Uppgradera en Pike A1, värt eller ovärt?

discovery

Aktiv medlem
Hej,
Har en Rockshox Pike A1 från 2015 som inte har använts speciellt flitigt senaste åren.
Kommer nu att flytta över den till min kommande primära hoj (Cotic Bfe MAX).
Tänkte att den iallafall ska få sig en översyn med nya oljor innan den monteras.

Efter lite spaning så såg jag att Rockshox släppt lite uppgraderingar som är bakåtkompatibla, både ny debonair enhet samt komplett Charger enhet.
Att byta Air spring känns ju relativt överkomligt då delarna kostar 400kr. Men att lägga 2200kr på en ny dämpenhet till en gammal gaffel känns något magstarkt.
Eller är jag bara småsnål i mitt resonemang? Hur stor är skillnaden?
Skicket på gaffeln är helt okej, någon mindre repa i innerbenen (lagad) men inget värre.
Och jag är ingen dämpsnobb.

Hade ni kört en full-on uppgradering eller bara det nödvändigaste för att frächa upp den?

En annan grej, kommer man behöva komplettera de färdiga service-kiten (200h) om man uppgraderar?

Att byta luftfjäder känns som en klockren grej att byta.
Dämparenheten känns mer som ett frågetecken. Då det inte är boost på gaffeln, så kan den bli svår att flytta över till ditt nästa cykelbygge.
En helrenovering med kolvbyte röstar jag på.
Ett alternativ är att byta ut även dämparenheten och köpa en begagnad Revelation med 35 mm-ben om du skall slänga ihop en cykel med booststandard på framnavet. Då skall det gå bra att byta över innehållet i din Pike till en Revelation och på så sätt få en "ful-Pike" till en lite lägre kostnad.

Om du har solo air kan du byta till debon air. Den "gamla" debon air är bättre än C1 (Edit: Min personliga åsikt) och något billigare dessutom. Men man bör överväga att välja 10 mm mer slag för den går lite djupare i slaget så att säga.

Dämparen är en charger 1 och den är ingen ide att uppgradera till charger 2 i mitt tycke, vinsten är inte så stor för den är rätt bra från börjam. Är det RC eller RCT3 du har? RC har en extremt hård kompressions shim stack så den kan man med fördel shimsa om så kan man faktiskt använda komoressions vredet i annan position än fullt öppen. RCT3 är i mitt tycke bättre ställd från fabrik.

Senast ändrad:
Tack för rimliga kommentarer!
Tanken är att återvinna så mycket som möjligt. (men alla vet att det alltid smyger sig på lite nytt...)
Gaffeln är en RCT3 så det får nog bli en service och airshaft då.

Hjulen är hope pro2 evo med stans flow ex. Baknavet ska Boost konverteras och fram får va som det är.
Tänkte att jag skulle köra slut på dem innan jag byter.

Nej det är klart, de är bättre på olika sätt. Gamla debon air är bättre på att låtsas vara en spiralfjäder och nya debon air är bättre på att höja framänden på cykeln åt folk som inte vet att de behöver höja framänden på cykeln.

Måste sista meningen inte vara "folk som tänker att dom behöva höja framänden på cyklen."?

Det hävdades också att den nya fungerar olika bra med lång och kortslagig gaffel. Bättre i lång har jag för mig var en teori

Det hävdades också att den nya fungerar olika bra med lång och kortslagig gaffel. Bättre i lång har jag för mig var en teori
För mig funkade den klart bättre i lyrik 180 (helt ok faktiskt) än i pike 160 (fick den inte som jag ville ha den) men det tror jag hade med den större negativa luftkammaren att göra mer än slaglängden. Är dock lite sugen på att testa på min pendlarhoj med en lyrik på 130 mm, för den sjunker in i sag lite för långt tycker jag, även om trycket är högre än jag egentligen vill köra. Och så har man som inget slag kvar. Eller kör jag helt enkelt för lite tokens i den kanske..

För mig funkade den klart bättre i lyrik 180 (helt ok faktiskt) än i pike 160 (fick den inte som jag ville ha den) men det tror jag hade med den större negativa luftkammaren att göra mer än slaglängden. Är dock lite sugen på att testa på min pendlarhoj med en lyrik på 130 mm, för den sjunker in i sag lite för långt tycker jag, även om trycket är högre än jag egentligen vill köra. Och så har man som inget slag kvar. Eller kör jag helt enkelt för lite tokens i den kanske..
Just att man tappar 5mm kan ju annars avhälpas med att öka slaget 10mm.

Generellt blev det roligare att mecka med bakdämparen med justerbar neg volym så vore kul att ha det fram också. Istället tror jag att jag ska testa DSD Runt grejen vid lämpligt tillfälle.

Min asikt: C1 i en kortslagig (130mm) Pike var ingen höjdare, bytte tilbaka till B1. C1 i en 160mm Yari funkar fint. Har dock köpt ett B1 skaft att prova i Yarin, för skoj skull.

Tilbaka on topic: I dina skor hade jag köpt nya seals (skf eller orginal), olja (motorex supergliss kanske, har inte provat själv men vill!) och ett nytt luftskaft... Vilket beror på slaglängd. Skit i dampern, tills du känner att du behöver "bättre".

Tillbaka
Topp