Unmapping Sweden 2023

Unmapping Sweden 2023
72109585-2E07-4A34-8116-415B3CBB327A.jpeg

Glöm nu inte silvertejpen.

Unmapping Sweden 2023
Unmapping Sweden 2023
Ska du köra långa så kommer du vara tvungen att härja med Vy tåg, dom kräver att du bokar privat sovkupé för att du ska få ta med dig cykeln. ?
Men va fan! Har ju bokat nattåget Sthlm-Kiruna via SJ men ser nu på biljetten att det är Vy. Så vadå, eftersom jag inte bokade privat kupé (tror dom man är gjord av pengar eller?!?) så får man inte ta med cykeln?! Hur trånga är kupéerna egentligen?
1684529676617.png

Unmapping Sweden 2023
Vy kör väl SJ/Tågkompaniets gamla nattåg, och om jag minns rätt så är sovkupéerna inga under av utrymme. Så det handlar nog om respekt och hänsyn mot medpassagerarna. Hittade denna bild som stämmer ganska bra med mitt minne. Skicka in en cykelväska eller kartong där så är det inte mycket golvutrymme kvar. Funkar väl om man är ensam där, men är man två finns det nog risk för trängsel och dålig stämning. Den andre lär väl också ha lite bagage som behöver plats.
BCCCE14B-8F41-4283-ACA1-BD0DBBFA6640.jpeg

Unmapping Sweden 2023
Men va fan! Har ju bokat nattåget Sthlm-Kiruna via SJ men ser nu på biljetten att det är Vy. Så vadå, eftersom jag inte bokade privat kupé (tror dom man är gjord av pengar eller?!?) så får man inte ta med cykeln?! Hur trånga är kupéerna egentligen?
Visa bilaga 626735
Jupp.

Jag frågade dom ifall man behövde privat sovkupé för cykel om man åkte ex luleå-umeå, en resa som pågick mellan 17-21 typ

Det behövde man

Unmapping Sweden 2023
Jupp.

Jag frågade dom ifall man behövde privat sovkupé för cykel om man åkte ex luleå-umeå, en resa som pågick mellan 17-21 typ

Det låter som ett missförstånd. Man kan förstås ha med sig cykel på tåg utan att ha en sovkupé.. Se t ex #37. Om man utgår från hur du valde att ställa frågan till SJ så har man väl under en så kort resa en sittplatsbiljett. Det är väl istället så att man inte får dela kupé om man har med sig väskor etc som inte ryms i bagagehyllan.

Man får och många gör det, sova på en sittplats, för övrigt.

Slutligen, eftersom jag normalt reser med plastsäck i Sverige så har jag lyckats klämma in cykel och hjul i plastsäckar på ett hjälpligt sätt i kupévagnarnas bagagehyllor och gått och lagt mig i en delad kupé.

Unmapping Sweden 2023
@Petert
nu är det inte SJ, utan VY som man kommer att åka tåg med, och reglerna är nya. Förut har jag kunnat ta med cykeln i ett mjukt fodral utan problem

Edit: Ingen hade varit gladare än mig ifall jag har fel. Men fått samma svar av telefonsupport, chattsupport och mail

Bilagor

• Skärmavbild 2023-03-26 kl. 20.04.32.png
    Skärmavbild 2023-03-26 kl. 20.04.32.png
    92 KB · Besök: 108
  • IMG_9791.jpeg
    IMG_9791.jpeg
    31.3 KB · Besök: 112
  • IMG_9790.jpeg
    IMG_9790.jpeg
    212.6 KB · Besök: 107
Senast ändrad:
Unmapping Sweden 2023
Galet svar från VY. Fullkomligt bedrövliga regler.

Jag skrev fel, det var med VY jag reste. Även om plastsäckar inte trollar bort skrymmet så kan personalen inte jämställa dem med en väska. Jag ska uppåt om några veckor så jag får väl se om jag tvingas boka en ensamkupé om det finns en. Blir kanske avslängd i Uppsala.

Unmapping Sweden 2023

Jag skrev fel, det var med VY jag reste. Även om plastsäckar inte trollar bort skrymmet så kan personalen inte jämställa dem med en väska. Jag ska uppåt om några veckor så jag får väl se om jag tvingas boka en ensamkupé om det finns en. Blir kanske avslängd i Uppsala.
Japp. Lite bakvänd utveckling.
Men jag är samtidigt inte förvånad, det har varit katastrof med tågförbindelsen norrut sen dom tog över.

Hittade lite historier om folk som inte hade fått åka med tåget pga cykel förut när jag kollade upp det hela. Kan se om jag hittar tillbaka till någon av dom

Unmapping Sweden 2023

Haha blir nyfiken på vad som kommer hända :D hål oss uppdaterade.

Unmapping Sweden 2023
Tyvärr blir det riktigt svårt att resa med cykel på tåg i Sverige. Blir nästan enklare att flyga. Ändra lander som Danmark, Italien och Spanien ligger mycket före i det här grej. Var i Toscana nyligen och där har jag fått ta cykeln på tåg och de hade till och med laddningplatser för elcyklar!

Ja det är tråkigt. När man har en starttid att passa så duger det inte att chansa heller.

Ska försöka kryssa mig upp till Rättvik med lokaltrafik i sommar, men då har jag ingen tid att passa.

Unmapping Sweden 2023
Hur viktigt är det att vara på plats redan på söndagen? Logistiken är svår redan som det är så jag det lutar åt att jag anländer på måndagen…
Min tanke med överlämning av tracker mm dagen innan start var i huvudsak att så att säga erbjuda en avkopplande tid innan start och inte minst att minska risken för stress eller helt enkelt för sen ankomst pga försenade tåg.

Jag planerar inget formellt informationsmöte som många liknande lopp har. Sena nyheter som jag kan vilja förmedla kommer ni att få ta del av i samband med överlämnandet.

Med det sagt så behöver ingen vara i Kiruna tidigare än att jag hinner lämna över grejerna. Jag antar att du planerar att vara där på eftermiddagen oavsett tåg eller flyg. Det blir kanske några sura miner bland de som har hunnit boka söndagsankomst men som egentligen inte ville det... Några vill säkert vara på plats i god tid så det blir nog inte bara gnissel. En som hörde av dig tidigt med familjeskäl har redan fått OK om måndagen.

Unmapping Sweden 2023
Ja det är tråkigt. När man har en starttid att passa så duger det inte att chansa heller.

Ska försöka kryssa mig upp till Rättvik med lokaltrafik i sommar, men då har jag ingen tid att passa.
Det låter verkligen skönt att inte ha en tid att passa. Då ska du inte till Rättvik för att heja fram några glatt slitna deltagare i det där loppet som tråden handlar om..? ?

Unmapping Sweden 2023
Min tanke med överlämning av tracker mm dagen innan start var i huvudsak att så att säga erbjuda en avkopplande tid innan start och inte minst att minska risken för stress eller helt enkelt för sen ankomst pga försenade tåg.

Jag planerar inget formellt informationsmöte som många liknande lopp har. Sena nyheter som jag kan vilja förmedla kommer ni att få ta del av i samband med överlämnandet.

Med det sagt så behöver ingen vara i Kiruna tidigare än att jag hinner lämna över grejerna. Jag antar att du planerar att vara där på eftermiddagen oavsett tåg eller flyg. Det blir kanske några sura miner bland de som har hunnit boka söndagsankomst men som egentligen inte ville det... Några vill säkert vara på plats i god tid så det blir nog inte bara gnissel. En som hörde av dig tidigt med familjeskäl har redan fått OK om måndagen.
Toppen! Jag meddelar hur det blir. Hade varit skönt att anlända dagen innan men det ser lurigt ut med barnpassning osv.

Unmapping Sweden 2023

Peter, vilken tracker model kommer vi ha med oss? Går det att kalla SOS med det? Funderar om jag ska ta min garmin inreach med mig eller inte.

Senast ändrad:
Unmapping Sweden 2023
Dessvärre finns inte SOS-funktionen enligt de uppgifter jag har fått. Har du en enhet som har det är det bra att ta med den.

De som inte har en sådan kan i alla fall installera appen 112. Den skickar positionen när man ringer 112 från appen. Det kräver dock mobiltäckning vilket saknas på många ställen under den första halvan av rutten.

Unmapping Sweden 2023
Är Vy likadana i Norge? Det är Norska statens tågbolag
Det jag känner till är att tågen tar cyklar från Oslo och en bra bit norrut. Säkert utmed hela stomnätet (inte så många mil och grenar som vi har).

Det är uppdragen som skiljer sig åt för VY i de två länderna (VY här är ett svenskt bolag dessutom). Den svenska staten tycker inte att det är intressant med resenärer som har cyklar med sig till skillnad från stora delar av Europa. EU tvingar nu medlemmarna att möjliggöra cykeltransporter i större utsträckning men det tar förstås tid tills det är genomfört. Regionala och en del privata operatörer tar tack och lov emot cyklar här redan nu.

Unmapping Sweden 2023
Vilka däck är bra som inte kostar skjortan?
Är det värt att köra slanglöst?

Slanglöst och minst 45mm skulle jag säga.

Åkte
fram

och

bak, men hade gått bra med detta fram med. Men volymen var klart önskvärd.

Unmapping Sweden 2023
Slanglöst och minst 45mm skulle jag säga.

Åkte
fram

och

bak, men hade gått bra med detta fram med. Men volymen var klart önskvärd.
Tack för tips ska se hur brett jag lyckas klämma in i min stackars CX ram.

Unmapping Sweden 2023
Angående cykeln på Vy-tåg. Jag har bokat plats i sovvagn (inte privat) och blir nu lite fundersam. Vad tror ni om möjligheten att 2 cyklister delar på en sovvagn? Tänker att man då kanske har lite överseende med att hela golvytan upptas av 2 cykelkollin vilket andra resenärer kanske inte har. Osäker på om såna önskemål går att få igenom hos Vy.
Hur som helst. Jag bor i vagn 11 plats 34 på tåg 94 från Stockholm som avgår lördag kväll 24/6.

Unmapping Sweden 2023
Angående cykeln på Vy-tåg. Jag har bokat plats i sovvagn (inte privat) och blir nu lite fundersam. Vad tror ni om möjligheten att 2 cyklister delar på en sovvagn? Tänker att man då kanske har lite överseende med att hela golvytan upptas av 2 cykelkollin vilket andra resenärer kanske inte har. Osäker på om såna önskemål går att få igenom hos Vy.
Hur som helst. Jag bor i vagn 11 plats 34 på tåg 94 från Stockholm som avgår lördag kväll 24/6.
Det handlar nog bara om att prata med tågvärden om det. Om det ens behövs. De som jobbar på tågen (dvs i verkligheten) är oftast pragmatiska.

Unmapping Sweden 2023
Det handlar nog bara om att prata med tågvärden om det. Om det ens behövs. De som jobbar på tågen (dvs i verkligheten) är oftast pragmatiska.
En annan fråga. De trackers man får kommer nära & kära att kunna följa oss cyklister via dessa på något sätt? Via någon hemsida eller så.

Unmapping Sweden 2023
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp