Uppgradera stackars Nishiki 501?

r0bb3r

Ny medlem
Hej!

Har en Nishiki 501, äldre modell med v-bromsar och deore (tror de är LX) växlar.
Fjädern till bakväxeln är slapp så den är lite svårväxlad.
Trivs med cykeln men växeln krångar och tycker den är för lågt utväxlad (mycke tramp lite fart på asfalt)

Kör bara asfalt och går nu och väljer mellan ny cykel eller ny(a) växlar.

Någon som kan rekomendera något prisvärt kitt?
Eller "bara" byta drev och bakväxens fjäder?

/R

Hej!

Det säger mig tyvärr inget :)

Kanske ska ta cykeln till en affär och se om de kan göra något?
Någon som kan rekomendera en bra cykelhandlare i Sthlm?

Mvh

Robin

r0bb3r skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Har en Nishiki 501, äldre modell med v-bromsar
> och deore (tror de är LX) växlar.
> Fjädern till bakväxeln är slapp så den är
> lite svårväxlad.
> Trivs med cykeln men växeln krångar och tycker
> den är för lågt utväxlad (mycke tramp lite
> fart på asfalt)
>
> Kör bara asfalt och går nu och väljer mellan ny
> cykel eller ny(a) växlar.
>
> Någon som kan rekomendera något prisvärt kitt?
>
> Eller "bara" byta drev och bakväxens fjäder?
>
> /R

Det är inte bara växelvajern som är kass och behöver bytas?

Vill du få högre utväxling är det nytt vevparti/nya större klingor som behövs. Risken med den uppgraderingen är att den gamla lite slitna kedjan kan komma att lira dåligt ihop med nya klingor och köper du till även en ny kedja så behöver troligen kassetten bak bytas också, för den har ju slitits ihop med den gamla kedjan. Komplett uppgradering av drivlinan mao.

Vill den inte växla till större drev eller inte till mindre?

Det tyngsta läget är det minsta drevet bak, det som har 11 tänder. (dvs 11 kuggar på kugghjulet.) Mindre än så tror jag inte att det finns bak, dvs att där kan du inte göra det tyngre o snabbare.
Men om växeln krånglar åt det hållet kanske du cyklar på de lättare växlarna fast det inte behövs.
En seg fjäder har jag hittills inte stött på. Jag tror mer på att den är smutsig, osmord, feljusterad.

Om du släpper fjäderspänningen, klättrar kedjan då till största eller minsta kuggen? Det vanligaste är att den klättrar till minsta, men det omvända finns, och isåfall tror jag du löser problemet genom att spänna wirern.

Tips på verkstad är ju avhängigt av var i stan du bor. Men om du inte tycker det är hopplöst o asatråkigt kommer du spara mycket om du lär dig meka själv. Snabbare o billigare, för somliga av oss även meditativt.

Tack för svaren!

Det var Cykloteket i Norrtull som gav mig denna diagnos då jag lämnade in för växelljustering då sa de att fjädern var slut och att de gjorde vad de kunde vilket var ingenting.

Har tyvärr varken plats eller tid att mecka själv.

Bor söder om stan (Liljeholmen) tanken är att ta cykeln till någon butik i helgen och be de se vad som är fel och ev ge pris på uppgradering. Då får cykeln dommen, är det helt hopplöst och dyrt blir den en fixie och jag köper mig en racer istället :)

Tips på bra och seriös cykelverkstad gärna söder om stan?

/R

Tellus cykel har haft relativt bra koll senast jag lämnade in något där. Midsommarkransen, telluscykel.se.

Tillbaka
Topp