Uppgradera Pike till debonair och öka slaglängd

fekki

Medlem
Jag har idag en rock machine med med pike-gaffel och 140 i slaglägd fram och bak. Jag såg att man kan uppgradera den till debonair och tänkte att det kunde vara kul att pröva. När man ändå håller på att meka så tänkte jag att man kunde göra slag (pun intended) i saken och öka slaglängden till 150 eller tom 160 mm eller är det en dålig idé att mixtra med geometrin? Jag tänkte att man skulle kunna köra lite i flottsbro och liknande om man har lite mer slag fram

Att öka slaglängden 10 mm fram kommer inte ha någon jätteeffekt på geometrin. Räcker verkligen 150 mm för att köra flobban?

Du kan absolut köra flottsbro med 140mm fram. Så ingen idé att vänta med det. Sen kan man ju alltid öka slaglängden lite. 10mm är inga problem för geon. 20mm kan fungera det med, men mer än så blir nog knas med geometrin.

Öka slaglängd mer än vad som är specat kan även sätta mer stress på ramen då Head Angle ökar Men 10-20mm är nog inga problem. Prova med 10mm förs kan väl vara ett tips.

Jag minskade från. 160 till 140 debonair och det funkar bra för stökig nerförsåk det med.

Jag gjorde det dock för att jag byte ram till sz 5010 från enduro ram.

Senast ändrad:
Med tanke på att din Pike kommer att ligga lite högre i slaget (IOM Debonair) så tror jag 150 blir perfa för dig. Å andra sidan, köper den 160 så kan du alltid kapa av 10mm efteråt (ifall 160 kändes för högt... ??)

Tillbaka
Topp