Uppgradera framdrev

Crowan

Medlem
Uppgradera framdrev
Ska köra en medeldistanstriathlon nästa år och tycker att jag i långa utförslöpor trampar ur detta. Jag kör på en cykelcross med enbart 1 klinga fram. Kan man byta klingan till en större? Hur mycket kan vara rimligt?

Ber om ursäkt för en enormt skitiga bilden, kedjan är bytt och drevet är tvätta :-)

Bilagor

• IMG_9825.jpg
    IMG_9825.jpg
    270.6 KB · Besök: 98
Uppgradera framdrev
Ja, inga problem det finns upp till 52t som standard för 110BCD, går säkert att hitta custom upp till 60t.

Senast ändrad:
Uppgradera framdrev
En sak du bör tänka på dock är om det får plats.
Dvs. hur stor klinga kan du ha innan den tar i ramen?
Har stött på detta och det kan beroende på ram och kedjelinje vara en begränsande faktor.

Annars finns det säkert, som nämnts ovan, flertalet större klingor på marknaden.

Uppgradera framdrev
att t ex gå upp till 50 är mer än flertalet behöver med 11t bak. klingor för 9,10,11 vxl passar din cykel.

har 69t 110bcd på min brompton:)

Uppgradera framdrev
Vad har du som största bak?

Om jag var du, så skulle jag byta till 2-delat fram för att inte få för stor spridning mellan växlarna.

Uppgradera framdrev
Jag gillar utseendet och enkelheten med en klinga, så det fortsätter jag gärna med. Har nog aldrig upplevt att jag har behövt de 3-4 lägsta växlarna när jag kör landsväg.

Men jag får kolla så det får plats med ett större drev, 52 hade ju varit utmärkt!

Uppgradera framdrev
Nu skrev du om bytt kedja men passa dig för att låta den bli så torr, ger ökade förluster och slitage. Köp något liknande du har, dvs narrow wide för att minimera risken att kedjan hoppar. Å andra sidan bör det gå utmärkt att cykla en bit över 50km/h med 44t utan att trampa ur. Kanske kan du nöja dig med det och vila dig när du rullar fortare.

Uppgradera framdrev
Sant, jag har mätt nu och det är max 2 tänder till som går in om det bygger 2,5 cm. Vad säger ni? Gör 2 tänder någon större skillnad?

Uppgradera framdrev
som sixten skrev bygger 2 tänder till 25,4/pi = 8 mm i diameter, dvs 4 mm i radie.

räkna gärna ut din utväxling i tum, dvs hur stort hjul i tum pedalerna tycks kopplade till. använd däckdiametern, inte fälgdiametern.

ex 44 fram genom 11 bak gånger 27 = 108.

90 är lämplig som toppväxel på standardcykel, 100-110 på en grusräser, 110-120 på en asfalträser. du trampar inte ur 120 ens nedför tranebergsbron

Uppgradera framdrev
Aha, då läste jag slarvigt. Det är ca 2,5 cm kvar tills det tar i ramen. Då borde jag få på ett 52 drev precis.

Det är 28” hjul, blir det då såhär?

44/11*28=112 ?

52/11*28=132 ?

Dvs en grym overkill med 132! Enligt den formeln skulle 48 ge 122, vilket kanske är ett vettigt val?

Eller är det bättre att fokusera på att bli bättre i uppförsbackarna ??

Uppgradera framdrev
om du har som det möjligen ser ut 37 mm däck blir det ca 27,5 tum.

vanliga landsvägshjul 622 med 25 mm däck brukar slarvigt kallas för 28 tum men är i själva verket 26,5. bra att veta när man skall räkna på utväxlingar.

nerför nämnda tranebergsbro om du i medvind vill cykla ikapp med bilarna kan har du ändå inte nytta av mer än 125.

när gällande hastighetsrekord sattes på 82kmh för cyklar i upprätt sittande ställning var utväxlingen 106.

avd värdefullt vetande:)

Tillbaka
Topp