Uppgradera landsvägscykeln?

Hej hallå.
Börjar få mer och mer smak på det här med cykling. :) Har en BH L25 som jag trivs bra med. Men jag funderar på att uppgradera den lite eventuellt. Frågan är bara med vad och vad är motiverat för mig som kanske bara cyklar lite mer än 200 mil i år och lite mer nästa år? Tacksam för bra och prisvärda tips!
Detta är specen på cykeln:

FRAME R1 ALUMINIUM 7005 D-B
FORK CARBON / CR-MO TUB
HEADSET FSA ORBIT 1 1/8 INTEGRATED
REAR DERAILLEUR SHIMANO 105 10S
FRONT DERAILLEUR SHIMANO 105
SHIFTERS SHIMANO 105
BRAKES DUAL PIVOT CARTRIDGE
BRAKE LEVERS SHIMANO 105
CRANKSET FSA VERO 52/39
BOTTOM BRACKET FSA 68-110 7420 ST
CASSETTE SHIMANO CS-5600 12/25 10S
CHAIN SHIMANO CN-5600
WHEELS RODI STYLUS
TIRES MICHELIN DYNAMIC 700X23
HANDLEBAR ITM SUPER EUROPA

velo test: http://www.velo.se/view.php?id=1724

Senast redigerad av en moderator:
Nja min cykel är den röda modellen och inte vita. Fast det kanske är snyggt iaf.:)
Ja hjul ska man tydligen lägga lite pengar på säger många runtom här i forumet. Kan du rekommendera några?

Nja, jag ska nog inte rekommendera nåt, lämnar det till någon med mer erfarenhet, jag har heller ingen aning om hur bra eller dåliga dina hjul faktiskt är. :P
Däck ska ju annars ha stor betydelse, Continental GP 4000s vågar jag nog iaf rekommendera där. :)

Edit: Man kan ju annars byta lite slumpvis valda saker mot motsvarande i kolfiber, om man är lagd åt det hållet.

Specen är väl OK förutom hjulen då, hjulen är viktiga. De hjul du har kan du använda i ruskväder. Vilka nya då, beror på budgeten. Ett par fina handbyggda är det bästa man kan åka på, om byggaren vet vad han gör. T ex fälgar Mavic Open Pro med fina nav går lös på ca 4000-5000 kr paret beroende på naven. Större budget, titta på DT Swiss hjul. Mindre budget, Mavis Askium eller Fulcom 5. Eller nåt helt annat, bräck polarna med att uppgradera pedalerna, Time RXS TI Carbon Ulteam, bättre än så kan man inte sätta cykelskorna i.
Lycka till.

Ok. tackar för tipsen. Verkar som om kedja ska inhandlas, ett par nya hjul (Fulcrum 5 kanske...) och nya däck visste jag redan att jag behövde. :)

Hej igen. Jo, kedjan som rekommenderas har 114 länkar. Enligt specen på min cykel har jag 116. (ska hem och räkna...:)) Men är det något problem om man köper 114 eller 117 länkar?

Jag har ett par Shimano RS80 som jag är nöjd med. Relativt lätta och styva med tanke på priset som "bara" är ca 4500 pix/par.

JPKC skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett par Shimano RS80 som jag är nöjd
> med. Relativt lätta och styva med tanke på
> priset som "bara" är ca 4500 pix/par.

Nja, det beror väl på vad du jämför med.
De är åtminstone både dyrare och flexigare än vanliga 32-ekrade hjul med OpenPro-fälg,
men enl det här testet skall styvheten hos WH-RS80 åtminstone vara OK för normalviktiga
Ur testet av WH-RS80
"Die Steifigkeitswerte sind mit 40 Newtonmetern pro Millimeter befriedigend, normalgewichtige Fahrer kommen damit gut zurecht. "
http://www.tour-magazin.de/?p=7429

Jmf med http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Ultegra_OpenPro_-_Tour_7_99.jpg

/Håkan

Ja ok hjul verkar ju vara grejen. Det har jag förstått. Men den senaste tiden har min budget stramats åt ordentligt med tanke på husbygge och tillökning i familjen på gång. Finns det bra hjul för under 3000kr/paret? Och vad ska jag slänga på för kassett?

Förutom hjulen så och har runt 3000 spänn över kan man byta till en riktigt lätt gaffel. Det kan lätta hojen över 300 gram. Borde påverka körkänslan också.

Det går alltid att uppgradera. Allt går att uppgradera. Rätt vad det är har man uppgraderat ramen och vips så har det blivit en till cykel. Och en till.

Ultegra nav är bra de också, varför inte Open Pro fälgar ?

När det gällar gaffel är det inte lätt gaffel som gäller, utan rätt gaffel !!
Den skall vara tillräckligt stabil och ha rätt längd och försprång. En felaktig gaffel kan förstöra en hel cykel. På samma sätt kan den göra om hojen från medelmåttig till super.

jag har ett par DA/openpro-hjul från actionsports på min räser och är supernöjd med dem. raka och rullar sjukt bra.

enda smolket var att jag inte såg någonstans att det är trekors både fram och bak vilket ökar på vikten något samt att de såklart har comp på drivsidan bak. antingen läste jag dåligt eller så står det inte, kan vara bra att veta iaf.

ger mig på en liten halvkapning här. Har redan skaffat mig ett par lättare och styvare hjul än de som kom med på köpet, ett par Fulcrum Racing 3. Under sommaren har jag använd dem som finhjul och är nöjd med dem.
Inte för att jag har pengarna men om jag skulle ge mig på att gå upp ytterligare ett snäpp i uppgraderingsstegen, var skulle jag hamna då?

Ett par riktigt aero, ej för tunga?
Ett par riktigt lätta, ej för oaero?

Fulcrum Racing 3 lär vara väldigt stabila och och hållbara. Just trean har stålekrar istället för 1:ans aluminiumekrar vilket innebär att de är tunnare och troligtvis därför mer aero än alu-ekrar.

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Fulcrum Racing 3 lär vara väldigt stabila och
> och hållbara. Just trean har stålekrar istället
> för 1:ans aluminiumekrar vilket innebär att de
> är tunnare och troligtvis därför mer aero än
> alu-ekrar.

Trevligt att höra, det visste jag inte. Till trådskaparen kan jag tipsa om just det jag köpte. Från Tyskland, på e-bay om jag inte missminner mig, helt nya för €360 plus frakt. Jag är nöjd i alla fall.

Är du nöjd med bromsarna? På min "instegsracer" (en Campautrustad Bianchi) satt det ett par "no name"-bromsar på som var minst sagt svampiga i känslan. Ett byte till ett par Veloce-bromsar var det som jag faktiskt märkte absolut störst skillnad på (då bytte jag även hjul till ett par Fulcrum Racing 3...).

/Jan

Vill du spendera så lite som möjligt så testa med att byta däck. Det satt Michelin Dynamic på min hoj som standard. Efter att ha cyklat på sambons 18 kilos Skeppshult och upptäckt att den rullade mycket bättre började jag fatta att något var fel. Nya däck (Schwalbe Ultremo) och jag fick uppleva känslan en ny cykel! Jag bytte sedan mina Shimano 500-hjul mot Mavic Ksyrium Elite hjul (köpta till ett bra pris i januari) och upplevde nästan samma skillnad igen. Michelin Dynamic är ett 95 kronors däck som enligt Michelins hemsida har "the look of a race tyre".... Vidare har jag bytt "noname" bromsarna mot Shimano 105 och fick med det en cykel som kändes mer pålitlig i hanteringen. Så nya däck definitivt - och om du kan hålla dig så går det att hitta mycket bra grejer här på Happys Köp & Sälj under vintern. Folk säljer sina hjul för att betala julklapparna framåt februari....

Bromsarna är ju sådär, det erkänner jag. Men hur mkt ska man använda dem egentligen? ;)

Däck ska bytas till våren kommer. Nu i höst är det ingen idé. Blir nog GP 4000S tror jag.
Kedja har jag också bestämt mig för att skaffa ny. Om inte för snabbare cykel så för livslängden på den.

Nä jag har ingen panik med nya hjul. Det är till våren som det skulle vara kul. Så jag kan gott vänta till det kommer ut bra hjul till trevliga priser om det är så. :)

Det är klart att du ska använda någon trist vinterdag till att bygga ett par fina hjul.

Ultegra-fälgen är dock bredare och därför mera aero än cpx33.

Skulle varit trevligt att hitta 6600-fälg lös så man kunde bygga egena hjul i stil med HED Bastogne-konceptet.

Nu måste jag återuppliva tråden igen. Mavic Ksyrium Elite 2009 finns för ca 2100kr nu. Hur bra är dessa och är de bättre eller sämre än:
Shimano Ultegra 6600 VR+HR
Mavic CXP 33
DT Comp 2.0/1.8

Har läst lite om att Mavic Ksyrium inte är särskilt "aero" eller gäller det bara de äldre modellerna?

Enl de tester som finns är Ksyrium Elite tyngre och flexigare än standard 32-ekrade hjul med Ultegra-nav och OpenPrp-fälgar.
Dessutom är de känsligare för skador/åverkan och då också mkt dyrare och krångligare att underhålla och reparera.

/Håkan

Jag har bägge varianterna, ( dock 2007 års modell på Ksyrium Elite hjulen ).
Bägge är likvärdiga att cykla på gällande styvhet tycker jag. Men de hjulen med cpx 33 fälgarna tycker jag känns mer bekväma, och är dessutom lättare att underhålla. Jag hade lagt pengarna på ett par sådan hjul, men med revolution ekrar på allt utom drivsidan, vilket man med automatik får om man låter bygga hjulen via ex. Actionsports.
http://www.actionsports.de/Wheels/R...ra-Custom-Laufradsatz-fuer-Rennrad::8307.html
Smäller man sen på ett par 25mm däck, så är det både lättrullat, komfortabelt och mycket bra allroundhjul.
( och inte så tungt heller )

Återupplivar tråden då jag tänkte beställa nu snart. Hur är CXP 33 i jämförelse med DT 1.1 RR då? För 1.1 RR med ultegra fanns till skapligt pris...

DT RR 1.1 finns två olika varianter singel och double
Singel-varianten är lättare, men inte lika styv och stabil.
Den funkar utnmärkt till framhjul, även med såpass få som 24-28 ekrar ger den ett lätt, starkt och tillräckligt styvt o stabilt hjul (med bra ekrar och nav förstås)
Bak-hjul med singel-fälgen blir inte lika, rekommenderas inte för den som är stor, stark, tung och krävande.

Double-fälgen är väldigt lik OpenPro, men dyrare.

DT RR 1.1 fram och CXP33 bak blir alltså min rekommendation om det enbart finns de två fälgarna att välja på.

/Håkan

hmmm... nu blir jag ännu mer fundersam.
Jag har pratat med en lokal cykelhandlare om det här med hjul. Enligt honom så får man inte "rappheten" från ett par hjul med vanliga standardekrar som inte går att spänna så hårt som de raka, och platta varianterna. Jag nämnde hjulen på actionsports och de var bra standardhjul som var pålitliga och rulla bra. Men för att få den riktiga aha-upplevelsen skall man gå upp till ett par hjul på 4-5000kr, tex minst till Fulcrum 3. Fabrikshjul nufötiden är väldigt väldigt bra, och det här med att köpa handbyggda hjul ligger kvar lite från tidigare om åren.
Hur ställer ni er till detta påstående är min fråga då? Är det inte nödvändigt att lägga mindre och är det ingen bra idé att köpa byggda hjul från tex http://www.actionsports.de/Laufraed...tml?XTCsid=5c01de95f853a031d8cddbdcf629cbd8??

Detta var en riktig djungel! Tur att man inte har FÖR bråttom med att handla de nya hjulen.:)

Även om det skulle stämma så är mina ben inte tillräckligt rappa för att kunna nyttja detta. Mina handbyggda hjul är tillräckligt rappa för mina behov men det är ju klart, är man elitcyklist är dom säkert både för tunga, flexiga och orappa.

Utan att veta några uppgifter om det så tror jag lite det handlaren sa kan stämma. Fabrikshjul verkar oftast styvare och rappare så, men också mindre komfort då de just är så hårda. Inte alltid så lätta heller som man kan bygga ett par handbyggda hjul. Så lite prioriteringsfråga vad man är ute efter.

Jag började med lite småuppgradering på min instegsracer för några år sedan. Det hela eskalerade och tillslut bestämde jag mig för att inte lägga en spänn på uppgraderingar utan istället spara till en ny cykel. Och nu håller jag som bäst på att skruva ihop en tysk/italiensk plastracer till mig själv :-)

Det viktigaste är att man håller sig cyklande (och glad) och för det räcker det faktiskt oftast med att byta lite slitdelar då och då...

(en av de bästa uppgraderingarna man kan göra är att byta till eloxerade väjerändhylsor! Superbilligt och jädrigt snyggt!!! http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/jagwire-color-andhylsa-12mm-10-pack.html)

Vill bara tacka för alla tips och meddela att jag nu fått hem mina nya hjul.
Det blev ett par Fulcrum Racing 3, nya men förra årets modell. Köptes från en affär i Schweiz via ebay för 300 Euro inkl. frakt. Har ju inte testat dem än men de ser väldigt fina ut!!! :)

Fulcrum Racing 3: Kolla bara så att inte ekrarna vrider sig, annars gillade jag mina väldigt mycket. De är dock pensionerade nu eftersom jag slarvade med att torka av fälgarna efter regniga cykeldagar. Så småningom blev de konkava och då det inte finns fälgar att köpa lösa till Racing 3 så var jag tvingad att köpa nya hjul. :-(

Tillbaka
Topp