uppgradera bromsar, bara oken?

Bergets

Medlem
Jag funderar lite på att uppgradera mina bromsar.
Idag använder jag simpla MT200 bromsar som förvisso är ok, men jag känner att de hade definitivt kunnat vara bättre.

räcker det att uppgradera oken, eller påverkar även handtagen effekten? (skivorna tänkte jag behålla)

Möjliga uppgraderingar:
Bättre belägg
Större skivor
4 kolvs ok
Servo wave handtag
Eller helt nya bromsar

Tycker du bromsarna är ok men kunde vara aningen bättre tänker jag att det enklaste och mest effektiva är större skivor, och/eller bättre belägg. Byta ok osv är inte riktigt prisvärt, då är det bättre att köpa en uppsättning slx bromsar på k&s och så säljer du dina.

min förra mtb hade mt400 bromsar och jag tycker man märker stor skillnad mot mt200. Jag har en lång, rätt så brant nedförsbacke där jag brukar cykla och man märker definitivt stor skillnad på dessa bromsarna (samma storlek på skivorna)

utan att kolla så skulle jag ju tro att där sitter b01s klossar i mina mt200. Kan du rekommendera någon bra ersättare?

Nackdelen med de billigare oken är ju att det inte finns så mycket alternativ på belägg. Möjligen finns det t.ex. Swisstop ersättare till B01S. Som tidigare postare varit inne på så är det ju flera delar som var och en ger lite tillskott för prestandan.

Jag skulle nog våga påstå att om man kollar på bara oken är skillnaden på mt200 vs mt400 marginell, om ens någon. Ibland är Shimano inte helt tydliga med skillnaderna och ibland märker de ju bara om samma saker för att det skall passa i deras "serier". Ser man på de kompletta seten så har MT400 två-fingers handtag och MT200 tre-fingers. I övrigt är alla specar samma så vitt jag vet.

Så upplever du skillnad på cyklarna så tror jag inte det är oken i sig som gör det. Olika skivor, olika bra "inkörda", luft i systemet, olika slitage och kontaminering på beläggen, olika känsla i handtagen osv. spelar in.

Senast ändrad:
Jag kan inte påstå att jag vet exakt vad som gör vad, men efter att ha bytt mycket ok och reglage sinsemellan både på lvg och mtb så upplever jag oken vara av ganska marginell betydelse för prestandan. Har själv MT200- bromsar på en cykel och är van vid de högre serierna, och MT200 gör sitt jobb men inte en enda grej till. Jag hade aldrig gett mig in på att bara byta oken utan lagt fokus på reglagen först och främst - och då är nya kompletta bromsar det mest prisvärda.

Och arbeta lite själv på skivan.

Här är det +25% extra cooling och 5% weight-watchers.

IMG_20210825_105508983.jpg

Tillbaka
Topp