Uppgradera RockShox Revelation RC till "Pike"

olaola

Aktiv medlem
Godkväll!

Jag har en FS-RVL-RC-A3 (130mm på 29+) som jag behöver serva. Jag funderar på att uppgradera den med följande (enligt trailhead):

00.4020.169.003 - Damper Upgrade Kit - CHARGER 2.1 RCT3 Crown - PIKE/REVELATION
00.4020.552.003 - Air Spring Upgrade Kit - DebonAir C1 - PIKE B1/REVELATION 130mm

Men jag blir inte klok på vilka verktyg, oljor och fetter jag behöver köpa för att klar att göra uppdateringen. Vad ingår i uppgraderingskitten?

24 mm-hylsa (har jag för mig), kassettverktyg, en spruta.
Verkar som du behöver denna olja också.
4D12F2FA-A4F2-4E3F-9FAB-1A458AA124C4.jpeg
Har för mig att de körde med 0W30 där också förut.

Senast ändrad:
Tack va schyst! Är det detta som är "PTFE-fett"? Jag hittar inte sprutan heller - har du tips på vad den kan heta?

Behöver jag något verktyg för att få loss låsringarna eller duger en vanlig tunn näbbtång?

Bilagor

• 118965.jpg
    118965.jpg
    88.5 KB · Besök: 70
Tack va schyst! Är det detta som är "PTFE-fett"? Jag hittar inte sprutan heller - har du tips på vad den kan heta?

Behöver jag något verktyg för att få loss låsringarna eller duger en vanlig tunn näbbtång?
Låsringarna är ganska mjuka, så går med andra verktyg. Men jag använder alltid låsringstång, är för jävla tråkigt att leta reda på saker som flyger iväg :D

Ja, det är det fettet som jag menar. En vanlig spruta bara. Kan du säkert köpa på ett apotek också.
Segersäkringstång skall man alltid ha hemma.

Jag köpte en ny låsringstång för jobbet då jag inte hittade min, men i min Revelation satt det den typen av låsring som bara har en snett skuren kant (vet inte vad den heter) så den fick jag veta loss med en liten skruvmejsel och låsringstången blev oanvänd

En sån liten krok / o-rings verktyg är oxkså bra att ha för att fiska upp o ringar mm.

Sprutan köpte jag ingen special, hade en sån vanlig hemma från något bleed eller TL-kit, fungerade bra.

Godkväll!

Jag har en FS-RVL-RC-A3 (130mm på 29+) som jag behöver serva. Jag funderar på att uppgradera den med följande (enligt trailhead):

00.4020.169.003 - Damper Upgrade Kit - CHARGER 2.1 RCT3 Crown - PIKE/REVELATION
00.4020.552.003 - Air Spring Upgrade Kit - DebonAir C1 - PIKE B1/REVELATION 130mm

Men jag blir inte klok på vilka verktyg, oljor och fetter jag behöver köpa för att klar att göra uppdateringen. Vad ingår i uppgraderingskitten?
00.4020.169.003 verkar bara vara till 27,5"
00.4020.169.005 är till 29

Bilagor

• Screenshot_20230212-205852.jpg
    Screenshot_20230212-205852.jpg
    177.6 KB · Besök: 88
Nu har jag fått svar från SRAM och 00.4020.169.003 passar till min gaffel

Based on the serial number, you have a 2021 Revelation RC (A3). Your fork is compatible with part number 00.4020.169.003 (DAMPER UPGRADE KIT - CHARGER2.1 RCT3 CROWN (INCLUDES COMPLETE RIGHT SIDE INTERNALS) - PIKE 27.5"BOOST(A2/2017)/PIKE27.5"/29"(B1+/2018-2022)/REVELATION(A1+,35MM/2018+)).

Läser man hos tex. bike-components blir de lite tydligare än i manualen:

Screenshot 2023-02-13 at 19.27.20.png

De va ju skönt!

Tack! Jag tyckte de va lite märkligt men enl. trailheads är det rätt https://trailhead.rockshox.com/en/specs/13t14523433

Men jag blir inte riktigt klok på det ändå?
På boost-pike är det samma till 27,5 och 29. Tidigare modeller hade olika långa och det kunde va lite stökigt.

Vet du vad din gaffel har för debon air fjäder? Kan ju ev vara så att C1 redan sitter där i..? 2021 kom C1, kanske din gaffel är lite gränsfall..

Debonair c1
Visa bilaga 608257

Tidigare variant (vad den nu heter)
Visa bilaga 608258

Enklaste sättet att ta reda på vad som sitter i är att öppna och titta. Räcker med att plocka loss underbenen för man ser den röda muttern längst ner på C1
Borde räcka med att ta bort skruven i botten på fjädersidan och lysa ner där och se om det ser rött ut.
Om man inte vill tömma gaffeln på olja i väntan på delar.

...men bara om dämparen ska servas, är den ny behövs inte den oljan.
Han skriver att han vill byta luftkolv, så då lär oljan behövas. Gissar på att TS passar på att torka rent inne i fjäderbenet för att sedan dra dit den oljan som skall vara under kolven (mellan kolv och tätning) och även den lilla skvätten ovanpå kolven.

Han skriver att han vill byta luftkolv, så då lär oljan behövas. Gissar på att TS passar på att torka rent inne i fjäderbenet för att sedan dra dit den oljan som skall vara under kolven (mellan kolv och tätning) och även den lilla skvätten ovanpå kolven.
Mitt fel, men jag skulle kanske inte köpa en dunk för 3 respektive 1ml, tror motsvarande 0w30 funkar gott till det, även om den kan vara bra att ha om 200 timmar.

Mitt fel, men jag skulle kanske inte köpa en dunk för 3 respektive 1ml, tror motsvarande 0w30 funkar gott till det, även om den kan vara bra att ha om 200 timmar.
Ja, det blir många byten på en liter. Har för mig att RockShox körde med 0W30 där förut. Skulle det varit min gaffel så hade jag kört 0W30 i stället för att köpt någon "Plush".
Samma som du är inne på.
Skall vara en annan "Plush" i Chargerdämparen sedan, så det lär bara gå 4 ml var 50:e timme av "Plush heavy".

Edit:
Ser nu även att RockShox skriver att 0W30 är ett alternativ till Plush Heavy-oljan:
Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Heavy or RockShox 0w-30 Suspension Oil

De är verkligen lite synd att de är så himla många olika special-oljor hit och dit om man nu ska följa boken

De är verkligen lite synd att de är så himla många olika special-oljor hit och dit om man nu ska följa boken

Ja, dessutom svårt att följa. Vi har en Reba, en Pike och en gammal Fox Float 32 i familjen. Jag köpte en Rockshox service set och flera olika oljor. Fox will dessutom har olika oljor i vänster och höger underbenet. En av dom, 20WT Gold har 946 ml dunk som minsta förpackning. Vid service av min Pike uppmärkta jag att jag hade inte köpt (Plush) olja till underben. Men Fox Gold verkar också funka bra enligt nätet, så nu har jag en användning för resten av 900 ml (sonens MTB med Fox ska snart säljas).

En stor anledning att jag vill göra detta är dessutom att jag vill lära mig - gillar inte känslan att inte kunna göra service osv. på min cykel. De kan ju inte vara värre än att skruva på gamla franska stålräsers från 60/70-talet (vilket jag gjort mycket innan). Men vi får se :)

En stor anledning att jag vill göra detta är dessutom att jag vill lära mig - gillar inte känslan att inte kunna göra service osv. på min cykel. De kan ju inte vara värre än att skruva på gamla franska stålräsers från 60/70-talet (vilket jag gjort mycket innan). Men vi får se :)

Samma här. Gaffel service var det enda jag inte gjorde själva. Jag hade en riktigt bra och trevligt LBS på gatan som har bytt air shaft för mig, men den finns tyvärr inte längre. Men även då kostar det och måste man boka tid. Det är inte svårt att göra själva. Jobbigast för mig är att förbereda allt och städa. Jag bor i en lägenhet och har ingen riktigt mekrum.

Samma här. Gaffel service var det enda jag inte gjorde själva. Jag hade en riktigt bra och trevligt LBS på gatan som har bytt air shaft för mig, men den finns tyvärr inte längre. Men även då kostar det och måste man boka tid. Det är inte svårt att göra själva. Jobbigast för mig är att förbereda allt och städa. Jag bor i en lägenhet och har ingen riktigt mekrum.
Ja det jobbigaste med en underben/luft-service är att ta fram allt, städa samt att ta av och montera gaffeln. Själva servicen är enkel. Samma sak med en luftburkscervice på bakdämparen, det som är jobbigast ar att demontera/montera hårdvaran så man kan ta av luftburken.

Nu har jag fått tag på vad jag tror är alla delar och tittar igenom manualen en gång till.

Tror ni jag måste ta loss "wiper seals" (200h service) för att byta dampener + air spring? Eller räcker det med att rengöra "foam rings" (50h service)?

Hade jag inte gjort uppgraderingen hade jag bara gjort 50h service så jag tänker att det räcker med foam rings? Hur hade ni gjort?

Behöver jag ta bort även den saknar jag nämligen verktyget "Dust seal installation tool - 35mm" https://www.sram.com/en/rockshox/models/tl-fst-s35-a1

Bilagor

• s27.png
    s27.png
    261.5 KB · Besök: 49
Nu har jag fått tag på vad jag tror är alla delar och tittar igenom manualen en gång till.

Tror ni jag måste ta loss "wiper seals" (200h service) för att byta dampener + air spring? Eller räcker det med att rengöra "foam rings" (50h service)?

Hade jag inte gjort uppgraderingen hade jag bara gjort 50h service så jag tänker att det räcker med foam rings? Hur hade ni gjort?

Behöver jag ta bort även den saknar jag nämligen verktyget "Dust seal installation tool - 35mm" https://www.sram.com/en/rockshox/models/tl-fst-s35-a1
Nä, är de inte dåliga behöver de inte bytas. Man kan återanvända foam rings också även om det blir pilligt.

Halvrelaterat, nån som har koll på vilken charger som passar till en 26" Reba (förmodligen 2022 eller 2023 års modell)?

Bilagor

• s30.png
    s30.png
    119.5 KB · Besök: 56

När jag byte air spring på min Pike Select får några månader sen har jag bara rengjord allt och pressat smuts ut från foam rings i isopropyl-alkohol. Allt såg riktigt bra ut efter 3 år av användning.

broms eller elektronikrengöring är IPA i varierande grad (0-60% står det på nån:)). Resten av bromsrengöring är mest nafta

Inga garantier man jag har kört på biltema bromsrengöring. Deras elektronikrengöring är eventuellt bättre.
Finns det ingen ipa att gå tag i nu när covid är slut?

Mailade RockShox igen och kollade om min hade en DebonAir C1 och det hade den - så den sidan kan jag strunta i att uppgradera :)

Update - Har löst det mha. sprängskisser och sunt förnuft. Lägger in uppdateringar vid bilderna.

Idag satte jag igång!
Tror det gick rätt bra men har några frågetecken när jag sätter in dampern. I manualen hittar jag inget om detta... Tusen tack på förhand och trevlig helg!

1). Det känns som att de glappar mer än jag tänkt mig här. Stämmer det?
Update: Fixat mha. o-ringen från #3 - se nedan.

2). Sitter denna packning / bricka rätt?
Update: Crush washern ligger upp och ner. Annars på rätt ställe.
IMG_8332.jpeg

3). Sitter denna packning rätt?
Update: O-ringen ska ligga under Compression mode adjuster knob
IMG_8333.jpeg

Senast ändrad:
Står i valet mellan att köpa en Pike Select+ med 3.0 dämpare eller uppgradera min Revelation till 2.1.

Min gaffel är 120mm. De Pikes jag kikar på att köpa är 140mm. Jag vill ha 130mm. Så blir att höja min nuvarande eller sänka en nyinköpt.

Vinner jag mycket på att köpa en ny (bättre begagnad) kontra konvertera min nuvarande? Antar att Charger 3.0 är något bättre än 2.1. Finns det fler skillnader mellan gafflarna? Kanske i bussningar eller vikt på hela chassit?

Vad ska jag göra?

Står i valet mellan att köpa en Pike Select+ med 3.0 dämpare eller uppgradera min Revelation till 2.1.

Min gaffel är 120mm. De Pikes jag kikar på att köpa är 140mm. Jag vill ha 130mm. Så blir att höja min nuvarande eller sänka en nyinköpt.

Vinner jag mycket på att köpa en ny (bättre begagnad) kontra konvertera min nuvarande? Antar att Charger 3.0 är något bättre än 2.1. Finns det fler skillnader mellan gafflarna? Kanske i bussningar eller vikt på hela chassit?

Vad ska jag göra?
Charger 3.0 är inte bättre däremot 3.1 ,
om gaffeln är fräsch i övrigt så skulle jag gå för 2.1 .
Luftskaft till de senare kostar ju typ 200 kr och dämparen brukar oxå finnas nedsatta.

Tillbaka
Topp