Uppgradera växel

eat_dirt

Ny medlem
Uppgradera växel
Tjenare!
Har nu haft min första "riktiga" MTB i två veckor. Cykeln är en Specialized Hardrock Sport, inte det bästa jag vet ;), och denna har Shimano Acera växlar. Jag har börjat känna att växeln inte alltid hinner med och framförallt framväxeln kunde presterat bättre om man säger så. Så nu undrar jag är det en bra investering att byta framväxeln till en XT eller ska jag byta hela paketet (d.v.s. kassett, kedja fram och bak växel samt reglage) tyvärr blir det senare väldigt dyrt, kankse LX nivå räcker? Men först och främst vill jag veta hur svårt det är att byta dessa grejorna egentligen? Och kommer växlingen funka om jag bara byter framväxeln, hur blir det med t.ex. reglagen då, passar dem?

Uppgradera växel
Visst kan jag vänta tills det pajar men jag vill ju kunna ha en så bra cykel som möjligt så fort som möjligt, och om jag byter får jag en "reserv växel" över som skulle kunna komma till användning någon gång.

Uppgradera växel
Det är dyrt att uppgradera! Kolla med din cykelhandlare om du inte kan byta in din cykel emot en dyra. En väl inställd och underhållen (ren och smord) Acera-grupp är inte så dålig faktiskt!!

/Erik

Uppgradera växel
Jo, men det är som sagt min första riktiga cykel så man visste inte lika mycket om sånt som jag gör nu även om jag fortfarande har mycket att lära ;)

Uppgradera växel
Som sagt! Om du känner att cykeln underpresterar så gå tillbaka till cykelhandlaren. Är det en seriös handlare så låter han dig att byta in din cykel emot en dyrare. Särskilt eftersom den är såpass ny!

Annars skulle jag köra på och lära mig mer om hur det är att cykla på nuvarande. Acera-gruppen är faktiskt numera mtb-vänlig! Tycker den håller nästan samma klass som Doere!

Om du nu skulle uppgradera allt till XT såsmåningom så blir det mycket pengar! Då kommer du också att känna att du vill byta viktigare saker som t.ex gaffel, hjul, ram och plötsligt har du köpt en ny cykel i uppgraderingar för väldigt mycket mera pengar än vad en motsvarande ny skulle kosta! Det finns för och nackdelar med detta.

Det viktigaste på en cykel är dock sittställningen och att den är bekväm att cykla på. Det är mycket viktigare än växelsystem.

/Erik

Uppgradera växel
Sen kan det också vara att växelreglagen är skit vilket kan göra att växlarna känns dåliga. Känslan sitter i reglagen inte i växeln så det spelar ingen roll om det är alivio eller XTR där bak eller fram, men det är all världens skillnad om det är alivio- eller XTR reglage...

Uppgradera växel
Efter som du har en cykel som är ny och cyklat ett tag så töjer sig grejer lite med (främst vajrar i åtanke). Det kan ju göra att växlar och bromsar inte upplevs lika precisa, men jag vet inte hur din cykel växla dag ett... men kanske något att tänka på och kan bli bättre med justering.

Uppgradera växel
har hört att sram xgen är bra om du ska byta framväxel... 250-300 kr det är betydligt billigare än en xt.
ska själv invistera i en xgen till min pendlare

Uppgradera växel
Jag tycker att du ska uppgradera som du vill....
Visst, har du råd köp en skitbra/dyr cykel direkt!
Dock har inte alla guldbyxor!
Annars lät "byt skiten när det går sönder" bra.
Jag har dock bytt ut min acera-framväxel mot en LX - klar skillnad.
Resten funkar dock problemfritt, har inga större problem att hänga på iskogen ändå, fast jag inte har bästa grejorna. (Läs Alivio!)

"Det sitter i benen"!

Meningen är väl att ha kul!

Uppgradera växel
Ja grekommenderar att du kör som ett svin till skiten pajjar, om du då tycker det är skoj så uppgradera. Troligtvis så kommer du inte märka sådär gigantisk skillnad.

Uppgradera växel
Acera funkar klockrent. I alla fall enl min erfarenhet så mitt tips blir att leta smuts i vajrarna. Jag bytte vajer och hölje nyss och det blev som en helt annan cykel. Har man otur geggar det igen snabbt. Förra hojen bytte jag hölje+vajer efter 1.5 år men på den nya hade jag otur och behövde byta redan efter 1/2-år. Det värsta stället för vajer-strul är precis vid bakväxlen. Kolla om vajern är skitig där och om höljet ser ut att vara fyllt med bôs.

Lycka till =)

Uppgradera växel
Jag tror faktiskt att jag byter ut framväxeln iaf.
350 spänn är ju ingenting och förmodligen blir det skillnad mellan en Acera och en Xt.
Men Xt framväxlen passar i övrigt med Acera delarna eller?

Uppgradera växel
Ok, om du nu ändå är på "byt-humör", så... XT passar bra.

Men frågan återstår ändå hur det kan ha blivit dåligt så snabbt? Det måste väl vara justeringsdags på din cykel, som det alltid är med nya vajrar. På min nya racer höll jag på att småjustera i en månad innan vajern hade töjt ut sig helt på både fram- och bakväxel. Innan justering var växlarna sega, efter var de bra.

Uppgradera växel
Framväxeln är dålig iaf. Den verkar liksom inte "tjonga" till kedjan så hårt som behövs. Det är svårt att växla upp framför allt från 2 till 3. Man får ha i typ växel 3(bak) och trampa som faaan för att det ska hända något, man måste också trycka på reglaget samtidigt som man accelerar yttligare med fötterna. Men jag menar 350 spänn för en bättre och hållbarare växel liksom, visst det går säkert att få den nuvarande bra med lite justering o.s.v. men 350 spänn är ingenting

Senast redigerad av en moderator:
Uppgradera växel
Jag håller inte med dom som säger att, vänta tills den pajjar i detta fall dvs.

Jag hade en deore framväxel på min förra MTB och den sög fett, orkade aldrig att växla ner till det minsta om man hade kommit en liten bit i backen, oavsett alla justeringar och inställningar.

Har nu en sram xgen på min nuvarande cykel och den har en oerhört mycket starkare fjäder som verkligen orkar växla i vilket lut som helst.

Jag har även hört att XT ska ha en mycket bra och stark fjäder.

Köp en framväxel med starkare fjäder så borde det börja funka bättre, iaf om du upplever det som jag beskrev.

Strunta i att byta dom andra sakerna, reglaget borde inte ha med detta att göra då framväxeln strävar efter att komma innåt, så det enda du gör när du växlar till den mindre klingan är att släppa på vajern, och om fjädern då är stark så växlar den fint även när du trampar på i uppförslut, om den e svag så orkar den inte...

Det e iaf min erfarenhet, rätt eller inte, ja, det vete tusan......

Och som sagt, 250:- kan du nog undanvara... Även du har säker gjort sämre affärer än så om det skulle skita sig.

Uppgradera växel
Jo, det är lite så jag tänker.

En rätt justerad XT presterar bättre än en rätt justerad Acera, eller hur?
350 spänn är ej mycket, eller hur?
En XT håller längre än en Acera, eller hur?

Så visst kan det säkert bli bättre om jag justerar min nuvarande växel, men om jag lägger ut 350 spänn presterar växeln ännu bättre och håller förmodligen mycket längre

Senast redigerad av en moderator:
Uppgradera växel
Det e iaf min uppfattning. Deore funkar skit om man ska växla ner när det börjar bli kraft/tryck på kedjan (enligt mig). Pratade med Bigmollo om detta och han tyckte att hans XT funkade mumma i backar, vilket skulle tyda på att XT har en mycket starkare/bättre fjäder.
Helt klart värt att testa tycker jag, som sagt, dom flesta har nog gjort sämmre affärer än att slänga ut 350:- på en framväxel, har man oflyt och lägger ut 350:- på bira på puben så är det inte säkert att det schvingar till i kolan, men baksmälla kan man ju få ändå, det är en sämre affär (enligt mig). ;o)

Tillbaka
Topp