Uppgradera 3T Exploro Rival 1x11 till Eagle 1x12..

Domestique

Aktiv medlem
Goafton, jag har en 3T Exploro med Rival 1x11 som jag skulle vilja uppgradera till Eagle 1x12 för att kunna köra 10-52 kassett. Det enklaste är ju att köra elektroniskt, men jag funderar också på möjligheten att snåla och köra mekaniskt. Känner dock att jag har lite dålig överblick över kompatibiliteten men som jag förstår det ska det funka med Apex reglage? Det ska även gå att modda det befintliga Rival-reglaget genom att byta ut kuggfunktionen till en 12-delad.

Några tankar om detta!?

Ganska så dyr pryl, men ändå billigare än att gå över till AXS.
Då blir det väl även bodybyte, för du har väl HG-body nu?

Ganska så dyr pryl, men ändå billigare än att gå över till AXS.
Då blir det väl även bodybyte, för du har väl HG-body nu?

Ja det blir några tusenlappar billigare. Body har jag redan, jag har ett par DT Swiss CR1400 och ett par 650B GR1600 och det följde med XD-body till dom. Testade att montera på 10-52 kassetten från min MTB igår bara för att se hur det skulle se ut på Exploron. :)
En framklinga behöver jag dock, men det är ju en mindre kostnad.

Ja det blir några tusenlappar billigare. Body har jag redan, jag har ett par DT Swiss CR1400 och ett par 650B GR1600 och det följde med XD-body till dom. Testade att montera på 10-52 kassetten från min MTB igår bara för att se hur det skulle se ut på Exploron. :)
En framklinga behöver jag dock, men det är ju en mindre kostnad.
Efter att ha funderat och räknat lite så känns inte konverteringslösningen så attraktiv längre. Hittar den bara i UK så moms tillkommer vilket gör att den riskerar att komma upp i 4000ish. Skillnaden till AXS (typ Eagle GX + Rivalhandtag) blir då inte galet stor så fördelarna överväger nog. När jag gör mig av med cykeln så har jag större nytta av AXS-prylarna också.

Efter att ha funderat och räknat lite så känns inte konverteringslösningen så attraktiv längre. Hittar den bara i UK så moms tillkommer vilket gör att den riskerar att komma upp i 4000ish. Skillnaden till AXS (typ Eagle GX + Rivalhandtag) blir då inte galet stor så fördelarna överväger nog. När jag gör mig av med cykeln så har jag större nytta av AXS-prylarna också.
GX AXS brukar dyka upp på begagnatmarknaden, även reglage dyker upp ibland.

Tillbaka
Topp