Uppgradera eller nytt

Uppgradera eller nytt
Hej!

Har inte varit inne här på 15 år och har inte cyklat mycket under den tiden pga skador och tidsbrist. Kikade på cykeln i garaget och inser att den är rätt gammal. En nishiki kolfiberram, full dura ace -gissningsvis kanske 17 år gammal. Växlarna går inte lekande lätt utan hackar lite på vissa kuggar och sena upp-/nedväxlingar. Sist gick dessutom en av ekrarna och serviceverkstaden har dömt ut hjulen. Jag funderar nu på om det är värt att uppdatera med nya vajrar och nya hjul + kassett. Naiv som jag var trodde jag att det bara var att skaffa nya, men inser nu att man bytt standarden både m a p växlar (är 10-delat på den) och hjulnav. Efter lite sökningar på nätet så ser det ut som om det går att använda 10-delat kassett på 11-delad body med distans (rätt?). Kan man också konvertera dagens hjul till att funka med den gamla quick-release-lösningen? Är det värt det, eller ska man bara skaffa ny cykel?

/Joel

Uppgradera eller nytt
Då allt modernt är nytt och qr gammalt borde du kunna få tag på bättre begagnade fälgbromsade hjul till bra pris. Det och allmän service (se över vajrar, växlar och drivpaket) borde göra att du har en funktionell och billig cykel. Trivdes du på den förr, kan du nog trivas på den ett tag till.

Senast ändrad:
Uppgradera eller nytt
Min lvgcykel är från 2012, 10-delat med QR. Funderade några år sen på att köpa nytt, men insåg att cykelupplevelse inte skulle nämnvärt bättre, så jag planerar att har den åtminstone 10 år till, reservdelar finns fortfarande att köpa. Jag har just köpt en helmodern gruscykel med skivbroms och breda däck, riktigt fint på grus, men ingen skillnad på asfalt (förutom lite mer trögrullade däck). Jag har funderat på att köpa fina kolhjul host tysken till gamla räsern, finns nu med bra rabatt. Men väntar med det nu jag har just köpt en ny cykel.

Uppgradera eller nytt
Tack för svar! Kan man skaffa hjul med 11-delad kassett och trycka på sin 10-delade plus spacer? Det ger ju onekligen fler alternativ.

Vågar man köpa kolfiberhjul med några år på nacken? Jag har hört en del skräckhistorier, men å andra sidan är det inget nyhetsvärde i att berätta om alla gånger det har gått bra.

Uppgradera eller nytt
Tack för svar! Kan man skaffa hjul med 11-delad kassett och trycka på sin 10-delade plus spacer? Det ger ju onekligen fler alternativ.

Vågar man köpa kolfiberhjul med några år på nacken? Jag har hört en del skräckhistorier, men å andra sidan är det inget nyhetsvärde i att berätta om alla gånger det har gått bra.
Ja begagnade kolfiberhjul i gott skick skulle jag inte vara rädd för.

Uppgradera eller nytt
Hej!

Har inte varit inne här på 15 år och har inte cyklat mycket under den tiden pga skador och tidsbrist. Kikade på cykeln i garaget och inser att den är rätt gammal. En nishiki kolfiberram, full dura ace -gissningsvis kanske 17 år gammal. Växlarna går inte lekande lätt utan hackar lite på vissa kuggar och sena upp-/nedväxlingar. Sist gick dessutom en av ekrarna och serviceverkstaden har dömt ut hjulen. Jag funderar nu på om det är värt att uppdatera med nya vajrar och nya hjul + kassett. Naiv som jag var trodde jag att det bara var att skaffa nya, men inser nu att man bytt standarden både m a p växlar (är 10-delat på den) och hjulnav. Efter lite sökningar på nätet så ser det ut som om det går att använda 10-delat kassett på 11-delad body med distans (rätt?). Kan man också konvertera dagens hjul till att funka med den gamla quick-release-lösningen? Är det värt det, eller ska man bara skaffa ny cykel?

/Joel
Inga problem. Det behövs service. Din Dura Ace grupp lever lätt 10år till!
Byt ut ekern, rikta hjulet. Checka kassett, kedja o rulltrissor. Smörj sedan vajrarna, genom att dra ut dom ur höljena!
Garanterar att cykelglädjen kommer tillbaka!

Uppgradera eller nytt
Inga problem. Det behövs service. Din Dura Ace grupp lever lätt 10år till!
Byt ut ekern, rikta hjulet. Checka kassett, kedja o rulltrissor. Smörj sedan vajrarna, genom att dra ut dom ur höljena!
Garanterar att cykelglädjen kommer tillbaka!
Jag är rädd för att jag bromsat för mycket så fälgsidan är för svag och fick rådet att det inte var värt att fixa ny eker utan istället byta hjul. Resten låter som en utmärkt idé dock om jag lyckas hitta ok hjul.

Uppgradera eller nytt
Spelar ingen roll om hjulet är avsett för 10/11sp. Det finns adapterbrickor att köpa för ett par tre tior.
Givetvis byter man kedja i samband med kassettbyte.
Ge hojen en chans. Det är den garanterat värd! Du kommer att lära dig massor på kuppen...

Tillbaka
Topp