[Uppackning] 29er

Jonas D

Aktiv medlem
[Uppackning] 29er
Har sedan i höstas väntat på att On-One skulle kunna leverera Inbred 29ers igen. Var ute efter en Stålram med möjlighet till växlar, SS i skogen har jag ännu inte fastnat för. On-One var ett bra alternativ men väntan blev för lååååååång.

Bestämde mig för att skrota mina drömmar om engelskt stål och beställde tyskt aluminium. Vips stod det två (?) kartonger på min altan.

20110610121.jpg

Stora hjul

20110610122.jpg

välpackat

20110610124.jpg

Some assembly needed...

20110610127.jpg

och ännu mer montering...

20110610128.jpg

Bergamont?

20110610129.jpg

Första provturen!!

20110611131.jpg

Första intrycket är mkt positivt. Känns rapp och helt ok specad, däcken är det enda som ska bytas inom närmsta framtiden. Dyker snart upp i visa din 29er tråden.

Senast ändrad:
[Uppackning] 29er
Jonas D skrev:
-------------------------------------------------------
> Har sedan i höstas väntat på att On-One skulle
> kunna leverera Inbred 29ers igen. Var ute efter en
> Stålram med möjlighet till växlar, SS i skogen
> har jag ännu inte fastnat för. On-One var ett
> bra alternativ men väntan blev för
> lååååååång.
>
> Bestämde mig för att skrota mina drömmar om
> engelskt stål och beställde tyskt aluminium.
> Vips stod det två (?) kartonger på min altan.
>
>
>
> Stora hjul
>
>
>
> välpackat
>
>
>
> Some assembly needed...
>
>
>
> och ännu mer montering...
>
>
>
> Bergamont?
>
>
>
> Första provturen!!
>
>
>
> Första intrycket är mkt positivt. Känns rapp
> och helt ok specad, däcken är det enda som ska
> bytas inom närmsta framtiden. Dyker snart upp i
> visa din 29er tråden.

Kör med däcken ett tag innan du byter, min erfarenhet är att 29:er däck behöver avsevärt mindre mönster än 26" då den större omkretsen ger längre fäst/greppyta. Jag hade finmönstrade weirwolf lt på min Niner, det funkade överraskande bra trots att jag aldrig ens övervägt att ha dom på min 26" mtb :-) T

[Uppackning] 29er
skrotfot: Tack, är hitills mkt nöjd. Det är Sram X7 10-delat på växlar och reglage, Avid elixir-3 bromsar, Sram 1000s vevparti, Reba RL-gaffel. Min Cube borde jag visa upp i visa ditt rambrott-tråden men det blir nog inte av. Har garanti på ramen men det verkar ta tid att få en ny. Hur går ditt bygge? Ser ut att bli riktigt fint!

Little Stereo: Intressant, De får tills nästa löning på sig att visa sitt värde, annars blir det nog Maxxis Ardent som åker på.

Senast ändrad:
[Uppackning] 29er
Om det är bökig terräng som kräver multum med grepp så rekommenderar jag Panaracer Rampage 29x2.35
Rikigt biffigt däck med bra grepp! Kör det både på min SS och FS!

/Per

[Uppackning] 29er
Jonas D skrev:
-------------------------------------------------------
> skrotfot: Tack, är hitills mkt nöjd. Det är
> Sram X7 10-delat på växlar och reglage, Avid
> elixir-3 bromsar, Sram 1000s vevparti, Reba
> RL-gaffel. Min Cube borde jag visa upp i visa ditt
> rambrott-tråden men det blir nog inte av. Har
> garanti på ramen men det verkar ta tid att få en
> ny. Hur går ditt bygge? Ser ut att bli riktigt
> fint!

Låter fint, hur mycket väger ekipaget?
Mitt bygge står still just nu i väntan på delar.

[Uppackning] 29er
11+ enligt tillverkaren jag gissar på lite över 12. Känns dock inte tung, lätt i fronten o kvick att dra iväg m. Ska testa den ordentligt i veckan. Mkt nöjd med finishen, känns dyrare än vad den är. Hoppas att din väntan inte blir alltför lång!

Performance: tack för tipset, är rudis på 29er däck.

Senast ändrad:
[Uppackning] 29er
Fin hoj. Jag hade oxå tänkt att bygga en 29er och då utgå från en ram från On-one. Pga leveranstiden har jag börjat fundera på att köpa en färdig cykel. Har aldrig hört talas om Bergamont. Var köpte du den och vad slutade notan på? Verkar kvaliteten ok på ram och hjul? Man kanske skulle testa en okänd tysk istället för On-one. Tål att tänka på...

[Uppackning] 29er
Hittade den på Bike-Mailorder.de och kände inte till Bergamont sedan tidigare. Ramen är riktigt bra gjord, bra finish och lack, lite annat geometritänk än de flesta andra ramar jag tittat på. hjulen är ok men är väl ngt att uppdatera ifall jag trivs med ramen. Tyckte att det var värt en chansning eftersom den kostade strax under 10 tusen inkl frakt. Köpte deras customer 10% discount card. För det priset är den kanon, finns en dyrare modell också med slx o fox gaffel.

Från början var jag ute efter en cool stål 29er men är nu ruskigt nöjd med min alutysk.

Det blir inte alltid som man har tänkt sig:)

[Uppackning] 29er
Ok. Ja, ramen ser ju onekligen lite annorlunda ut. Men jag slår nog till på en Bergamont. Hur lång var leveranstiden? Fick du den hem till dörren, eller till Postutlämningnsstälet?

[Uppackning] 29er
Den ser riktigt fin ut!
Är det inte Bergamont som har ganska korta kedjestag på sina 29-tummare?
Borde göra det lite lättare att få upp framhjulet när man behöver det.
Verkar vara ett ganska stort märke i tyskland, de dyker upp ganska ofta i diverse tester i tyska Bike.

[Uppackning] 29er
Det er svært at finde 29" rammer med ret geometri, mange rammer bliver for lange bagtil.
Bergamont'en ser fin ud (Er et stort mærke i Tyskland) og har netop skævt saddelrør for at rammen ikke skal blive for lang bagtil.

...Ellers begynder der at komme 29" Kina rammer rundt 1200 gram med BB92 til Tapered gaffel.
Kvaliteten ser faktisk ok ud.

[Uppackning] 29er
Snyggt! Ger ett vill-ha-begär som många andra 29ers
Såg storebror i ett test (på tyska) http://www.twentyniner.ch/phpbb3/viewtopic.php?f=64&t=3233 när jag kollade runt bland 29ers men hittade aldrig någon som passade min budget(10k, blev en Radon istället) med acceptabel utrustningsnivå så jag måste missat din hoj.

Två andra test jag hade bland mina bokmärken för intresserade, båda på storebror
Tyska - http://www.twentyniner.ch/phpbb3/viewtopic.php?f=64&t=3249
Engelska - http://twentynineinches.com/2011/02/22/bergamont-revox-9-1-29er-hard-tail-final-review/

[Uppackning] 29er
Hur funkar cykeln? Har du testat den ordentligt? Jag har inte gjort någon beställning ännu. Det skulle ju vara kul att bygga en själv... Velar fram och tillbaka.

Tillbaka
Topp