Uppgradera dämpare till Fuel EX gen 5

MagerValp

Aktiv medlem
IMG_0034.jpeg

Jag trivs bra med min Fuel EX gen 5 men nu har jag nått punkten där bakdämparen nog har gjort sitt. Den har fått regelbunden luftburksservice, men det är dags för stora servicen och det kostar ju mer än dämparen är värd. Cykeln kom med en föga upphetsande Fox Performance Float EVOL, 3-position DPS damper, tuned by Trek Suspension Lab, 210mm x 55mm. Jag cyklar i princip uteslutande med switchen i mittenläget (trail eller vadenuheter), använder aldrig lockout eller mjukaste läget. Väger ändå stadiga 90 kg och gillar lite kompressionsdämpning.

Men vad ska man ha då? Jag lutar starkt åt coil, gillar känslan det lilla jag klämt och känt på dem och tror det passar min åkstil (gubbduro). Har lite ww-tendenser men kan ändå leva med ett litet viktstraff här. Officiella infon från Trek ser ut så här:

Suspension Linkage.png

DVO Jade X ligger ju bra till då, men färgen lockar verkligen inte. Pratade lite med Ingemar som kör Öhlins på sin gen 5 men femsiffrigt är jag för snål för. Han sa att @Preacher nog hade lite tankar annars — är du kvar på Trek eller har du kopplat loss?

Så vad ska man ha och varför?

Jag slängde på en fox dpx2 factory ( luft) på min ex 8 å det blev bättre på allt jämfört med orginal, speciellt på småtjatter tex rotmattor

Kolla köpåsälj här, gav 2500 för min ( ena) å den var i nyskick, köpte även en för 1500 å gjorde fullservice själv och den har gått som en dröm ?

Kör så lite preload du kan också om den är lite stötig. Fjäderhårdhet kan ju spela in också, men gänget på Trekstore har ju bra koll där.
Det är minimal preload nu. Kalkylatorn sa 482 lbs för plush och 511 lbs för firm så vi körde på 500 och sag hamnade på nåt i stil med 28%. Får jag inte till det med reglagen får jag kanske gå ner till 475 eller 450.

Det är minimal preload nu. Kalkylatorn sa 482 lbs för plush och 511 lbs för firm så vi körde på 500 och sag hamnade på nåt i stil med 28%. Får jag inte till det med reglagen får jag kanske gå ner till 475 eller 450.
Det är ju så med coil, krävs lite testning för att se vad som passar en själv. Jag kör progressiv 425-500lbs på min och är gött för small bump och bra med motstånd när man går igenom slaget.

Spindriften har ju 180 slag...lite skillnad mot 130mm och väldigt olika hojar.
Med det sagt har jag trampat en Spindrift och tycker den är väldigt trampeffektiv för sortens hoj det är.
Absolut, det är ju stor skillnad på gen 5 och spindrift. Jag har och haft Gen 4-6 fuel ex, och kört spindrift med både luft och coil men tycker den är dötrist utanför parken. Den är ju som en monstertruck och slätar ut alla hinder.

Men den ska väl nästan jämföras med en dubbelkronad parkhoj och då är den väl ok typ. ?

Absolut, det är ju stor skillnad på gen 5 och spindrift. Jag har och haft Gen 4-6 fuel ex, och kört spindrift med både luft och coil men tycker den är dötrist utanför parken. Den är ju som en monstertruck och slätar ut alla hinder.

Men den ska väl nästan jämföras med en dubbelkronad parkhoj och då är den väl ok typ. ?
Ja absolut. En spindrift är en parkhoj i mina ögon definitivt ?

Men coil på stighojar kan bli riktigt bra var min poäng ?

Jag drog på två klick sköldpadda och körde ett par timmar i Delsjöområdet. Tog helt klart ner den där ettrigheten jag kände, känns väldigt lovande. Ska bli kul att benchmarka på hemmaslingan senare, ska bara klara av SvartVitt Enekullen först.

Tillbaka
Topp