Uppgradera eller köpa nyare

Leiden

Medlem
Hej,

Jag har cyklat 2 år nu och har en beg cube reaction gtc pro från 2016. Och nu går jag och funderar på om jag ska uppgradera den med ny dämpare, hjul, styre osv.
Min fråga är om det är värt att lägga ned 10k på cykeln eller ska jag köpa nått nyare beg för 20K?

Det berör på hur du cyklar. Cube hade, och har fortfarande ofta, riktigt daterat geometri. Och geometrin kan man inte uppgradera (förutom angleset, men den gör ingenting åt för kort reach). Om du cyklar lite tuffare stigar skulle jag rekommendera att köpa en ny, eller begagnad, cykel med modernare geometri. Om du cyklar framförallt grus eller/och snälla stigar kan du överväga att uppgradera.

Att byta ut en sak här och där kostar inte så mycket (det går ihop med underhåll). Men ska man byta mycket blir det snabbt dyrt. Så det enkla svaret är nog att det inte finns nåt enkelt svar.

Eller så skyndar du dig till XXL i helgen och skaffar en Scott spark alternativt en ny cube

Bilagor

• B8684665-7A95-48BA-B8A3-7583334BFB67.jpeg
    B8684665-7A95-48BA-B8A3-7583334BFB67.jpeg
    173.8 KB · Besök: 150
  • BE5BBBD9-05DF-490A-BB2E-43FF4CC5DFB1.jpeg
    BE5BBBD9-05DF-490A-BB2E-43FF4CC5DFB1.jpeg
    142.7 KB · Besök: 139
tackar för den! har sneglat lite på sparken så det kan ju absolut vara ett alternativ. tyvärr så hittar jag den inte på xxl.se

Man kan Internetcykla specar på uppgraderingar och nya cyklar i evigheter, men när du verkligen är ute i skogen vad är det som du skulle vilja ha bättre?

Den där Cube-cykeln som du redan har tycker jag personligen ser rätt fin ut. Se till att du har en fräsch kassett och kedja, köp en ny bättre framgaffel, och ett fint framhjul och fräscha däck. Och styre såklart om du vill.

De länkade cyklarna från XXL har t.ex. SRAM SX/NX, Judy Silver / Raidon gaffel, basic hjul, etc. så du köper nog mest samma som du redan har. Visst lite nyare geo…

Jag skulle nog uppgraderat istället för att köpa nytt. Ny gaffel och finframhjul kan säkert leva vidare till nästa cykel eller säljas till bra pris om de hålls i bra skick.

Senast ändrad:
Hej,

Jag har cyklat 2 år nu och har en beg cube reaction gtc pro från 2016. Och nu går jag och funderar på om jag ska uppgradera den med ny dämpare, hjul, styre osv.
Min fråga är om det är värt att lägga ned 10k på cykeln eller ska jag köpa nått nyare beg för 20K?
om du gillar cykeln och dess geo som den är, är ett andra hjulpar (med bredare fälg:) alltid värt. liksom däck som går att köra med lågt tryck utan att wobbla.

hur skönt som helst.

dyra styren och framgafflar ser jag som överreklamerade för att avgöra en god framfart. enkla grejor där är faktiskt helt ok. bra däck med rätt tryck gör mycket större skillnad, så länge vi inte pratar om landningar efter höga drops.

har ju inte cyklat på nått annat än denna så jag kan inte uttala mig om geon. Den duger säkert till mig.

tips på bättre hjulpar och däck?

vad har du för däck och dimension idag, slanglöst, butylslang eller latex? vilken innerbredd på fälgar, vilket sag och tryck i dämpare och däck kör du?

och hur upplever du då grepp, våtgrepp, komfort, rollover och rull?

vilken av faktorerna önskar du i första hand förbättra??

Tillbaka
Topp