Unkna kläder vad göra?

Allroad

Aktiv medlem
Unkna kläder vad göra?
Försöker ju löpa linan ut här, göra ett slag för miljön genom att cykla till jobbet och ville jobba mer på klimatpoängen genom att köpa beggad cykeljacka så det inhandlades en fin craftjacka som funkar perfekt men i kontakt med vatten så börjar den ju lukta apa, alltså riktigt jäkla illa.

Försökte tvätta den igår, utan sköljmedel men stanken sitter i ändå, vad göra?

Har ni något riktigt bra husmorstips eller måste jag vara en klimatbov och köpa en ny?

Unkna kläder vad göra?
Astraboy sa:
I funktionkläder så sitter svettlukten kvar om man tvättar i 40 grader. Testa att tvätta i 60 om jackan klarar detta.

Okej, jag tvättade i kallt vatten, läste någonstans för längesedan om att man skulle tvätta i kallt vatten men det var dumt av mig, borde läsa tvättrådet på jackan då.

Skulle en skvätt ättika funka?

Unkna kläder vad göra?
Allroad sa:
Astraboy sa:
I funktionkläder så sitter svettlukten kvar om man tvättar i 40 grader. Testa att tvätta i 60 om jackan klarar detta.

Okej, jag tvättade i kallt vatten, läste någonstans för längesedan om att man skulle tvätta i kallt vatten men det var dumt av mig, borde läsa tvättrådet på jackan då.

Skulle en skvätt ättika funka?

Ja, men du ska tvätta med tvättmedel för träningskläder.

Unkna kläder vad göra?
Screenshot_20181206_093746.jpg

Unkna kläder vad göra?
Det är bakterier som luktar och du dödar dem med ättika. De kommer att komma tillbaks så småningom men då upprepar du behandlingen. Fyll en hink med vatten och dosera i ättika. Låt ligga några timmar. Tvätta sedan som vanligt.

Unkna kläder vad göra?
Jag pytsar i en stänkare med ättika i pottan för sköljmedel o kör 60 grader mellan varven oavsett om ”lappen” hävdar 40 grader.
Fungerar hur bra som helst.
De enda kläder det inte fungerar på är mina undeställ i merinoull.
Dessa luktar ständigt pyton (amoniak) efter bara ett ögonblick.
Tror att jag kanske sabbat dem från början genom att köra dem ihopklabbat med alla syntetpaltor. Hursom är de så sköna så jag använder dom iallafall.

Unkna kläder vad göra?
Kör program med förtvätt ibland och trattar i en dryg deciliter ättika i förtvättfacket när vattnet fylls på. Tycker det har tagit bort stanken. Har även sänkt ner gamla skor (både cykelskor och andra) i vattenbad med ättika när de luktat kattpiss och därmed räddat dem från att slängas.

Unkna kläder vad göra?
Jag kör "Reclaim" från XXL som är nåt fiffigt tvättmedel för träningskläder. Allt går på 60 grader eftersom 40 inte dödar nåt överhuvudtaget.

Unkna kläder vad göra?
Allroad sa:
Men ättikan kommer som jag förstått det bara att dölja stanken, inte ta bort orsaken dvs bakterierna?

Ta bort och ta bort, det är levande bakterier som luktar och de dödas med ättikan. Så på så vis försvinner orsaken. Måhända gömmer sig några luktfria döda bakterier i nån ficka, men de måste ju också få sin sista vila någonstans.

Unkna kläder vad göra?
Havoc 5 sa:
Jag pytsar i en stänkare med ättika i pottan för sköljmedel o kör 60 grader mellan varven oavsett om ”lappen” hävdar 40 grader.
Fungerar hur bra som helst.
De enda kläder det inte fungerar på är mina undeställ i merinoull.
Dessa luktar ständigt pyton (amoniak) efter bara ett ögonblick.
Tror att jag kanske sabbat dem från början genom att köra dem ihopklabbat med alla syntetpaltor. Hursom är de så sköna så jag använder dom iallafall.

Man ska inte tvätta yllekäder i vanligt tvättmedel, för då förstör man vad det nu är som gör att de inte luktar. Enzymfritt typ Y3 eller liknande ska det vara.

Unkna kläder vad göra?
Jag kör ättika, antingen i maskinen eller lägger kläderna i en hink med vatten och ättika innan de tvättas. Funkar super!

Unkna kläder vad göra?
Kan bara instämma i kören och säga ättika. Jag brukar köra syntetkläderna i 40grader och det räcker. Ättikan brukar jag lägga i sköljmedelsfacket men det verkar funka lika bra med ättikan i förtvätten.
När lukten kommer tillbaka, och det gör den när det tillförs nya bakterier, kör jag ättika. Kläderna blir ju inte vaccinerade mot bakterier av ättikan så man kan ju inte säga att ättika inte fungerar bara för att lukten återkommer.

Ättika fungerar för övrigt även på bomull. Leta upp en unken handduk och testa.

Unkna kläder vad göra?
Bring sa:
Kan bara instämma i kören och säga ättika. Jag brukar köra syntetkläderna i 40grader och det räcker. Ättikan brukar jag lägga i sköljmedelsfacket men det verkar funka lika bra med ättikan i förtvätten.
När lukten kommer tillbaka, och det gör den när det tillförs nya bakterier, kör jag ättika. Kläderna blir ju inte vaccinerade mot bakterier av ättikan så man kan ju inte säga att ättika inte fungerar bara för att lukten återkommer.

Vad har du för tvättmedel? Många verkar ha samma som till vanliga hushållstvätten, och det håller inte i längden.
Har tvättat mina cykelkläder i 3 år med vanligt tvättmedel för syntetkläder / träningskläder och aldrig haft problemet med dålig lukt. :)

Tänker såhär, undviker man att tvätta fel så slipper man dryga sig med ättika. Men det är ju vad man ska använda också. Har dock aldrig behövt det själv.

Unkna kläder vad göra?
NickPick sa:
Bring sa:

Vad har du för tvättmedel? Många verkar ha samma som till vanliga hushållstvätten, och det håller inte i längden.
Har tvättat mina cykelkläder i 3 år med vanligt tvättmedel för syntetkläder / träningskläder och aldrig haft problemet med dålig lukt. :)

Tänker såhär, undviker man att tvätta fel så slipper man dryga sig med ättika. Men det är ju vad man ska använda också. Har dock aldrig behövt det själv.
Jag har å andra sidan kommit undan hittills i livet med att använda samma Ica basic pulver som till resten av tvätten utan att någon luktar illa. Fintvätt om det är ylle med. Inget luktar skunk. Men jag måste ha omänskligt fräsch svett eller nåt. 40 fintvätt eller motsvarande korta program.

Senast ändrad:
Unkna kläder vad göra?
Rattnalle sa:
Jag har å andra sidan kommit undan hittills i livet med att använda samma Ica basic pulver som till resten av tvätten utan att någon luktar illa. Fintvätt om det är ylle med. Inget luktar skunk. Men jag måste ha omänskligt fräsch svett eller nåt. 40 fintvätt eller motsvarande korta program.
+1

Unkna kläder vad göra?
NickPick sa:
Bring sa:

Vanligt kulörtvättmedel. Man kanske ska se sig om efter rätt grejjer. Å andra sidan är det inte jätteofta som jag måste ta till ättikan.

Unkna kläder vad göra?
Kör allt i 60 grader med fintvättmedel förutom funktionsregnjackor/skaljackor, som någon nämnde så vill jag att kläderna känns rena och luktar gott.

Har några olika sprayer som sägs verka vattenavvisande, kör de på dojjorna, sadeln, div cykeljackor, shorts, byxor osv efter tvätt och tork.

Hellre rent och fresh än lukta piss, vilka unika funktioner förstörs i plaggen när de tvättas ”fel” ??!

Unkna kläder vad göra?
ICA säljer sporttvättmedel för <40SEK för 750 ml
ICA-Sporttva--tt.jpg

http://www.ica.se/icas-egna-varor/sortiment/tvatt-rengoring/tvatt-rengoring-ica/

Tvättgiganten säljer sporttvättmedel på nätet för 119SEK
270100-0001.jpg

http://www.tvattgiganten.se/produkt/sporttvattmedel/?gclid=CM3fnpnv7s4CFdRAGwodOrUOpQ

Galltvål marknadsför sporttvättmedel, Galltvål Aktiv, som säljs från 129SEK
AKTIV.jpg

http://galltval.se/aktiv-tvattmedel/

Washologi säljer sporttvättmedel för 159SEK
30755070-origpic-847a2b.jpg

http://www.yourvismawebsite.com/washologi-ab/shop/product/sporttvatt-750ml?tm=

Unkna kläder vad göra?
Lägg i tät plastpåse i frysen i ett par dygn. Dödar bakterierna som skapar lukten. Funkar även på illaluktande skor. Uteförvaring kalla vinterdagar funkar åxå. Miljövänligt är det med.

Unkna kläder vad göra?
ForesterGuy sa:
SkipperO sa:
Lägg i tät plastpåse i frysen i ett par dygn. Dödar bakterierna som skapar lukten. Funkar även på illaluktande skor. Uteförvaring kalla vinterdagar funkar åxå. Miljövänligt är det med.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/05/frysen-dodar-inte-dina-byxbakterier

Men! Det där gäller bara finska bakterier, svenska tål ej kyla! Prova, det kostar inget, och du märker fort om/att det funkar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp