uppgradera till elektroniska växlar

Patjak

Medlem
Hej,

har en racer med disc, ultegra 6800 rakt igenom samt Shimano BR-RS805 bromsar. Nu vill jag gärna uppgradera till elektroniskt. Tänker mig att om jag kör vidare på shimano så kan jag ha kvar vevparti samt kassett iaf. Men vad behöver jag byta ut för att vara exakt. Är osäker på vad jag behöver köpa.

Tacksam för lite vägledning! :)

Har inte koll på Di2-grejerna, men ville bara säga att du är inte låst till Shimano bara du vill behålla (slippa köpa) kassett och vevparti. SRAM etap funkar fint med dessa. Dessutom busenkel installation iom avsaknad av kablar.

Båda finns väl i färdiga kit med elgrejerna, men till Shimano behöver man komplettera med kablar i rätt längder.

Nya Reglage på styret, ny Framväxel, ny Bakväxel, Batteri, Junction A, Kablar, Kabelgenomföringar, ev Sprinterknappar plus en del små prylar.
Obs, det finns flera typer av Junction A.. Antingen under styrstammen eller i änden på styret.

Snejken sa:
Men vad behöver jag byta ut för att vara exakt. Är osäker på vad jag behöver köpa.
Jag har iofs (ännu) inte gjort ett sådant byte själv, men jag TROR att du behöver

Ultegra Di2 ST-R8070 STI
Ultegra Di2 FD-R8050 framväxel
Ultegra Di2 RD-R8050 bakväxel
Shimano SM-EW90 kopplingsbox (...-A med 3 kontakter eller ...-B med 5 kontakter)
Shimano SM-JC41 intern kopplingsbox
Shimano Di2 SM-BCR2 USB laddare
Shimano Di2 BT-DN110 batteri (internt för sadelstolpen)
Shimano EW-SD50 sladdar, ett antal av olika längd.

+ säkert ngt mer som jag har glömt.....

OBS
En del handlare säljer uppgraderingskit, kan vara lönsamt att välja ett sådant

/Håkan

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Jensen sa:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=66952;menu=1000,4,26

Typ. Plus lämpligt långa kablar för ihopkopplat. Räkna med typ 9000kr.
Men det är ju gamla 6870. Borde inte den säljas billigare nu när R8070 finns?

/Håkan

Man kan tycka det. Men verka rju snarare som att 8050 serien istället är dyrare
http://s-tec-essence.eshop.t-online.../Shop38023/Products/U8050Di2Ukit&Locale=en_GB

O verkar ju inte som att 8050 ännu kommit ut jättebrett som upgrade kit, för många av de stora har dem ju ännu inte som upgrade kit. Men som lösa delar, men bara bakväxel, framväxel och reglage så är man uppe i 6-7000kr och då ska man ha batteri, laddare (som inte ä gratis om man ska ha den man kan programmera med), junction box, sladdar osv

Senast ändrad:
Vad jag förstått så finns inte gamla Di2 6870 med hydrauliska shifters. Så Det är Ultegra 8070 du måste ha. Har suttit i precis samma tankar angående att konvertera min lvg-cykel men kommit fram till att det är bättre och billigare att:

1. Köpa ny cykel med icke-dödsbromsar och di2
2. Köpa ny cykel med icke-dödsbromsar och konvertera med begagnade delar.

Oavsett vad... Köpa ny cykel. N+1.

trailmig sa:
Vad jag förstått så finns inte gamla Di2 6870 med hydrauliska shifters. Så Det är Ultegra 8070 du måste ha. Har suttit i precis samma tankar angående att konvertera min lvg-cykel men kommit fram till att det är bättre och billigare att:

1. Köpa ny cykel med icke-dödsbromsar och di2
2. Köpa ny cykel med icke-dödsbromsar och konvertera med begagnade delar.

Oavsett vad... Köpa ny cykel. N+1.

Jo det är ju onekligen svårare att uppgradera när man har hydrauliska bromsar... känns dock tråkigt att sälja, brukar inte bli nån vidare bra affär. Men är helt med på N+1:) Blir mer och mer sugen på etap om jag uppgraderar. Nån som har en grupp som ligger och skräpar?;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp