Universal luftningskit

Universal luftningskit
Hej!

Jag undrar om ni kan rekommendera något luftningskit som ska fungerar till Shimano, Avid och Magura bromsar?
Jag har sett att det finns några universal men är det några som fungerar eller måste man köpa ett kit till varje tillverkare?
Länkar vore trevligt!

Tack på förhand.
/Kallesprätt

Universal luftningskit
kallesprätt sa:
Hej!

Jag undrar om ni kan rekommendera något luftningskit som ska fungerar till Shimano, Avid och Magura bromsar?
Jag har sett att det finns några universal men är det några som fungerar eller måste man köpa ett kit till varje tillverkare?
Länkar vore trevligt!

Tack på förhand.
/Kallesprätt

Shimano och sram har m4 på sina nipplar medans magura har m6. Mitt tips är ett shimano kit från epic och lilla servicekitet från magura

Universal luftningskit
Jag har Epic "universal" kit som jag använder till Shimano (har både såna som ska luftas med och utan tratt).
Basic men inga problem.
Såna sprutor duger inte till Avids bromsar påstår jag, då det behöver vara tätt vid högre tryck.
Ska du lufta Avid så föreslår jag ett originalkit.

Edit: Det är för övrigt vettigt att hålla sprutor och slangar isär för DOT-vätska vs. mineralolja. En till anledning att ha separata kit.

Senast ändrad:
Universal luftningskit
Jag ser inga problem med att använda samma sprutor och slangar med olika oljetyper, det är ju bara att tvätta ur och skölja igenom med lite extra olja när man ska byta olja.

Universal luftningskit
Klart det funkar att byta olja i sprutorna.
MEN du kommer få problem med Magura luftningen om du bara tar epics universalkit.
1. Det är m6 istf m4
2. Man trycker ner sprutan i handtaget, ingen gänga som i shimano/sram

Universal luftningskit
Jag tycker att det ser ut som om det följer med 2st m4 och 2st m6 slangnipplar.

Bilagor

• universal.jpg
    universal.jpg
    57.6 KB · Besök: 66
Universal luftningskit
Den vänstra är iaf en magura spruta.

I mitt universalkit var det bara m4 men det är nästa 2år sen det köptes så säkert updaterat sen dess.

Bilagor

• DSC_0907.JPG
    DSC_0907.JPG
    200.2 KB · Besök: 33
Universal luftningskit
Ebay finns det fin fina grejer för väldigt bra priser (har själv ett Kit som innehåller allt man behöver), se bara till att köpa av en handlare från Hong Kong brukar vara snabba leveranser där ifrån till skillnad från säljare i Kina

Universal luftningskit
Jag luftade Avid-bromsar igår och påmindes om stegen.

Tre av fyra steg kräver vakuum-sug, vilket med Epic-kittens sprutor bara resulterar i att gummi-tätningen poppar loss i sprutan.

Så, du kan använda Epic-kitet till att trycka i vätska även i Avid-bromsar, steget som kallas 'lufta slangen' för Avid. Stegen som inte går är lufta vätskan, lufta oket, lufta handtaget (då de kräver tätt vid vakuum i sprutan).

Universal luftningskit
qma sa:
Jag luftade Avid-bromsar igår och påmindes om stegen.

Tre av fyra steg kräver vakuum-sug, vilket med Epic-kittens sprutor bara resulterar i att gummi-tätningen poppar loss i sprutan.

Så, du kan använda Epic-kitet till att trycka i vätska även i Avid-bromsar, steget som kallas 'lufta slangen' för Avid. Stegen som inte går är lufta vätskan, lufta oket, lufta handtaget (då de kräver tätt vid vakuum i sprutan).

Jag hade inga problem med vakuum-sug med mitt epic-kit. varierande kvalitet kanske?

Universal luftningskit
Det verkar otroligt, de sprutorna jag fick med Epic-kittet, som syns på bilden ovan är ju knappt täta för vätska, och gummi-tätningen är bara ditploppad. Poppade loss omedelbart när jag testade att lufta vätska, innan tryck byggdes upp.

Om du lyckats så är det möjligt iaf. Jag behöver fullt baksug med Avids originalprutor för att få till luftningseffekten, så Epic-kittet skulle inte funkat i mitt fall.

Tillbaka
Topp