Upgradera vevparti (nybörjar fråga)

Rikard B

Medlem
Hej,

Jag är en nybörjar cyklist som nyligen köpt en Canyon Endurance Allroad som min första cykel.

Jag är av modell större till vikten. Tanken med cykeln är att till 90% cykla på asfalt som del i mitt mål att gå ner i vikt och få nån slags kondition tillbaka.

Jag har kollat runt på youtube gällande eventuella uppgraderingar av vevpartiet för att kunna cykla snabbare dock så pga detta är något helt nytt för mig så behöver jag lite assistans. Jag trampar luft i nerförsbackar.

Jag skulle vilja om det går att byta vevpartiet där fram till på det största drevet till 52t eller 54t, och den andra lite större en vad det sitter orginal, som det är nu använder jag till 95% bara den större klingan, antar det har med min vikt och jag känner mig mer bekväm med tyngre växlar.

Vevparti som sitter på är
  • Shimano CUES 6030
  • Antal kedjedrev: 2
Kassett
  • Shimano CUES LG300
  • Antal bakdrev (sprockets): 10
  • Utväxling/Spann: 11-39
Hoppas jag inte skrivit för rörigt och att någon förstår och kan hjälpa.

Med vänlig hälsning

Sitter 50 drev fram på allroaden om man kollar canyons hemsida.

Även om du slänger på ett 52t drev så blir det väldigt lite skillnad i faktisk hastighet. Ungefär 4%
Kadens är personligt, vissa föredrar lägre,vissa föredrar högre. Men det tråkiga tipset här skulle nog ändå vara att avvakta med att köpa ett nytt vevparti och börja med att träna på att hålla lite högre kadens.
Tittar man på lilla grafen (som utlovat och förutspått av @nisseson ) så borde du inte börja trampa luft innan du passerat 60km/h+

Jag upplever det skonsammare mot knäna att hålla högre kadens
IMG_2142.webp

Officiellt är det nog lite av en dead-end då cues inte stödjer större drev än 50t.
Du kan ju alltid testa med ett vanligt 11-delat vevparti men det är inte helt säkert att det kommer fungera till 100% (kommer förmidligen fungera iaf helt ok dock).

Du kanske ska kolla lite på kadensen också. Jag trampar nog inte ut min 10-42t växel förän typ 55-60km/h

Som JohanRR skriver behöver du byta till ett vevparti för landsväg för att få större klingor. Dock verkar Cues ha större avstånd till klingorna (chain line) så framväxeln skulle behöva justeras en del. Och det kan behövas en längre kedja.

Denna skulle kunna funka:

60 kadens är verkligen lågt, själv ligger jag väl runt 90-100..

Om man skulle vara extremt lösningsorienterad så använder CUES vanliga 11delade hyperglidekedjor, så valfritt 11delat vevparti skulle fungera.

Men då diffar kedjelinjen, vilket kanske går att anpassa.Men t.ex GRX vevarmar kräver GRX framväxel för att lira bra enligt kompabilitetslistan iaf. Så då kanske det är lättast att konvertera till 1X och bara köra ett drev fram.

Då skulle du kunna gå upp på jättestora framdrev och lösa ditt problem på det sättet. Typ: https://alugear.com/chainrings-1x/2...c-roadgravel.html#/11-color-black/44-size-60t

Men jag vill poängtera att jag inte tycker att det är en bra lösning, och att du antagligen kommer bli av med problemet när du fått in mer cykeltid och lärt dig hålla en högre kadens

Som sagts är kadens i viss mån individuellt men ligger du runt 60 varv/min skulle jag ändå fundera på om det inte kan finnas en poäng i att se om du kan öva dig till att höja kadensen. Får du upp den till 70 varv/min har du samma effekt vad det gäller att trampa luft som att slänga på en 58:a-klinga fram. Och 70 varv/min är fortfarande för de flesta låg kadens.

Vad spelar det för roll att du trampar luft i nerförsbackar? Tänkte du gå ner i vikt genom att slå hastighetsrekord nerför? Det är inte där du ska lägga kruten utan på platten, eller uppför när du fått lite bättre flås.

Såna här frågeställningar är ständigt återkommande. Man tror det är fel på utrustningen, man tror det är fel på utväxlingen, när enda felet är att man aldrig noterat eller reflekterat över hur sportutrustning av den här typen brukar trampas.

På ämnet kadens, muskelstyrka och kondition kan den här artikeln vara läsvärd.

Slutligen kanske vi kan avliva den där myten om att låg kadens belastar musklerna mer och hög kadens hjärta och lungor mer. Belastningen på respektive parameter är ju så gott som likvärdig om det inte är extrema olikheter som jämförs. Det som skiljer sig är ju hur vi uppfattar de olika situationerna. Så den som trivs på hög kadens gör det för att hen trivs på hög kadens och inte för att hen är ett konditionsfenomen med svaga ben, och så omvänt för lågkadenscyklsten.

Som JohanRR skriver behöver du byta till ett vevparti för landsväg för att få större klingor. Dock verkar Cues ha större avstånd till klingorna (chain line) så framväxeln skulle behöva justeras en del. Och det kan behövas en längre kedja.

Denna skulle kunna funka:

60 kadens är verkligen lågt, själv ligger jag väl runt 90-100..
Tack för tipsen.

Jag har försökt på zwift att öka min kadens då jag hört det ska vara bättre, men känns fortfarande inte helt bekvämt när ja börjar trampa snabbare.

Tråkigt svar men högre kadens ger högre fart och belastar hjärta-lungor mer vilket i förlängningen ger bättre kondition.
Högre kadens på samma växel (på samma vägsträcka, vind etc...) ja. Men det är också mer ansträngande, så inte så konstigt om det ger mer träning för en nybörjare. Men det är väl sällan som en nybörjare kör med låg kadens för att de "inte vet att de ska ta i när de tränar"?

Men även jag tillhör gruppen som tror att TS tjänar på att öva upp kadensen mer än att byta till tyngre utväxling. 🙂

Tack för tipsen.

Jag har försökt på zwift att öka min kadens då jag hört det ska vara bättre, men känns fortfarande inte helt bekvämt när ja börjar trampa snabbare.
Fortsätt jobba på det, låt det ta tid. Sikta på att komma ut ur vintern med att känna dig bekväm med strax över 70 kanske? Sen kan du jobba vidare över tiden om det känns som att det vore bra. Din plånbok, dina knän och din kondis kommer bli glada av det. 🙂

Senast ändrad:
Vad är det som gör att det inte känns bra? Har du svårt att sitta still och upplever att du sitter och "studsar" på sadeln? Eller är det något annat?

På ämnet kadens, muskelstyrka och kondition kan den här artikeln vara läsvärd.

Slutligen kanske vi kan avliva den där myten om att låg kadens belastar musklerna mer och hög kadens hjärta och lungor mer. Belastningen på respektive parameter är ju så gott som likvärdig om det inte är extrema olikheter som jämförs. Det som skiljer sig är ju hur vi uppfattar de olika situationerna. Så den som trivs på hög kadens gör det för att hen trivs på hög kadens och inte för att hen är ett konditionsfenomen med svaga ben, och så omvänt för lågkadenscyklsten.
En sak jag tar till mig är också "Ett komplett träningsprogram bör därmed innehålla träning på både hög och låg kadens ...".

För egen del upplever jag om jag ett tag försöker tänka på att trampa med lite högre frekvens påverkar det min kadens uppåt.

Extrem lågkadensträning (40-45 rpm eller lägre) upplever jag inte ger samma påverkan på spontant vald kadens. Däremot upplever jag att det är en sak som är bra att träna på inför t.ex. cykling i långa branta backar då jag annars lätt får ont p.g.a., som jag gissar, ovana vid belastningen.

Högre kadens på samma växel (på samma vägsträcka, vind etc...) ja. Men det är också mer ansträngande, så inte så konstigt om det ger mer träning för en nybörjare. Men det är väl sällan som en nybörjare kör med låg kadens för att de "inte vet att de ska ta i när de tränar"?

Men även jag tillhör gruppen som tror att TS tjänar på att öva upp kadensen mer än att byta till tyngre utväxling. 🙂
Jag menar inte högre kadens på samma växel. Det blir troligen alldeles för jobbigt att upprätthålla under en längre tid. Mer att växla ner 2-3 växlar och bibehålla farten. Det fina med högre kadens är att du kan hålla hög fart utan att ”ta i” särskilt mycket. Men innan man når dit är det träning som gäller, och som sagts tidigare i tråden är det långt ifrån alla som känner sig bekväma och kan trampa effektivt vid 90-100 i kadens. Men att ta den från 60 till 70 borde gå med lite övning. Personligen tycker att allt under 80 (på landsväg) är för lågt och tröttar ut mina stackars långa muskelfibrer direkt.

Det här med kadens och utväxling är värre än religion. Inom religion brukar folk hänvisa till en bok men här gäller enbart egna eller andras tyckanden.
Jag bytte nyligen från 50 till 54 tänder fram vilket är 8% tyngre. Min snitthastighet på 10-mila rundor gick upp 6%. Jag TROR att det beror på två orsaker. Det var inte ofta jag trampade ur men det byggde upp mjölksyra som jag fick lida för länge och att mindre tid på de minsta dreven bak gav mindre effektförluster i friktion. 50 tänder ska enligt många här räcka för riktigt höga hastigheter men för mig fungerar det inte. Gissa om jag är trött på alla råd om att höja kadensen.
TS bör träna på att höja kadensen men det finns gränser för hur mycket det går att höja kadensen.

Vad är det som gör att det inte känns bra? Har du svårt att sitta still och upplever att du sitter och "studsar" på sadeln? Eller är det något annat?
Hej,

Det känns bara inte naturligt. Tycker bara att det är skönare att lunka fram, har testat på zwift att köra 80+ men det känns bara inte bekvämt. Studsar inte speciellt, och har inte ont förutom i baken när ja suttit en timma plus.

En sak att väga ang tips att höja kadens vs byta till större framdrev är ju möjligheterna att byta till större framdrev. Hade det handlat om att byta från en 50 till 54 på existerande vevparti och det var det så hade det varit lätt att både höja kadens och ha högre utväxling (och se vad som hjälper personen bäst). Men med cykelns uppsättning blir det knepigare om man inte vill ha halvmesyrer (väl?). Cues finns inte med större framklinga, och byter man så byter man då till HG istället för LG, och önskar byta halva drivlinan eller mer för att få kompabilitet.

Testat kanske 4-5 pass även fast det är lätta växlar går min puls upp konstant och känns inte bra bara, har haft min smart trainer och cykeln sen början på oktober. Ja jag är nybörjare, är gammal men sista gången jag cyklade va ja bara barn.
Oavsett är det kul att du kommit igång, och ställer frågor här. 🙂

Hur mycket upplever du problemet (trampa ur i nedförsbackar) utomhus jämfört med Zwift? På Zwift är verkligheten inte riktigt som på riktigt, men det går att skruva på med lite inställningar.

En sak att väga ang tips att höja kadens vs byta till större framdrev är ju möjligheterna att byta till större framdrev. Hade det handlat om att byta från en 50 till 54 på existerande vevparti och det var det så hade det varit lätt att både höja kadens och ha högre utväxling (och se vad som hjälper personen bäst). Men med cykelns uppsättning blir det knepigare om man inte vill ha halvmesyrer (väl?). Cues finns inte med större framklinga, och byter man så byter man då till HG istället för LG, och önskar byta halva drivlinan eller mer för att få kompabilitet.
Hej,

Det va det min fråga handlade om från början, försökte kolla kompabilitet och leta efter cues större drew men hittade inga. Skulle det fungera om jag köpte "ultegra" eller annat fram parti och att det fungerar ihop med cues?

Testat kanske 4-5 pass även fast det är lätta växlar går min puls upp konstant och känns inte bra bara, har haft min smart trainer och cykeln sen början på oktober. Ja jag är nybörjare, är gammal men sista gången jag cyklade va ja bara barn.
Gissar att ålder inte underlättar. Jag hade testat att köra säg ett pass i veckan under vintern med högre kadens och framåt våren se om det gett något. Om inte får du väl välja mellan att helt enkelt rulla om du "varvar ur" eller bita i det sura äpplet och köpa något som ger dig tillgång till tyngre växlar. Som sagt, men nuvarande utrustning är det nog inte en liten och helt billig uppgradering.

Oavsett är det kul att du kommit igång, och ställer frågor här. 🙂

Hur mycket upplever du problemet (trampa ur i nedförsbackar) utomhus jämfört med Zwift? På Zwift är verkligheten inte riktigt som på riktigt, men det går att skruva på med lite inställningar.
Hej,

När jag pendlar till jobbet (ca 7km) så jag en lång nerförsbacke på ca 1km där det alltid händer. På zwift har jag ökat trainer motståndet till 100% och när ja använder virtuell växling känns det aldrig som ett problem, förutom när jag gör workouts, när den vill ja ska ligga i 80-90 watt och i 90+ kadens känns det inget bra alls.

Gissar att ålder inte underlättar. Jag hade testat att köra säg ett pass i veckan under vintern med högre kadens och framåt våren se om det gett något. Om inte får du väl välja mellan att helt enkelt rulla om du "varvar ur" eller bita i det sura äpplet och köpa något som ger dig tillgång till tyngre växlar. Som sagt, men nuvarande utrustning är det nog inte en liten och helt billig uppgradering.
Hej,

Nä jag är inte någon ungtupp längre när man närmare sig 50. Ska försöka, rent ekonomiskt har jag råd i att investera ett par kronor. Köpte cykeln för att den fått så bra recensioner och ville inte köpa något dyrare. Antar jag skulle forskat mer om "grupp set" och liknande. Trodde det va bara som på mopeder man hade långt tillbaka att byta drev.

IMG_6520.webp

Senare i en story la dom upp att det byttes till 70x13.

Jag vill bara följa personen på strava för att se hur fort det cyklas

Jag tycker det är enklare att hålla högre kadens vid högre fart, dvs utför eller medvind. Att tex hålla 90 kadens uppför i en längre uppförsbacke känns mentalt tyngre än att sega i 75, trots att effektiktivitetsmässigt är 90 klart bättre.
Vintertid cyklar jag väldigt lite och tappar kadens till vårkanten. Typ 5-10 minuters intervaller i medvind med hög kadens ger resultat samtidigt som det känns roligt.

Om du har lite hängmage som låren slår i när du cyklar kan kortare vevarmar ge lite mer avstånd mellan lår och mage.

Kul att du hittat till cyklingen.
Det kan ta lite tid att känna sig bekväm med högre kadenser, men det går absolut att träna upp. Det behöver inte ens ta särskilt många pass innan du märker framsteg. I zwift finns många pass där du kan träna på att variera kadensen. Att pulsen sticker iväg vid hög kadens är helt normalt.
Att cykla runt med 60 i kadens är ingen bra idé i längden, det sliter på knän tex.

Det känns bara inte naturligt. Tycker bara att det är skönare att lunka fram, har testat på zwift att köra 80+ men det känns bara inte bekvämt. Studsar inte speciellt, och har inte ont förutom i baken när ja suttit en timma plus.
Använder du cykelpedaler och cykelskor med klossar?
Om inte så tycker jag att det kan vara en bra sak att skaffa, åtminstone för mig underlättar det att på ett naturligt sätt få till ett bra rundtramp med tillräckligt hög kadens.
En bra övning inomhus kan då vara att med låg belastning trampa med ett ben i taget (ställa en pall bredvid cykeln att sätta andra foten på), i början brukar det kännas i höftböjarna (åtminstone för mig), börja därför gärna med en minut per ben på LÅG belastning.

Vad gäller skor och pedaler, det är SPD-modeller som är "bäst" för dig, är det viktiga att skorna passar och att de har en styv o tunn sula och du enkelt kan reglera hur hårt fastspända de sitter på fötterna, dvs prova ut dem och köp dem i butik. Typ
sh.jpg

Shimano SH-XC502

Vill du kunna cykla till jobbet/handla/korta ärenden finns det dubbelsidiga pedaler med plattform på ena sidan och SPD på den andra. Typ
shimanoshimanopd-eh500spddual.jpg

Shimano PD-EH500

Det finns förstås många alternativ att välja mellan

Använder du cykelpedaler och cykelskor med klossar?
Om inte så tycker jag att det kan vara en bra sak att skaffa, åtminstone för mig underlättar det att på ett naturligt sätt få till ett bra rundtramp med tillräckligt hög kadens.
En bra övning inomhus kan då vara att med låg belastning trampa med ett ben i taget (ställa en pall bredvid cykeln att sätta andra foten på), i början brukar det kännas i höftböjarna (åtminstone för mig), börja därför gärna med en minut per ben på LÅG belastning.

Vad gäller skor och pedaler, det är SPD-modeller som är "bäst" för dig, är det viktiga att skorna passar och att de har en styv o tunn sula och du enkelt kan reglera hur hårt fastspända de sitter på fötterna, dvs prova ut dem och köp dem i butik. Typ
sh.jpg

Shimano SH-XC502

Vill du kunna cykla till jobbet/handla/korta ärenden finns det dubbelsidiga pedaler med plattform på ena sidan och SPD på den andra. Typ
shimanoshimanopd-eh500spddual.jpg

Shimano PD-EH500

Det finns förstås många alternativ att välja mellan
Hej,

Jag har köpt cykel skor som passar bra, inte någon värsting modell men dom verkar sitta bra. Köpte också SPD-L pedaler och ja märkte skillnad när ja satt fast mot vanliga pedaler (jag köpte en billig mountainbike bara för att slippa sätta på cykeln på min trainer hemma) kanske är därför det gör ont. Tycker det är mycket skönare när jag cyklar utomhus när man kan sitta i annan ställning än på "trainern", cykel byxor köpte jag 4-5 par från aliexpress men får ändå ont i baken. Har försökt kolla runt gällande sadelhöjd med mera men inte hittat något ännu som är "skönt". Antar bästa lösningen gällande det är att gå till en lokal cykel butik och gör en sådan där bike fit.

Tack för tipsen

Jag tänker spontant att en 11-38 (10sp) kan ha lite för stora steg mellan dreven för vara riktigt rolig på landsvägen (eller Zwift). Men det kanske är det som bakväxeln funkar med.

Ang utväxlingen så har det redan påpekats att 50->52T inte ger särskilt stor skillnad (typ 5% medan hoppet 13T->11T är 18%) om en ökning 60->65 rpm är (drygt) 10%

Att lilla klingan används sällan är inte ett bekymmer, flera av växlarna ger samma utväxling som med stora (men sämre effektivitet), se t.ex ovan länkade kalkylator i
https://happyride.se/forum/threads/upgradera-vevparti-nyborjar-fraga.3705659/post-4696110 och cyklar man inte i särskilt backig/omväxlande terräng är det naturligt att hålla sig på stora mest hela tiden

Hej,

Jag har köpt cykel skor som passar bra, inte någon värsting modell men dom verkar sitta bra. Köpte också SPD-L pedaler och ja märkte skillnad när ja satt fast mot vanliga pedaler (jag köpte en billig mountainbike bara för att slippa sätta på cykeln på min trainer hemma) kanske är därför det gör ont. Tycker det är mycket skönare när jag cyklar utomhus när man kan sitta i annan ställning än på "trainern", cykel byxor köpte jag 4-5 par från aliexpress men får ändå ont i baken. Har försökt kolla runt gällande sadelhöjd med mera men inte hittat något ännu som är "skönt". Antar bästa lösningen gällande det är att gå till en lokal cykel butik och gör en sådan där bike fit.

Tack för tipsen
Sadlar är ofta en öm punkt och kräver i regel att ett antal passerar under rumpan innan man hitta en med rätt form. Om du kan tala om vad du har får du säkert ett antal förslag på sadlar med annan form, både längd, bredd och välvning spelar in.
Samt inte minst vana.

Edit; på K&S här finns en mängd sadlar att köpa- och sälja igen om det inte blev rätt. Att köpa nya sadlar bara för att testa kostar dyrt.

Ang sadlar är jag inte säker på om det är att byta eller ställa in rättare (för cyklistens personliga behov/förutsättningar) som löser flest problem. Att labba med upp/ner, fram/bak, vinkel kan mycket väl vara lösningen för vissa, för andra är det en annan sadel som krävs oavsett hur den första ställs in.

Så man inte springer iväg och köper sadlar i en strid ström utan framgång, när det var 1 cm fram och 1° upp som var lösningen. För många behövs både sadelbyte och inställningsändringar.

Tillbaka
Topp