Uppgradera bromsar.

Ess85

Medlem
Uppgradera bromsar.
Hej.
Nu när jag har cyklat ett tag och börjat komma upp i lite hastighet har jag märkt att bromsarna inte riktigt hänger med längre.
I dagsläget har jag Shimano MT200 med en 203 RT30 bromsskiva. Dessa bromsar klarar tydligen bara skivor upp till RT56 men dom verkar inte finnas att få tag på någonstans.
Finns det några prisvärda bromsar man kan uppgradera till som inte kostar alltför mycket.

Uppgradera bromsar.
Vill du bara byta oken så skall du upp till minst mt520 (4-kolv) eller m6000/m6100 för att det skall vara värt. Då har du möjlighet till bättre skivor än rt56 samt möjlighet till metallbelägg. Deore brukar ju vara bra bang for the buck.

Senast ändrad:
Uppgradera bromsar.
Fast nog vill man byta bort handtaget också.

Det beror dessutom lite på marginalerna hur bra det går att köra mt200 på bättre skivor.
Helt klart, beroende på hur mycket jobb (dra om slangar internt osv) och pengar man vill lägga så är ju den mest prisvärda uppgraderingen tycker jag (utan att kollat bromspriser senaste året) ett komplett kit med SLX, då får man liksom "allt", dvs möjlighet till ice-tech skivor/belägg, banjokoppling, bra handtag osv. Alternativt är väl Magura Trail eller Sport eller vad de heter som ocskå skall ge mycket för pengarna om man ändå skall byta allt. Har dock ingen egen erfarenhet, men har kört SLX m7000 och m7100 på mina senaste MTB och varit nöjd. I båda fallen uppgraderade jag, i ena fallet direkt från något i m200/300 nivå och i andra fallet från billigaste SRAM

Uppgradera bromsar.
Tack för era svar.
Jag hade nog tänkt att byta handtagen också i samma veva.
Jag kör ju inte jätte seriöst ute i skogen och behöver således inte dom absoluta bästa grejerna utan "bara" något som är hyfsat bra och inte kostar en förmögenhet.

Uppgradera bromsar.
Här brukar jag drömma litet om bra bromsar, men jag kör vidare med mina svampiga sram guide. (som duger fint om man bara gillar att justera bromsar ofta)

Drömmen är ju Shimano SLX eller Saint...

Uppgradera bromsar.
Vilken jävla djungel, finns ju mängder med olika (BL, BR, vissa heter M andra heter MT följt av siffror), man får väl anta att ju högre nummer desto bättre?

Tillbaka
Topp