Uppförs backar med MTB. Stå eller sitta?

kotten1

Ny medlem
Ni som kör MTB.

Står ni upp eller sitter ni ner i uppförsbackarna?

Försökte själv att stå så mycket som möjligt på min senaste tur.
Jag upplever som att det blir jobbigare att stå, men å andra sidan så gick det fortare att cykla upp för backarna då.

Hur gör ni?

Jag brukar nog sitta, men om backen är brant så sitter jag så långt fram på sadeln som möjligt för att inte stegra.

Sitter ner när jag är ute i terrängen för att behålla greppet, om jag måste stå upp så försöker jag ändå hålla tyngden över bakdäcket i den mån det går och vara snäll på pedalerna.

Bra underlag med bra grepp så står jag upp, är det stökigt med hala rötter så är det Propedal off (fs) och sitta som gäller. Går klart fortast då....

Jag tycker lite tvärtom. Om det är stökigt och brant står jag, annars sitter jag. Om det inte är bråttom förtås för då står jag alltid.

Kör huvudsakligen stående på SS. Faller sig naturligt för att orka helt enkelt. Dessutom lätt att justera tyngdpunkten fram och tillbaka när man ska hålla båda hjulen mot backen i stöket.

På min fullgungare sitter jag mycket. Detta då den är växlad och då baklänkaget håller bakhjulet slickat mot backen när jag sitter och spinner. Det ger då magiskt bra drivning.

Tillbaka
Topp