Uppgradera till Flight Attendant

gladgubbe

Medlem
Hej. Jag cyklar en Scott ST 900 tuned 2023/4. Är sugen på att eventuellt uppgradera hela eller delar av fjädringssystemet till Flight Attendant. Har googlat och sökt en hel del men blir inte riktigt klok om det finns uppgraderingskitt till mina fjädringskomponenter, eller om man måste köpa helt nya?

Sitter en Rockshock Pike Ultimate Air chager 3 RC2 fram med 140mm slag fram,
en Fox Float X Nude PE EVOL bak 120mm.

Jag har förstått att man behöver byta/uppgradera vevpartiet med kraftmätare.

Någon här som är mer insatt och kan peka var jag hittar mer info?

Tack på förhand

Jag TROR att du kan uppgradera framgaffeln: https://www.tradeinn.com/bikeinn/en...tm_source=google_products&utm_medium=merchant
Bakdämparen behöver du nog byta till en: https://r2-bike.com/ROCKSHOX-Rear-S...t-165x45-mm-Scott-Spark-Tuned-ST-2022-RC-2024
Pedalsensorn borde du kunna installera i befintligt vevparti.

Men säkrast är nog att kolla med Rockshox/Scott
Tack för hjälpen. Pratade med Scott Sverige igår, men dom hade ingen aning tyvärr

Ingen egen erfarenhet, men vad jag läst från artiklar så måste effektmätaren vara SRAM (ej tredje part) och dropper-post Rockshox Reverb. "Huvuddatorn" sitter på framgaffeln.

Man behöver inte en effektmätare (om än så är det ju bättre då FA då vet hur hårt du trampar för tillfället) men väl en pedalsensor från SRAM. Dropperpost behöver inte vara en Reverb, men antar att om man har en Reverb så kan fjädringen få info från den.
EDIT: ser att det jag skriver ovan är lite tvetydigt. Man behöver _antingen_ en pedalsensor från SRAM eller en wattmätare från SRAM. Man behöver inte både och.

Senast ändrad:
Det går faktiskt nu också att köra med enbart FA-gaffel (ingen FA-dämpare), men jag skulle såklart rekommendera att man har både dämpare och gaffel som är FA.

Vad gäller vilken FA-insats som gäller (och om det går att sätta FA-insats i din gaffel) bör framgå om du knappar in gaffelns serienummer i https://trailhead.rockshox.com/. Väl där, se under avdelningen Kits -> Upgrade.
Tack för svar, jag ska kika på detta när jag skrivit av mitt serienummer, väntar svar från rockshock så får jag se var allt landar. Wattmätare har jag ändå funderat på, så om priset är överkomligt kan det vara värt o investera i.
Min kompis kör en WC Scott och får upp watten i sin garmin.

Flight Attendant ? Du menar kanske dom där supersnygga tjejerna som bjuder på drinkar och mat när man flyger till Asien eller Sydamerika ??

Tack för svar, jag ska kika på detta när jag skrivit av mitt serienummer, väntar svar från rockshock så får jag se var allt landar. Wattmätare har jag ändå funderat på, så om priset är överkomligt kan det vara värt o investera i.
jag har editerat mitt inlägg ovan om pedalsensor och wattmätare, bara så du inte missar.

Vid lite närmare research så åker du nog på en ny dämpenhet i gaffeln också, så du kan nog lika gärna köpa en komplett gaffel och sälja den gamla istället.

Tillbaka
Topp