.de/index.php/de/Haibike-Slee
> k-MTH-26-Somo-30-G-XT/c-WG000009/a-A018712

lite dåligt alternativ kan jag tycka.. om du nu skulle fastan för cykling och vill köpa en ny bättre om ett år eller två, så kan jag önska lycka till med o sälja en 26 tummare, från ett inte jättekänt märke heller..
gå tillbaka till canyon och köp!

Tack för svaren, alla!

Kristoffer R: Nej, givetvis har jag ingen budget till såna grejer. Det får liksom komma lite i efterhand. Förstår så klart dock att just pedaler kan anses som en rätt bra grej att ha :)
Jag tänker oftast inte så bra i lägen när jag är i "vill ha"-mode, tyvärr. Men allt du säger låter väldigt klokt, och jag är, nånstans i bakhuvudet, väldigt medveten om de sakerna också, att det är bra att pröva sig fram osv. Jag kommer till en början cykla all möjlig slags terräng kan jag tänka mig, även om just lite mer "stök-körning" lockar lite mer, så en full suspension är väl vad jag har i sikte lite längre fram.

johnny165: Ja, det lutar väl åt det igen :) Inser att det är dumt att lägga alla de pengarna på White:en när läget är som det är.

Tack igen!

Som en liten jämförelse; vågar du ta steget och kan tänka dig 26" är Radon Slide väldigt mycket stökcykel för pengarna och tar dig utan prut nedför även större berg. För typ tre år sen funkade 26" hur bra som helst så varför inte idag.

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-26-le-238526/wg_id-26

Johnny har en poäng om Sleek:en jag länkade till, det är en ren XC-raket som utklassar Whiten i spec om än något tyngre. Just nu är det väldigt svårt att sälja high-end 26" gafflar, hjul mm då "alla" XC kör 29" sen några år, även om det kanske kan skönjas en viss återgång till 27,5". Just race-brigaden är väldigt trendkänslig och materialkänslig oavsett sport och byter frekvent grejer så det är nog fel för en "vanlig" motionär att bry sig om det.

och även kompletta cyklar så man kan få bra priser på dem. Haibike är inte så kända i Sverige kanske men det är ett jättemärke i Tyskland och avsevärt "bättre" än White i det avseendet.

Lycka till! Se till att köpa nåt och komma ut och cykla, det är prio ett skulle jag säga.

levillars skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag tänker oftast inte så bra i lägen när jag
> är i "vill ha"-mode, tyvärr.

Bra självinsikt! Agera utifrån den, dvs ta ett steg tillbaka, titta lite på det utifrån. Gör en kravspec. Ifrågasätt om du ska lägga så mycket pengar på din första cykel när du inte riktigt har klart för dig hur du vill cykla. Troligen är det bättre att sänka budgeten lite så du har marginal för tillkommande prylar. Killern är en renodlad crosscountry-cykel. Det finns billigare aluminiumcyklar som räcker väldigt långt.

Med tanke på min okunnighet är det svårt för mig att leta runt på sidor som t.ex. www.bike-discount.de då jag inte vet vad jag ska kolla efter. Jag vill tro mig ha förstått att både Radon och Cube är bra märken.
Det finns ett par få saker som jag tittar på, de är:

-pris (~10 000).

-gaffel (rockshox verkar sitta på väldigt många, t.ex. Reba RL 100 verkar bra?). Det jag snappat upp om Fox är att den/de kan krångla. Men jag har ingen aning helt enkelt...

-vikt, under 12 kg verkar ju vara att sikta på iallafall.

-däckstorlek: känns lite som hugget som stucket om det blir 27.5" eller 29". 26" känns mindre intressant.

Det är de enda sakerna som har nån slags relevans för mig, allt annat är rena grekiskan :)

Jag utgår i princip från Grand Canyon AL 6.9 https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3640 och jämför med den.
Den 25 smäller det, har jag inga andra alternativ att välja mellan då så blir det Canyon:en. Har jag fler alternativ så blir det att "blunda och peka" :)

Kristoffer R skrev:
-----------------------------------------------------
> För typ tre år sen
> funkade 26" hur bra som helst så varför inte
> idag.

27,5 eller 650B som det eg heter är bara marginellt större än 26. Eftersom det (på oklara grunder) anses som utdömt kan du även tänka tvärtom, dvs leta fynd bland 26. Köper du en cross-country som du "växer ur" går den alltid att sälja bara priset är tillräckligt lågt och har du inte betalt så mycket i absoluta tal behöver förlusten inte bli så stor. Ett alternativ är att behålla den som andracykel som du vågar ta med på fler ställen och/eller ha den som t ex pendelcykel. Med det sagt tycker jag inte att du ska satsa på en instegsmodell, de håller sällan måttet.

Likväl som att det kan vara klokt att hålla igen så tycker jag att det kan vara oklokt att sätta sig i sitsen när du hela tiden undrar hur det varit med den liiiite finare cykeln :)

Har både en 26:a o en 27,5:a. Tycker det är ganska stor skillnad i skogen.
Nu är ju den större varianten nyare med bättre detaljer, men den rullar betydligt lättare över stock o sten.

@ grump, finare hoj vill man ju alltid ha om man fastnar för cyklingen.
Så köper man en inte alltför dyr cykel från början så blir det ju inte svindyrt att uppdatera nästa gång ;)

Hej,

Jag har en White Killer men förra årets modell. Min har 20 vxl SRAM medans 2015:an har 30 vxl Shimano. I övrigt verkar det inte skilja mycket.?

Jag jämförde en hel del mellan cyklar/märken innan jag köpte min. Fick den för 12 papp och kan inte annat än vara helnöjd.

Det är ju bara ramen som är XXL:s "eget märke" och den verkar hur bra som helst.

Ska tillägga att detta är min första "riktiga" mtb så jag har inget annat att jämföra med.

Helnöjd!

Tillbaka
Topp