Uppgradera RockShox Revelation RC till "Pike"

Står i valet mellan att köpa en Pike Select+ med 3.0 dämpare eller uppgradera min Revelation till 2.1.

Min gaffel är 120mm. De Pikes jag kikar på att köpa är 140mm. Jag vill ha 130mm. Så blir att höja min nuvarande eller sänka en nyinköpt.

Vinner jag mycket på att köpa en ny (bättre begagnad) kontra konvertera min nuvarande? Antar att Charger 3.0 är något bättre än 2.1. Finns det fler skillnader mellan gafflarna? Kanske i bussningar eller vikt på hela chassit?

Vad ska jag göra?

Gafflar med Charger 3.0 har för stora toleranser och Charger 3.0 har relativt smal omfång för dämperinställning. Med det sagt funkar min Pike med Charger 3.0 utan problem.

En Pike Ultimate med Charger med 3.0 har buttercups of SKF bussningar, som Revelation inte har. Och dessutom en ny fjäder. Men jag märker ingen store skillnader mellan min Pike Select från förra generationen och min nya Pike Ultimate.

Prismässigt går det nog ungefär på ett ut.

3500 för en ny gaffel och så säljer jag min gamla för en slant och så nytt luftskaft på det. Sen kan man ju ju uppgradera 3.0 till 3.1 för ca 700kr om man vill det.

Ny 2.1 dämpare kostar 1600 kr + luftskaft och lite annat.

Prismässigt går det nog ungefär på ett ut.

3500 för en ny gaffel och så säljer jag min gamla för en slant och så nytt luftskaft på det. Sen kan man ju ju uppgradera 3.0 till 3.1 för ca 700kr om man vill det.

Om det är den Pike Ultimate Flight Attendant på BD då undrar jag om man enkelt kan tar bort FA.

Jag ser olika saker om Charger 3.0 vs 3.1. Några säger att 3.1 är mycket bättre, andra att bara omfång av inställningen är större.

Om det är den Pike Ultimate Flight Attendant på BD då undrar jag om man enkelt kan tar bort FA.

Jag ser olika saker om Charger 3.0 vs 3.1. Några säger att 3.1 är mycket bättre, andra att bara omfång av inställningen är större.
Nä. Det är en annan. Piken med FA kanske man kan byta dämparenheten till en vanlig men då springer det iväg i pris. En 3.1 charger dämparenhet kostar 3 papp.

Tillbaka
Topp