Uppfräschning av Kona Dawg 2007
Hallå Happyride!
Har ett projekt som hade behövt lite kollektiv kunskap. I mitt förråd står en gammal Kona Dawg från 2007 i originalspec (länk här).
Cykeln har inte använts på ett bra tag vilket gör att jag kommer behöva se över i stort sett hela hojen. Det jag tänkt på hittills är:
- Serva dämpare
- Serva bromsar (om möjligt, vet inte om någon tar hand om Hayes längre - annars blir det nya)
- Sätta på en dropper
- Byta ut till singelklinga fram (om det ens finns möjlighet att modifiera med existerande grejer)
Några frågor jag gärna hade velat få input på:
Tacksam för all input, hjälp och kommentarer - stora som små
Har ett projekt som hade behövt lite kollektiv kunskap. I mitt förråd står en gammal Kona Dawg från 2007 i originalspec (länk här).
Cykeln har inte använts på ett bra tag vilket gör att jag kommer behöva se över i stort sett hela hojen. Det jag tänkt på hittills är:
- Serva dämpare
- Serva bromsar (om möjligt, vet inte om någon tar hand om Hayes längre - annars blir det nya)
- Sätta på en dropper
- Byta ut till singelklinga fram (om det ens finns möjlighet att modifiera med existerande grejer)
Några frågor jag gärna hade velat få input på:
- Bor i Göteborg och funderar på vart man ska gå för att få hjälp med service (om någon ens kan serva dämpare från 2007 med packningar etc)?
- Har varit ute ur MTB-svängen ett tag sen jag sålde min gamla enduro 2019 - vad är prisvärda komponenter att titta på ang dropper, bromsar och om möjligt vevparti?
- Är det ens rimligt att fundera på att modda framklingan från tre delar till 1?
- Är det ens rimligt att försöka rädda denna stackars hoj över huvud taget? Känner själv att det är bra mycket bättre och roligare att försöka ta hand om sina grejer än att bara köpa nytt. Plus känns det lite fräckt att glida runt med en 26"...
- Är det något annat som kan vara värt att spana på ang uppgradering? Rent spontant så känns det som att förarmiljö (styre, styrstam) också hade kunnat få sig ett span, och kanske titta på angle kit om det så finns
Tacksam för all input, hjälp och kommentarer - stora som små