Uppgradera cykel för bättre prestanda

Mitt råd: sänk inte styret.
Lär dig böja på armarna, träna bål för mer aero. Sänkt styre leder till raka armar och mer luftmotstånd.

Variera distansrundorna med intervaller för ökad fart. Korta, täta HIIT för kondis och längre för tröskeltålighet.

Jo man känner ju att 30 skulle vara mysigt att komma upp i, ett bra och jämt tal, lite som 100kg i bänkpress eller så...

Men det är ju inte utan sina problem att jaga snitthastighet, detta är ju något man gör ute i trafiken och det finns en risk att man tar onödiga risker om man stirrar på tider för mycket. Min egen lösning är att inte köra "dörr-till-dörr" när jag tittar på snittet. Jag har en c:a 8km runda som ligger nån mil hemifrån, den är mycket lite trafikerad och jag kör högervarv, inga korsningar.

Senast ändrad:
Jag tar iofs tiden hemifrån, men första kilometrarna genom samhället är uppvärmning. Gasar på när jag lämnat stadsgator med trafik och cykelbanor med barn och hundar bakom mig. Eftersom jag alltid gör så blir det jämförbart.

Vi har bara regler för trafikanter, bilist som cyklist. Vi har inte heller några rättigheter i trafiken bara skyldigheter. Om man då cyklar flera i bredd och hindrar övrig trafik så har man en skyldighet att underlätta för den. Enkelt ?

Fast man hindrar ju ytterst sällan trafiken mer om man kör flera i bredd, det är på de allra minsta vägarna i så fall. Oftare är det ju tvärtom, man underlättar för trafiken om man kör kort och brett istf långt och smalt. Det är enkelt. :-)

Vi kan ju stänga tråden, TS ligger redan i 271W under 2 1/2 timmes cykling. :rolleyes:
Cyklar han i bocken bör det gå i ca 35 km/h i snitt.

Referenser: Stumpy & ejma

Själv hoppar jag ur denna tråd. :censored:

LoL, vilken jäkla skittråd, stackars TS. Jag är själv tyvärr delaktig genom OT diskussion om trafikreglerna, ber om ursäkt för det.

En eloge till @Fjärdebrunn som faktiskt håller sig till ämnet.

Senast ändrad:
NEJ, Stravas estimat suger verkligen.
Näst intill ohederligt att låta estimaten ligga kvar i loggen för dom utan effektmätare?
Stravas estimat kan faktiskt visa rätt, det har jag lärt mig nu, ca en gång om året när det är vindstilla och om man valt rätt cykeltyp.

Jag tycker vi kör på att TS wattdata är helt korrekt, det gör tråden rolig åtminstone men å andra sidan behöver TS inte så mycket hjälp om nu hans wattdata är korrekt? ?

Strava kan faktiskt visa rätt, det har jag lärt mig nu, ca en gång om året när det är vindstilla och om man valt rätt cykeltyp.

Jag tycker vi kör på att TS wattdata är helt korrekt, det gör tråden rolig åtminstone men å andra sidan behöver TS inte så mycket hjälp om nu hans wattdata är korrekt? ?
Jag tror den kan stämma.
Värdena korrelerar om man väger 450kg, inte helt ovanligt bland cyklister?

Eftersom det är en offentlig runda så är det en rätt enkel sak att gå i och titta på detaljerna om man vill det och nu står det andra siffror iaf.
1715873156517.png

Strava verkar för övrigt ha någon stora problem med sin uppskattning av effekt, iaf för tillfället. Har sett andra siffror senaste dagarna som är uppenbart fel.

Eftersom det är en offentlig runda så är det en rätt enkel sak att gå i och titta på detaljerna om man vill det och nu står det andra siffror iaf.
Visa bilaga 699732
Strava verkar för övrigt ha någon stora problem med sin uppskattning av effekt, iaf för tillfället. Har sett andra siffror senaste dagarna som är uppenbart fel.
Snyggt, problem solved (puh!) ? jag "lurades" av detta inlägg och efterföljande diskussion:

Fast man hindrar ju ytterst sällan trafiken mer om man kör flera i bredd, det är på de allra minsta vägarna i så fall. Oftare är det ju tvärtom, man underlättar för trafiken om man kör kort och brett istf långt och smalt. Det är enkelt. :-)
Som tidigare yrkeschaufför och cyklist är det ett väldigt stort hinder med cyklister i bredd på en kurvig 70 väg. När jag cyklar i grupp ligger vi alltid på rad på större vägar. På mindre vägar har några och jag Garmin radar så man kan anpassa bredden efter trafiken. Ligga brett underlättar dock aldrig för övrig trafik. Det är som att hamna bakom en a-traktor.

En eventuell sak som TS skulle unna sig är förstås wattpedaler om inte det används. Strava kan räkna rätt skevt har jag märkt. Med dom går det hålla igen i uppförsbackar och istället öka effekt på platten och utför och då vinna lite mer fart.

Man får inte cykla i bredd, såvida inte vägen är avlyst. Inte heller får man låta bli att hålla säkert avstånd till framförvarande fordon, t ex en cykel. Hur kul och kraftbesparande det än må vara.

Som tidigare yrkeschaufför och cyklist är det ett väldigt stort hinder med cyklister i bredd på en kurvig 70 väg. När jag cyklar i grupp ligger vi alltid på rad på större vägar. På mindre vägar har några och jag Garmin radar så man kan anpassa bredden efter trafiken. Ligga brett underlättar dock aldrig för övrig trafik. Det är som att hamna bakom en a-traktor.

En eventuell sak som TS skulle unna sig är förstås wattpedaler om inte det används. Strava kan räkna rätt skevt har jag märkt. Med dom går det hålla igen i uppförsbackar och istället öka effekt på platten och utför och då vinna lite mer fart.
Ligga brett underlättar väldigt för övrig trafik. Ska du göra en säker omkörning ska du ändå över i mötande körfält, och då kan du gärna använda hela det mötande körfältet och då är det säkrare att köra om fem meter än tio meter. Att blåsa förbi cyklister med bara ett hjul i mötande körfält är ett… dåligt beteende.

Är det verkligen så hemskt att hamna bakom en klunga eller a-traktor? Jag, som bilpendlat i femton år mitt i Vätternrundan-land, tycker inte det. Visst, jag kan ”förlora” en halvminut, men så fort jag har gjort en säker omkörning är det ju bara att trycka på gasen igen. Vägrar att riskera mitt humör eller andras liv bara för att jag inte kan fara fram helt obehindrat på vägarna precis hela tiden.

Baserat på detta blir vi tyvärr tvungna att förbjuda skiten totalt istället. Bra att det kommer fram i ljuset i alla fall!

Jag har också en CR1 Comp från 2014(tror jag). Mitt tips är att byta hjul för de som följer med är inte bra. Jag höjde mitt snitt direkt bara genom det. 30km/h verkade vara lite av en gräns för hjulen som följde med. Där vart det stor skillnad med andra hjul.

En vacker dag ska jag skriva ett blogginlägg om det där och hänvisa till. Börjar bli jobbigt att dra den historian varje gång.

Bilagor

• IMG_1283.png
    IMG_1283.png
    96 KB · Besök: 46
Jag har svårt att jämföra min uppgradering av hjul alu -> 55mm kol då kroppen inte levererar som förr. De känns dock snabba.

En mer avgränsad uppgradering är byte till lättare, smalare styre i kol och med mindre dropp denna säsong. Gör att jag sitter mer i bocken utan ansträngning.

Ytterligare en förbättring finns i drivlinan. Tydliga effekter att hämta om den är välsetvad, du kör med vax mm.

Jag har svårt att jämföra min uppgradering av hjul alu -> 55mm kol då kroppen inte levererar som förr. De känns dock snabba.

En mer avgränsad uppgradering är byte till lättare, smalare styre i kol och med mindre dropp denna säsong. Gör att jag sitter mer i bocken utan ansträngning.

Ytterligare en förbättring finns i drivlinan. Tydliga effekter att hämta om den är välsetvad, du kör med vax mm.
Det blir svårare att avgöra ju mer träningsbakgrund man har när man gör uppgraderingen inbillat jag mig. Det man får göra är väl att jämföra med resultaten från de senaste året eller nått.

För mig var den stora aha-upplevelsen hur mycket ”lättare” det var när man närmade sig 30kph jämfört med de gamla hjulen.

Tillbaka
Topp