Uppdaterade Canyon Endurace (2026)

tlgbg

Medlem
Hej!

Har länge gått i tankarna om att uppdatera min gamla landsvägshoj med en ny endurance-inriktad cykel och tänkte att det är i vår det händer.

Efter mycket spanande föll jag för Cannondale Synapse Carbon 4 (ligger på 39 999:-) med Shimano 105 Di2, integrerad förvaring i ramen och däckutrymmet för 48mm (!) fram och 42mm bak. Skönt att slippa sadelväska med verktyg på långa rundor och schysst att kunna slänga på lite fetare däck om man vill köra lite mer gravel med cykeln. Cykeln är förövrigt väldigt skön att cykla på.

Men, idag släppte Canyon den senaste uppdateringen av deras Endurace-cyklar vilka ser rikligt fina ut:
Canyon Endurace CF 7 AXS för 34 199:- (https://www.canyon.com/sv-se/landsvaegscyklar/komfortracers/endurace/cf/endurace-cf-7-axs/4428.html)
Canyon Endurace CF 8 Ultegra Di2 för 37 599:- (https://www.canyon.com/sv-se/landsv.../4429.html?dwvar_4429_pv_rahmenfarbe=R129_P01)

37 599:- för en kolfibercykel med kolfiberhjul och Ultegra Di2 låter nästan för bra för att vara sant? Det samma gäller väl egentligen en kolfibercykel med Sram Rival AXS för 34 199:-.

Vad tycker ni, ska jag hålla mig till Cannondalen eller är det en mycket bättre affär att gå för Canyon CF 7 eller CF 8? Eller har ni något ännu bättre förslag på en Endurance cykel runt 35-40k? Har hört en del skräckhistorier om Canyons kundtjänst, är det någon som har erfarenhet av att äga en Canyon? Är ni nöjda/missnöjda?

Äger en Canyon Endurace CF SL 2024 med Ultegra Di och är mycket nöjd med mitt köp, betalade 40 000. Hat inte haft något problem mer än att kedjan ibland ramlade ned innanför deven vid nedväxling. lämnade in den till BikePath i Sundbyberg som ä Canyon service center som tittade på det men inte lyckades få till det. Satte en chain catcher (som alla borde ha ändå) och efter det har det funkat.

OT vad gäller frågeställningen men trevligt de fattat att vissa vill ha en stealthsvart variant utan ett fet blaffig logo i avvikande färg på diagonalröret. Finns inte som elternativ varken på Ultimate eller Aeroad.

Tror denna tråd pga titeln kommer bli en allmän tråd om nya Canyon.

Men för att bidra till TS fråga:
Jag hämtade idag en Synaps Carbon 4 Di2.
Cykloteket hade 10% på alla cyklar över 30k hela förra veckan och tills igår.

Självklart är det en del av mig som tänker att man skulle ha tagit Canyonen. Och det hade jag kanske gjort om det inte var för att jag klämt och känt på Synapsen innan, och gillar den.

Så jag slängde ut min typ 3 månader gamla räser på blocket, gick back 1000kr mot vad jag gav för den ny och beställde samma dag. Gillade den jag hade men den saknade två saker som min gravel har och som jag inte förstod blivit dealbreakers för mig.

Utöver nya Endurance så var nya Infonito på min short list. Eftersom kriteriet för min nya landsvägscykel var trefaldigt:
1. Ramförvaring (dealbreaker 1)
2. Minst 40mm däckutrymme (dealbreaker 2)
3. Geometri i paritet med min gravel

Så mitt ”tips” är väl typ, du tycker om den och att den är skön att cykla på. Det låter i min värld som rätt köp. Men bägge lär göra jobbet.
Eller så väntar du tills du testat bägge. Canyonen kanske är ännu skönare.

Tror denna tråd pga titeln kommer bli en allmän tråd om nya Canyon.

Men för att bidra till TS fråga:
Jag hämtade idag en Synaps Carbon 4 Di2.
Cykloteket hade 10% på alla cyklar över 30k hela förra veckan och tills igår.

Självklart är det en del av mig som tänker att man skulle ha tagit Canyonen. Och det hade jag kanske gjort om det inte var för att jag klämt och känt på Synapsen innan, och gillar den.

Så jag slängde ut min typ 3 månader gamla räser på blocket, gick back 1000kr mot vad jag gav för den ny och beställde samma dag. Gillade den jag hade men den saknade två saker som min gravel har och som jag inte förstod blivit dealbreakers för mig.

Utöver nya Endurance så var nya Infonito på min short list. Eftersom kriteriet för min nya landsvägscykel var trefaldigt:
1. Ramförvaring (dealbreaker 1)
2. Minst 40mm däckutrymme (dealbreaker 2)
3. Geometri i paritet med min gravel

Så mitt ”tips” är väl typ, du tycker om den och att den är skön att cykla på. Det låter i min värld som rätt köp. Men bägge lär göra jobbet.
Eller så väntar du tills du testat bägge. Canyonen kanske är ännu skönare.
OT, men förlåt, om din perfekta cykel är din gravel, varför köper du då en till?

Självklart för de flesta, men värt att påminna för andra.

Märken som Cube och Rose (och i viss mån Canyon) är inte billigare för att de är snälla. Utan de har såklart dragit ner kvaliteten på annat håll och gjort andra prioriteringar.
Som alltid, du får vad du betalar för.

Om vi bortser från reor och utförsäljning så är alla märken ungefär lika dyra/billiga.

En klassiskt liknelse är PC vs Mac. Om man tittar på helheten och inte bara ett par handplockade siffror så kostar de samma. Är PCn mycket billigare så är det en mycket billigare/skräpigare produkt.

Om man vill göra ett ännu tydligare exempel. Min mobil är inte en bättre kamera i alla avseenden än min systemkamera bara för att den har högre upplösning.

Sen precis som med en PC kan man såklart vara villig att göra den kompromissen med en cykel för att man värdesätter just exempelvis växlarna.

Men man drar lite på smilbanden varje gång någon kategoriskt hävdar cykel A är bättre än B pga att den har komponent X men kostar mindre.

Självklart för de flesta, men värt att påminna för andra.

Märken som Cube och Rose (och i viss mån Canyon) är inte billigare för att de är snälla. Utan de har såklart dragit ner kvaliteten på annat håll och gjort andra prioriteringar.
Som alltid, du får vad du betalar för.

Om vi bortser från reor och utförsäljning så är alla märken ungefär lika dyra/billiga.

En klassiskt liknelse är PC vs Mac. Om man tittar på helheten och inte bara ett par handplockade siffror så kostar de samma. Är PCn mycket billigare så är det en mycket billigare/skräpigare produkt.

Om man vill göra ett ännu tydligare exempel. Min mobil är inte en bättre kamera i alla avseenden än min systemkamera bara för att den har högre upplösning.

Sen precis som med en PC kan man såklart vara villig att göra den kompromissen med en cykel för att man värdesätter just exempelvis växlarna.

Men man drar lite på smilbanden varje gång någon kategoriskt hävdar cykel A är bättre än B pga att den har komponent X men kostar mindre.
Nja. Canyon och Rose har kapat bort mellanhänder. Det gör att dom i alla fall har möjlighet att sälja till lägre priser än dom som säljer via generalagenter och butiker.

Dessutom monterar dom cyklarna inom EU för att slippa kinatullen som du fick betala på din cannondale.

Vet inte hur det ser ut med kostnader för grupper och olika komponenter som märkena köper in, men inbillar mig att ett större märke som handlar i större volymer kan få bättre pris än en liten tillverkare.

Sen borde väl Canyons sponsring av proffslag innebära en del kostnader som de tidigare inte hade.

Tillbaka
Topp