Uppgradera till skivbromsar?

• Trådstartare Trådstartare dl
  • Start datum Start datum

dl

Ny medlem
Jag har en en Specialized Epic 2003 ("Plain"), vilken jag funderar på att uppgradera till skivbromsar "runtom".
Framnav: Specialized Stout, 28 hole, cartridge bearings, 9mm Skraxle
Baknav: Shimano M-510, 32 hole, loose ball bearings, upgraded cassette body, alloy Q/R.
Fälgar: Mavic X221, 26", black, machined sidewalls, eyelets

Hur mkt behöver jag byta?

Förslag på komponenter som passar hojen?

Först och främst måste du ha disc-nav. Jag vet inte om du har det. Om inte så kan du köpa helt nya hjul och sälja de gamla. Och sen behöver du ju bromsarna. Jag bytte på min förra hoj för några år sen, det kostar en del men är klart värt det. Lycka till.
/Johan

Om din cykel INTE är förberedd för skivbromsar vad gäller hjul och växelreglage, så är jag tveksam till om det blir så prisvärt. Spara pengarna till nästa cykel som har skivbromsar från början.
Jag har själv gjort den kostsamma uppgaderingen med nya hjul etc. Mig kostade det ca 8000. Om det är värt så mycket är jag lite tveksam till. Har du integrerade broms och växelreglage, så behöver du nya växelreglage också, såvida du inte funderar på mekaniska skivbromsar.

Om du trots allt inte blivit avskräckt så rekommenderar jag XT skivnav med valfri XC-fälg och DT-Comp, samt Hayes MAG XC, Shimano Deore 556, eller Hope Mono Mini skivbromsar.

Lycka till igen! =)

Har faktiskt funderat att skicka efter prylar från <http://www.merlincycles.co.uk/acatalog/Disc_Brake_Kits.html> !Det verkar vara brapriser.

/Fredde

Fram- och bakgaffel är förberedda för discar. Broms- och växelreglage är EJ integrerade, så de går nog att uppgradera separat. Sen är man ju alltid lite sugen på ett kombinerat XTR-reglage... Funderade lite på att bara byta naven och behålla fälgar, men ser man priserna på Merlincycles så lägger man nog ner det spåret. Att köpa en ny cykel ligger inte riktigt på kartan (köpte min nuvarande Specialized Epic i höstas).
Tackar för tipsen så här långt och spanar vidare.

XT Disc nav 2 för 900 på cyclecomponents tipsade Leo mig om i en annan tråd!
Inte så farligt..men sedan måste du ha nyaa ekrar också.

Kostar lite grann att uppgradera till skivor minsann. Frågan är om det verkligen är värt det? Skivor i all ära, men när de går sönder osv bli det inte kul. V-bromsar däremot är lättare och så länge fälgen är torr så funkar det ungefär lika bra som skivbromsar.

Vad Crossmax troligen försöker säga är att V bromsar funkar ungefär lika bra som SKIVbromsar. V bromsar är ju en typ av fälgbroms...

Förlåt Crossmax, kunde inte låta bli.

Edit: Numer ett onödigt inlägg eftersom Crossmax ändrade...

Senast redigerad av en moderator:
Bara bra Muerto att du hjälper till, jag har en tendens att tänka på en sak och skriva en annan.
Självklart ska det vara skivbroms. Måste ändra det nu...

Det finns massor av trådar om skiva v.s V-broms. I dessa trådar så kommer det fram att SKIVbromsar tar mycket bättre än V när det är blött och lerigt. I tort väder är det ingen märkbar skillnad mellan bromsarna.
Mao cyklar du mycket vått, lera m.m. är det lönt att uppgradera.
Sedan är det ju alltid snyggare med skivor ;)

Tillbaka
Topp