Uppgradera lvg hjul

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Uppgradera lvg hjul
Har en bmc teammashine alr01
Som rullar på shimano r500 hjul
Och är sugen på att testa något med lite högre profil när jag såg dessa så vad tror kollektivet.
https://www.planetx.co.uk/i/q/WPGIT155U/gipiemme-tecno-155-ultralight--clincher-700c-wheelset
Eller
https://www.planetx.co.uk/i/q/WPVIT35C/vision-team-35-comp-road-clincher-wheelset

Har även kollat på fulcrum racing quattro lg
Eller skall man testa 50mm ful kina fälgar.
Funderar annars på om man bara ska köpa eker och fälgringar och använda dom befintliga naven eller ??
Tipps och ideer!? Då jag inte vet hur det känns med fin Hjul tänkte jag försöka hålla det hela på en rimlig nivå.

Senast ändrad:
Uppgradera lvg hjul
Håll dig borta ifrån Vision Team 35 hjulen - jag klurade på dem, men nätet varnade mig. Dåliga nav, dåligt byggda, tappar ekerspänning med mera är omdömmet. (När jag googlade hårt i maj 2017) - kanske är de bättre idag? Vem vet - köpte DT istället och blev nöjd.

Uppgradera lvg hjul
Magnus.Bovall sa:
Har även kollat på fulcrum racing quattro lg
Eller skall man testa 50mm ful kina fälgar.
Fulcrumhjulen är väldigt stadiga och lättullade och bra hjul.
Men de är inte superlätta och de är inte jätteaero så även om det är ett gäng steg upp från R500 så är det inte hela vägen.
Kinajoxhjul finns det både hyfsade och rätt dåliga. Det svåra är att veta innan du monterat dem och börjat rulla. Bara en sån sak som naven. Ofta är det Novatec och de tills med samma beteckning med olika lagerkvalité som OEM och är det skitlager ska man byta dom nästan med en gång (och ett av dom är ofta väldigt udda i storleken). Powerway är bä^H^H jämnare. Hur de lyckats med nippelanlägget i fälgen kan man bara gissa, och med tiden upptäcka om man har otur. Därmed inte sagt att de inte funkar in. Jan går själv gjort åtskilliga mil i år på två par (ett par 60/25mm "dimple" med R36-nav och ett par 40/27mm med R13 -nav), men det är inte mästarklass i jämn kvalité så att säga.
Så man får vad man betalar för och hyfsat välbyggda hjul med kolfälgar från säg Mantel, Wiggle eller Bike-Components kostar sina sju tusen och upp. Är man villig att chansa så kan kinahjul för tre å fem (väl hemma) gå fint (eller inte).
Men Fulcrum Quattro / Campagnolo Scirocco är ett tryggt val och är fina vinterhjul när man väl köpt dyrare hjul.
Även om R500 -naven funkar så kommer det säkerligen både bli sämre och dyrare att bygga på dom. [FAIK]

Uppgradera lvg hjul
Visst är R500 riktiga lågbudgethjul men tror inte du kommer märka mycket till skillnad med något av dina förslag, de modellerna är ju fortfarande enkla medskickshjul på rätt billiga cyklar. Att försöka återanvända naven känns förhållandevis meningslöst då motsvarande billigaste Shimano-nav inte kostar mer än några enstaka hundralappar.

Vill du komma billigt undan men ändå få något hyfsat, köp kina-fälgar och bygg upp dem själv med hyfsade nav. Jag beställde precis lite finare maskinvävda Rev 35 TCD fälgar från Venn som skall byggas upp med DT 350-nav och Aerolite-ekrar.

Senast ändrad:
Uppgradera lvg hjul
Köpte från lightbicycle.com 45mm höga och 25 breda fälgar för tubdäck. Bra kvalitet på fälgar och bromsyta. Återanvände några American classic nav. Men om jag skulle bygga ett par nya hjul skulle jag satsa på några DT nav.

Uppgradera lvg hjul
Lightbicycle säljer även kompletta hjul med DT-nav.
Jag har ett bakhjul, med 55mm fälg och DT-nav, från dem och det är välbyggt med jämnt och hårt spända ekrar,
men än så länge har jag inte så många mil på det så vidare omdöme får vänta.

/Håkan

Tillbaka
Topp