uppgradera från 8 växlat till 9

Micke_B

Ny medlem
Tjenixen!

Har idag en lite äldre hoj med STC-RC bakväxel och en 8-drevs kassett.

Fråga: Vad behöver jag tänka på för att uppgradera till 9-växlat?
Jag tänker skaffa en LX kassett, LX reglage för 9-växlat och sen en XT bakväxel.
Och en ny kedja för 9-växlat också så klart.

Räcker det? Några fallgropar på vägen?

Måste jag byta vevpartiet fram? Hoppas jag slipper, dyrt nog ändå så här efter jul.

/ Micke

PS. Kolla in vår XC Team site på nätet, http://www.matvik.net/chainsmoke/
Sveriges(?) minsta MTB klubb? :-)

8-delat och 9-delat har kompatibla framklingor. Tar man bort etiketterna är det mycket svårt att se om det är HG eller IG.

Bakväxlarna är också kompatibla så den behöver du inte byta om du inte vill.

/rikard

Men är det värt det för att få en växel till? Slitdelar till 9-delat är dyrare än till 8-delat dessutom.

Pontus Skrev:
-------------------------------------------------------
> ........och klenare, eller är det nått jag har
> fått om bakfoten?
>
> /Pontus

Stämmer nog, då åtminstone bakkassettens drev är lite tunnare. Egentligen skulle jag gärna köra med 7-delat, ur rent hållbarhetssynpunkt, men det finns ju inte kvar så mycket delar för 7-delat längre.

Fast 9-delat håller skapligt bra, man får tätare steg och hittar oftast rätt växel när det väl behövs. Men som Jomper skrev, funkar allt så är det rätt onödigt att uppgradera till 9-delat. 8-delade kassetter finns bl.a. på <http://www.chainreactioncycles.com//Categories.aspx?CategoryID=147>

/Leo

Leo Skrev:
> Stämmer nog, då åtminstone bakkassettens drev är
> lite tunnare.

Är du säker på det? Jag är hyffsat säker på att de bara sitter tätare men jag är inte 100%. Enda skillnaden mellan 8 och 9 borde vara yttermåttet på kedjan.

/rikard

Center-to-center Sprocket Spacer
Spacing (mm) Thickness (mm) Thickness (mm)
Shimano HG 7-del 5 1,85 3,15
Shimano IG 7-del 5 2,35 2,65
SRAM 7-del 5 1,8 3,2
Shimano/SRAM 8-del 4,8 1,8 3
Shimano 9-del 4,34 1,78 2,56
SRAM 9-del 4,34 1,8 2,54

Källa: Sheldon Brown

Kassettdreven är med andra ord endast obetydligt tunnare på Shimano, och identitiska på SRAM. Den dagen det inte går att få tag på 8-delade kassetter kan man ta spacers från en 8-delad kassett och plocka över till en 9-delad Deore- eller LX-kassett, om man utesluter det största drevet.

Leo Skrev:
> Pontus Skrev:
> --------------------------------------------------
Egentligen skulle jag gärna köra med
> 7-delat, ur rent hållbarhetssynpunkt, men det
> finns ju inte kvar så mycket delar för 7-delat
> längre.
>

> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Noop. du kan inte köra fördelat för du kör med växlar och är tvingad att följa jätten shimanos tankar om hur de skall få mer och mer pengar av dig och dina växlande cykelvänner. Ni tvingas följa efter och om ingen bromsar kommer ni troligen behöva betala det dubbla innom bara några år för att få platts med alla 14 drev som shimano bara tycker att ni inte kan vara utan. Lycka TILL!!!;=P

HAHA., vad skönt detdär var..hehe;)

Vad tror ni om vevpartiet då?
Klingorna verkar vara kompatibla, men sitter de inte tätare på en 9-delars kedja??
Jag menar stämmer avståndet mellan klingorna...fram asså.

Står i samma funderingar på min gamla hoj, fast lite omvänt. Jag har bestämt mig för att köra vidare på 8-delat men vill byta vevpartiet till ett XT 9-delat.

/Christer

Hm, bra fråga. Jag förutsätter att avståndet mellan klingorna är samma. Aldrig funderat på det. Skulle det skilja lite så skulle det antagligen inte spela någon roll eftersom indexeringen på framväxeln är ganska förlåtande.

Herr C Skrev:
> Vad tror ni om vevpartiet då?
> Klingorna verkar vara kompatibla, men sitter de
> inte tätare på en 9-delars kedja??
> Jag menar stämmer avståndet mellan
> klingorna...fram asså.
>
> Står i samma funderingar på min gamla hoj, fast
> lite omvänt. Jag har bestämt mig för att köra
> vidare på 8-delat men vill byta vevpartiet till
> ett XT 9-delat.

Jag kör åttadelat bak och "niodelat" vevparti(Vevpartiet är alltså gjort för niodelat bak men är bara tredelat i sig självt:)). Har INGA som helst problem med det!

mytomspunnen:
Bilden på din profil berodde inte på vevpartiet då?? :-)
Annars var det precis svaret jag ville ha. Har inte vågat köpt något ifall det inte skulle passa. Kör du även med en framväxel gjord för 8-delat? Det hade jag tänkt göra...

/Christer

Herr C Skrev:
> mytomspunnen:
> Bilden på din profil berodde inte på vevpartiet
> då?? :-)
> Annars var det precis svaret jag ville ha. Har
> inte vågat köpt något ifall det inte skulle passa.
> Kör du även med en framväxel gjord för 8-delat?
> Det hade jag tänkt göra...
>
> /Christer

Nej vurpan på bilden berodde på att jag körde fast framhjulet i snön när jag skulle ta mig ned för ett naturligt trappsteg i hellas...
Framväxeln jag har är nog för niodelat men det borde inte spela någon roll. Om det skulle vara något problem att mixa skulle det snarare att vara att köra en framväxeln för niodelat på ett vevparti för åttadelat...

mytomspunnen har dessutom tidigare kört nämnda kombination med framväxel för 7-delat, men det har han nog förträngt.

oxr Skrev:
> mytomspunnen har dessutom tidigare kört nämnda
> kombination med framväxel för 7-delat, men det har
> han nog förträngt.
>

Det stämmer men då lyckades jag aldrig få till framväxelinställningarna...Dock tror jag det mer berodde på min mekkompetens för tiden än vad det berodde på att framväxeln var för sjudelat:)

jaaa... då sammanfattar jag det hela som om att man kan blanda lite hur som helst, vevparti för 8 delat ihop med 9 delat bak. Passar mig perfekt.
Hojen är från 98 så ena växelreglaget börjar bli kass... känns fel att köpa nytt 8-delat reglage, men det är bara jag som jag förstår av era comments.
Tackar, jag springer till affären bums... ;-)

clas ohlson har 8 delade vridreglage för 89 spänn...
342156_X_2004-07-01_084526.jpg

EDIT: Det på bilden är visst sjudelat men det finns även i åttadelat...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp