Uppgradera min instegsracer.

sackan

Aktiv medlem
Hej forumet!

Jag har en Scott Speedster 50 från 2015.

Trivs otroligt bra på den rent positionsmässigt. Men är nu sugen på att byta ut gaffeln till en i kolfiber och hjulen till nåt lite stabilare.

Men vad ska jag satsa på?
Bifogar länk till specen på cykeln: https://www.cykelkraft.se/scott-speedster-50-compact

Svar där jag uppmanas att byta cykel istället undanbedes vänligt men bestämt. :)
40A259C5-FC5B-45ED-920E-FD72CA1E36F1.jpeg

Den här kanske?
Fast det är klart, en gaffel för halva nypriset på hela cykeln kanske inte känns aktuellt.
Vad vill du uppnå? Snabbare/komfortablare/lättare/snyggare/...?
Den här kanske?
Fast det är klart, en gaffel för halva nypriset på hela cykeln kanske inte känns aktuellt.

Jag gav visserligen bara 4000:- när jag köpte cykeln 2019, då hade den stått i butik sen 2015.
Men den gaffeln kanske var i överkant, men finns ju likadan med aluminium styrrör för typ halva priset, är det bara bortkastat?

Byta gaffel tror jag kommer ge liten upplevd komfortskillnad, och absolut inte värt pengarna. Vad kör du för däcksbredd och lufttryck idag? 28mm (eller mer om det går in) med lagom lågt tryck är komfortabla med likväl snabba.

Byta gaffel tror jag kommer ge liten upplevd komfortskillnad, och absolut inte värt pengarna. Vad kör du för däcksbredd och lufttryck idag? 28mm (eller mer om det går in) med lagom lågt tryck är komfortabla med likväl snabba.
Idag kör jag med 25-622 och runt 6,5bar i tryck.
25mm är oxå max vad jag får plats med fram med gaffeln som sitter nu.

Idag kör jag med 25-622 och runt 6,5bar i tryck.
25mm är oxå max vad jag får plats med fram med gaffeln som sitter nu.
Får du i 28 bak så kör på det isf. Mesta vikten ligger bak och mjukare där ger nog mycket komfort. En annan rimlig uppgradering är att gå upp ett snäpp eller två i prisklass på däcken. Om det är din cykel på bilden så ser jag att du har conti ultra sport på dom. Superprisvärda och sjyssta däck inget fel på dom, men har du en slant att lägga på hojen så kommer tex conti GP5000 ge ett rejält skjut i premiumkänsla. Finns för 38 euro på bike discount just nu.

Nu äntligen har jag fått tummen ur å uppgraderat med ”nya” hjul. Fick fatt i ett par fina RS81 C35 här på Happy.
Nästa steg får bli att hålla koll efter en 10-delad grupp (tänker Tiagra eller 105)
Visa bilaga 573614
Superfin cykel. Jag har haft liknande Sora/Claris kombo på en pendlarcykel. Det är bra grejer ändå. Nyare brifters är skönare att hålla i men kanske inte jättestor skillnad förutom det.

Tipset om en tätare kassett är bra.

En av sakerna som jag upplevde dåligt på min pendlarcykel var pedalerna och du har samma. De är enkla att klicka i men ger för lite stöd. Shimano har Ultegra spd som jag har på en annan cykel och jag tycker de känns mycket bättre. Landsvägsskor och spd sl kanske hade varit något med?

Det är ju en jättesnygg cykel! Och välhållen.
Förutom nya däck är nog en purfärsk kedja det som ger mest för pengarna.
Pedalerna tycker jag du kan fundera på, för jag tror inte du har SPD-SL i nuläget. Dvs med säkrare och mycket tajtare förbindelse med sko mm. Nackdelen är att du behöver andra skor, med tre fästpunkter i sulan, och klossar till dem. ...Kanske nuvarande skor sitter så bra att du inte gärna byter?
Pedalerna behöver inte vara så märkvärdiga, inte heller klossarna, men skorna - kan inte hålla mig! - kan lätt springa iväg i pris, om man vill ha bra grejor. Säg 800 kr för pedalerna, 200 kr för klossarna, minst 1 000 kr för skorna, men du kan hitta begagnat skulle jag tro.

Superfin cykel. Jag har haft liknande Sora/Claris kombo på en pendlarcykel. Det är bra grejer ändå. Nyare brifters är skönare att hålla i men kanske inte jättestor skillnad förutom det.

Tipset om en tätare kassett är bra.

En av sakerna som jag upplevde dåligt på min pendlarcykel var pedalerna och du har samma. De är enkla att klicka i men ger för lite stöd. Shimano har Ultegra spd som jag har på en annan cykel och jag tycker de känns mycket bättre. Landsvägsskor och spd sl kanske hade varit något med?
Tips på annan kassett?

Det där med att köra SPD-SL istället har jag funderat på, nu har det mest handlat om lathet då det har vart bekvämt att ha samma skor som till MTBn.

Det blir bekvämare, snabbare och stämmandare med din cykel. Look Kéo-pedaler har jag, och vill inte ha något annat. Du kan ta med allt du vill till nästa cykel sedan, plocka av pedaler, klossar och ja plocka av skorna också. :-)

Tips på annan kassett?

Det där med att köra SPD-SL istället har jag funderat på, nu har det mest handlat om lathet då det har vart bekvämt att ha samma skor som till MTBn.
Tätare kassett är ofta roligare på landsväg men det beror mycket på hur och var man kör. Jag kör 11 delad 12-25. Det är perfekt för mig. Jag klarar alla backar där jag bor och tätare kassett gör att man lättare har bra driv.

Jag kom även på att bromsar är stor skillnad på billiga Shimanogrupper jämfört med bättre. Jag kör Campa Centaur och bromsarna är galet mycket mer lättbromsade och kraftfulla jämfört med Claris/Sora. Att hitta lite begagnade Ultegra och 105-delar är kanske schysst ändå.

Som nämnts tidigare så är väl inte största uppgraderingen just framgaffeln.
Men vill du ändå göra det så behöver du ju inte köpa en helt ny och svindyr Ritchey WCS.
Du kan säkert hitta en begagnad från tex en Scott Foil eller Scott Addict ägare om du lägger ut en köpesannons. (Med reservation för om just de gafflarna passar på en Speedster).

Har du svängarna förbi Skövde så har jag Ultegra 10-delat liggandes som du kan få för en billig peng. (Bakre växel + Reglage höger + Vevparti 53/39 tror jag + några olika varianter av kassetter 11/28 och 11/32).

Fick tag i en 10-delad grupp till ett pris jag tyckte var bra.
Kassett är beställd så när den trillar in ska jag ge mig på att byta drivlinan.

Wish me luck. :)

Hur långt styrrör är det på din gaffel? Jag har en gaffel i kolfiber till en scott cr1 team över, men det är ganska kort styrrör på den.

Tillbaka
Topp