Undvika frusna mekaniska skivbromsar?

CykelPer

Medlem
Hej!

Har någon här kommit på någon bra lösning för att undvika att mekaniska skivbromsar fryser? På min pendlare fryser bromsoket i bak väldigt lätt. Det är obra, särskilt i kombination med de (förvisso få) tillfällen när det också fryser i fram.

Vill inte öppna upp för en diskussion om hydrauliska vs mekaniska skivbromsar i vinterväglag, det har redan diskuterats. Det jag är ute efter är om någon har några tips på hur fasen man kan undvika att de mekaniska skivbromsarna slutar fungera pga kylan...

Tack!
Per

Senast ändrad:
Problemet är att bromsoket inte rör sig. Det är alltså inte så att bromsverkan uteblir pga is eller dylikt på bromsbeläggen, utan att bromsbeläggen pga problem med oket inte rör sig in mot skivan.

Har bra skärmar, men de skyddar ju inte bromsoken tyvärr...

Ska testa glykol i vajerhöljet samt att olja upp själva oket bättre. Bra tips!

Funkar inte det förmodar jag att det bör gå att testa att bygga in oket med en hemmagjord kåpa. På så sätt kan man i varje fall hålla snöslask ute. Återstår att se om det hjälper :)

Jag hade problem med vajerfrys häromveckan och motionerade in lite vanlig kedjeolja (bromsa -> droppa på exponerad vajer vid reglaget -> pumpa ett par gånger -> upprepa). Har funkat klockrent sen dess.

Hjälper förstås inte om det verkligen är oket som fryser.

/Johan

Jag har en gummiflärp som skyddar det bakre oket från den värsta smutsen, innan jag hade den så frös bakbromsen ibland (men det var på en annan cykel än den jag har nu)

Vad är det för bromsar? Jag kör Avid BB7 på min fatbike i Luleå. -30 som kallast. De har aldrig frusit. Ett tips är att ha cykeln i ett kallt förråd. Om man förvarar i rumstemp på natten och sen har den ute i minusgrader hela dagen ökar risken för att fukt kryper in och fryser. Byt vajrar och höljen varje vinter.

/Olov

Tänkte fråga just om bromsoket sitter på kedjestaget. Jag har sådana problem på min Pompetamine. Gummiflarp hjälper lite om du inte redan har något sådant. Annars är det bara att försöka hålla vajrarna så smörjde som möjligt.

Svarar väl som jag gjort i andra trådar om fryst mekanisk skivbroms.

För mig händer det när första vinterkylan på under ett par tre, fyra, fem minusgrader.
Det har bara varit bak det fryser.
Det bakre oket sitter inuti baktriangeln och vajern går på undre staget så öppningen på vajern (justerskruven) är riktad uppåt.
Cykeln förvaras inne (varmt) både hemma och på jobbet och man brukar komma ungefär 10m innan man har en låst bakbroms, dvs det går att bromsa men sen vill den inte gå tillbaka.
Det har alltså varit vajern som varit problemet alla gånger för mig.
Det jag gjort har varit att ta ur vajern ur höljet och gjort rent både vajer och hölje med Bräkleen.
Det har varit rejält med svart gojs på/i båda.
Ingen olja eller annan smörjning efter det men har haft fryst vajer igen fören nästa vinter och då har samma procedur löst problemet igen.

Mitt CX Expert-ok bak frös i julas. Jag tog bort beläggen och gav mekanismen lite 5-56 och motionerade oket. Det löste problemet för nu. Skruvmeksmen verkar känsligt på Hayesbromsarna. Att jag inte lyckats ta isär bromsen för service är inget bra.

Att smörja växelvajrar är ju big no no enligt många "experter" på Happy, men det kanske inte gäller bromsvajrar.

T skrev:
-------------------------------------------------------
> Att smörja växelvajrar är ju big no no enligt
> många "experter" på Happy, men det kanske inte
> gäller bromsvajrar.

Jo. Torrt skall det vara. Ptfe belaggda vajrar med fina höljen och gummitätningar så att det inte rinner in vatten och slask i höljet. Funkar för mig.

Om detta är rätt Hayesmodell så finns det ju gott om ställen där skit/vatten/rost potentiellt ställer till det:
< //img01.ti-da.net/usr/mtblife/バラHMX-1.JPG >
< //www.x-bikers.ru/foto/all/8119/1.jpg >
(med http: framför ety happymtb inte trunkerade rätt när det var 'バラ'-tecken i länken :-) )

Senast ändrad:
Jag skulle tro att silikonfett och -olja kan lösa en del av problemet. Torkar aldrig och håller undan vatten bättre än det mesta.
Se bara till att ingetdera hamnar på bromsklossar eller skiva...
Det funkar ungefär som armor-all på plastsadeln. :)

En anledning till att det ofta är bak som strular är att bromsvajer och hölje är längre och oftast finns det en lägre punkt på höljet än var bromsoket sitter, fukten samlas på lägsta punkten och kann inte rinna ut. I fram så kan ju fukten oftast bara rinna rakt ner och ut ur höljet.
Byt vajrar och höljen varje år och preppa med glykol i höljet, gärna heldraget till bakbromsen.

Kenneth skrev:
> En anledning till att det ofta är bak som strular
> är att bromsvajer och hölje är längre och
> oftast finns det en lägre punkt på höljet än
> var bromsoket sitter, fukten samlas på lägsta
> punkten och kann inte rinna ut. I fram så kan ju
> fukten oftast bara rinna rakt ner och ut ur
> höljet.
> Byt vajrar och höljen varje år och preppa med
> glykol i höljet, gärna heldraget till
> bakbromsen.

Låter som en bra analys!

Eller gör rent vajer och hölje. När skiten är borta så har iaf inte jag haft problem med frysning länge. Har inte bytt vajer sen jag köpte cykeln för snart 3 år sedan.

Kenneth skrev:
> En anledning till att det ofta är bak som strular
> är att bromsvajer och hölje är längre och
> oftast finns det en lägre punkt på höljet än
> var bromsoket sitter, fukten samlas på lägsta
> punkten och kann inte rinna ut. I fram så kan ju
> fukten oftast bara rinna rakt ner och ut ur
> höljet.
> Byt vajrar och höljen varje år och preppa med
> glykol i höljet, gärna heldraget till
> bakbromsen.

Eller undvik heldraget. Det är med långa vajerhöljen det uppstår lägstapunkter. Det är i långa vajerhöljen fukt har svårt att komma ut. In kommer den alltid, fukten i luften kondenserar när cykeln flyttas mellan varmt o kallt. Undvik också extraskydd i form av slangar där vajern saknar hölje. Det skapar det problem som det är tänkt att lösa.
Min erfarenhet, det här är happy så det kommer eventuellt ett tyskt diagram som visar att jag har fel.

Tillbaka
Topp