Uppgradera gammal MTB till 1x11

Tjena alla Happyriders!

Jag Cyklar runt på en gammal 26" Giant Anthem mtb med 3x9 Shimano Alivio växelsystem.. Jag gillar den väldigt mycket men stör mig ganska mycket på växlarna och har börjat fundera på att byta ut till ett 1x system. Eftersom mina resurser är begränsade har jag kikat på LTWOO T9 för runt tusenlappen men är lite osäker på kvaliteten.
Är det någon som har erfarenhet av LTWOO? Är det en rimlig uppgradering?

Tjena alla Happyriders!

Jag Cyklar runt på en gammal 26" Giant Anthem mtb med 3x9 Shimano Alivio växelsystem.. Jag gillar den väldigt mycket men stör mig ganska mycket på växlarna och har börjat fundera på att byta ut till ett 1x system. Eftersom mina resurser är begränsade har jag kikat på LTWOO T9 för runt tusenlappen men är lite osäker på kvaliteten.
Är det någon som har erfarenhet av LTWOO? Är det en rimlig uppgradering?
På bike-discount.de kan man hitta massor med nedsatta komponenter. Jag uppgraderade till 1x11 på pendlarcykeln. Kostade strax under 100€ för ny växel, reglage, kassett, kedja och klinga. I ditt fall kanske det behövs vevar också om du har 3x där fram. Men även där verkar Cues kosta bara 30€ för fyrkantsvevlager. Deore-växel med Sunrace-kassett och Linkglide-kedja så är det mesta från Shimano vilket någonstans känns bättre och mer pålitligt än Kina-grejer. Och då har jag inget emot att köpa grejer från Ali, köpte nyligen en 12-växlad kassett därifrån som fungerat utmärkt än så länge.

På bike-discount.de kan man hitta massor med nedsatta komponenter. Jag uppgraderade till 1x11 på pendlarcykeln. Kostade strax under 100€ för ny växel, reglage, kassett, kedja och klinga. I ditt fall kanske det behövs vevar också om du har 3x där fram. Men även där verkar Cues kosta bara 30€ för fyrkantsvevlager. Deore-växel med Sunrace-kassett och Linkglide-kedja så är det mesta från Shimano vilket någonstans känns bättre och mer pålitligt än Kina-grejer. Och då har jag inget emot att köpa grejer från Ali, köpte nyligen en 12-växlad kassett därifrån som fungerat utmärkt än så länge.
Det där låter jättebra! Ska kika direkt. Tack!

Det ultimata budget-"uppgraderingen" är isåfall att bara plocka bort framväxeln = gratis. Om inte annat så märker man hur bra eller dåligt det funkar, hur utväxlingen funkar med en klinga fram osv (Alivio har 36T som största bak tror jag?).

Det ultimata budget-"uppgraderingen" är isåfall att bara plocka bort framväxeln = gratis. Om inte annat så märker man hur bra eller dåligt det funkar, hur utväxlingen funkar med en klinga fram osv (Alivio har 36T som största bak tror jag?).

Det är bättre att behålla framväxlen när bakväxeln har ingen clutch och framdrev inte är narrow-wide annars kan kedjan enkelt ramla av fram. Ultimata "uppgraderingen" är att låta bli att växla fram. Om man vill, och drev sitter fast med skruvar, kan man tar bort en eller två drev fram.

Behåll framväxel tills du byter till ett framdrev som är för oväxlad.
Tänderna är olika, så kedjan kommer hoppa av den gamla klingan.

Tack för alla tips! Är ändå lite sugen på att byta ut lite delar. Har satt ihop en kundkorg på bike-discount. Landade lite över tusenlappen men ändå helt ok. Vad tror ni om den här combon?

Skärmbild 2025-10-23 115127.webp

Tack för alla tips! Är ändå lite sugen på att byta ut lite delar. Har satt ihop en kundkorg på bike-discount. Landade lite över tusenlappen men ändå helt ok. Vad tror ni om den här combon?

Visa bilaga 800185
För det mesta bra!
Vajer brukar följa med växelreglaget. Sen är kedjan fel! Den är för linkglide (cues etc.) vilket betyder att den är 11-delat i HG-standard. Det hade förmidligen funkat riktigt bra ändå, men jag hade köpt en 10-delad (ex. cn-hg54). Innerbredd är samma så framdrevet är fortfarande kompatibelt.

Jag gjorde faktiskt precis dom ändringarna du rekommenderade :)
Kikade också lite på den färdiga gruppen du länka men var lite intresserad av "stabilicer" funktionen som saknas i den gruppen.

Värt att kika vad de har billigt just nu. Jag har snappat upp både 11 och 12-växlade reglage för 5.24€, utan förpackning. Dessa kommer med förzinkad vajer så värt att köpa till en rostfri. Jag köpte ett 10-pack för 7€. Även växlar finns ofta utan förpackning billigare.

Håller med. Jag köpte en 36T klinga och en 11-51 kassett, och jag är orolig för att jag kommer slita ut de två minsta kuggarna i förtid. Kanske skulle haft en ännu större klinga.

Tillbaka
Topp