Uppgradera Kona Hoss

Stevie DeVille

Aktiv medlem
Uppgradera Kona Hoss
Jag har en Kona Hoss 2005:a som har tjänat mig väl. Dock är den tung. Tokfeta alex-fälgar och en Marzocchi Dirt Jam-gaffel som bara är tung. Då jag inte har plats för fler cyklar funderar jag på att uppgradera den med nya hjul och ny gaffel. Är det värt det tror ni eller ska jag bara tjacka ny hoj?

Är det RS Reba som är standardtipset eller finns det nåt lite billigare? Och hjul? Nån som har nåt tips? Hjulen får gärna var hyfsat tåliga.

Tack på förhand.

Uppgradera Kona Hoss
Svårt att säga. Hela den cykeln är väl byggd för välväxta, vilket torde innebära att alla komponenter är rätt tunga. Det kanske är vettigt om du väger 100+, men annars har du nog roligare på något lättare.
Budget? Användningsområde?
RS Reba hör man sällan ett ont ord om, och finns till vrakpris i Tyskland. 250-300 Euro brukar de billigaste ligga på.

Uppgradera Kona Hoss
Grejen är att jag inte är det minsta tung, men köpte den för att kunna köra lite hårdare med den, dvs hoppa lite och så. Nu kör jag mest XC och tycker att den är lite tung.

Uppgradera Kona Hoss
Man får väl bump en gång, va?

Problemet är att jag inte har plats i lägenheten för en till cykel och tänkte därför att det kunden vara en idé att lätta hossen en smula men samtidigt fortfarande våga ha den i cykelförrådet.

Tillbaka
Topp