Universalfett som cykelfett?

knoj

Ny medlem
Tänkte ta och inhandla lite fett till den nya cykeln, eftersom jag inte har något sådant som ligger/hänger omkring här hemma. Hur viktigt är det egentligen med vilken typ av fett som används? Går det lika bra att använda ett universalfett à la biltema (http://biltema.se/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Universalfett/ ), eller bör man gå till sin LBS och inhandla ett premiumprissatt "cykelfett". Gör det någon skillnad?

jag är själv noggrann med att ha rätt fett till drivpaketet och i övrigt så kör jag på närmast tillgängliga fett (typ). och så gillar jag kopparpasta till pedaler och vevlager, det är så fantastiskt tåligt och åldersbeständigt.

Det finns mindre tuber med olika fetter på biltema, som är betydligt smidigare att hantera än en burk. Eller har funnits åtminstone. Universalfettet är iallafall mycket bra, oavsett förpackning. Sadelstolpe och pedalgängor _måste_ ha fett...!

Använder biltemas "Lithiumfett" som funkar bra som monteringsfett.
Ligger oftast vid cykelprylarna i butiken, och borde motsvara samma typ av fett som jag sett i verkstan hos en del handlare som använder just lithiumfett.

fast i en frihjulsmekanism kan det vara på sin plats med något mer lättflytande. I alla fall om man ska köra i kyla då universalfett kan bli så stelt att klackarna inte fjädrar ut och greppar.

/johan

Super! Tack för alla svaren! Då får det väl bli en sväng förbi bilis imorgon!

Det är väl framför allt sadelstolpen och pedalgängorna som bör smörjas lite, som Naugas nämnde. Räknar iskallt med att resten är insmort från fabriken :)

Någon som testat på Biltemas Propelleraxelfett? Är det bra skit? Jag ska ha till mina nav, vevlager och lite gängor här och där. Och vilken färg är det på biltemas fetter? Jag vill INTE ha svart fett..

För montering och på gängor funkar väl vilken smörja som helst. Lager och frihjul vill väl gärna ha något bättre.

Jag har under några år tryckt in SKF LGMT 2 i lite vad som helst. Det har fungerat vansinnigt bra så utan att ha några studier eller tour-tester i ryggen så vågar jag säga att det fungerar till det mesta (förutom fotbromsnav och dylikt där det ska vara mer specifika smörjmedel).

Sen kostar det ju inte särskilt mycket att köpa fint fett om man bara ska ha det till cykelskötsel, en liten SKF-tub räcker väldigt länge även om man är frikostig med smörjningen. Om skiten ska tåla att bo i bil-hjullager och andra allmänt obehagliga miljöer så lär det fungera för mig och min förhållandevis milda cykling. Å andra sidan har jag inte tagit hänsyn till såna saker som att fettet kanske ger ett ökat rullmotsånd men det är en fråga som jag lämnar åt andra människor då jag faktiskt aldrig bekymrat mig över det.
Kopparpasta/molykote och dylikt fungerar ju också rätt fint när man ska montera grejer men om man likt mig är slarvig och inte riktigt orkar bekymra sig om att välja monteringspasta efter material så känns det nog lika bra att köra fett överallt. Fast jag vill i och för sig minnas att det finns diverse metallfria pastor som man borde kunna använda lite här och var utan att bekymra sig över följderna.

Senast ändrad:
Maxmix skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som testat på Biltemas Propelleraxelfett?
> Är det bra skit? Jag ska ha till mina nav,
> vevlager och lite gängor här och där. Och
> vilken färg är det på biltemas fetter? Jag vill
> INTE ha svart fett..

Det är inte svart. Snarare år bärnsten/beige eller hur man skall försöka förklara...

Litiumfett funkar utmärkt både till lager och för montering. Smörjer mycket bra, har rätt hårdhet (stannar där det ska vara) och är vattentåligt. Kör med SKF:s litiumfett- det är gjort för att klara högre belastning och varvtal än vad cykellager kommer i närheten av. Tror säkert att Biltemas gör jobbet också. Det sämsta fettet som jag har testat till mtb är Finishline:s vita lagerfett. Det är helt värdelöst- för tunt, blandar sig med vatten (så att lagren kan rosta trots att dom är infettade..) och rinner bort. Undvik det till lager. Funkar nästan okey som monteringfett...

Maxmix skrev:
> Någon som testat på Biltemas Propelleraxelfett?
> Är det bra skit? Jag ska ha till mina nav,
> vevlager och lite gängor här och där. Och
> vilken färg är det på biltemas fetter? Jag vill
> INTE ha svart fett..

Ja, det är bra skit, annars hade jag väl inte tipsat om det? :P Det ser ut som kolasås till färgen. Funkar till allt utom gaffeln, där du bör ha ett gaffelspecifikt fett. eller iaf ett icke benzenbaserat fett, för packningarnas skull. Eftersom propelleraxelfett är framtaget för en miljö under havsytan så är det jävulskt fuktmotståndigt, som inte är en negativ egenskap på cyklar,.

Gött vi kör på det då! Skrev detta innan jag han läsa ditt inlägg ;)

slhap skrev:
> Maxmix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som testat på Biltemas
> Propelleraxelfett?
> > Är det bra skit? Jag ska ha till mina nav,
> > vevlager och lite gängor här och där. Och
> > vilken färg är det på biltemas fetter? Jag
> vill
> > INTE ha svart fett..
>
> Ja, det är bra skit, annars hade jag väl inte
> tipsat om det? :P Det ser ut som kolasås till
> färgen. Funkar till allt utom gaffeln, där du
> bör ha ett gaffelspecifikt fett. eller iaf ett
> icke benzenbaserat fett, för packningarnas skull.
> Eftersom propelleraxelfett är framtaget för en
> miljö under havsytan så är det jävulskt
> fuktmotståndigt, som inte är en negativ egenskap
> på cyklar,.

Orwar skrev:
> Jag är dock lite skadad, i de flesta fall
> fungerar det utmärkt att smörja kopparpasta på
> allt utan att bry sig om vilka metaller som
> umgås. Det är nog tyvärr så att min (blivande)
> yrkesroll som fartygsmaskinist har fått mig att
> bli lite försiktig då galvaniska fenomen kan gå
> väldigt mycket fortare när det finns saltvatten
> med i bilden.

Då kan jag tipsa om Tef-Gel:
http://www.townshend.se/tefgel/tefgel.asp?ModuleItemID=115
Perfekt för montering utan risk för korrosion. Funkar även bra på både cykelskruvar och montering av bilfälgar.

CRC's vidhäftningsfett använder jag som universalfett då det biter fast och svårligen sköljs bort. Stuffet säljs på Hornbach bl.a. Det är klibbigt som tusan så glöm att fetta in kablar med det utan skaffa teflonfett/olja till dem istället. Lithiumfett anser jag skyddar bättre då det sköljs bort lättare.

Biltema säljer Litiumfett för cykel, http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cykelvard/Litiumfett-36696/ för 50:- för 150g.

För samma peng får man 400 g Mos2-fett, 400g, som är litiumfett med molybdensulfid i. http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Molybdendisulfidfett-MoS2-36412/

När jag frågade i butiken sa säljaren att cykelfettet hade bättre temperaturbeständighet, men när jag läste på burkarna var det tvärtom.

Det är svart fett, funkar fint i lager men inget jag skulle sätta på sadelstolpen. Det är ganska hudirriterande, så nästa gång tar jag något annat.

(Propelleraxelfettet är rinnigt o segt, klibbigt. Jag är inte jätteförtjust det. Min tub är nog 10 år gammal.)

Tillbaka
Topp