Uppgradera vev och vevlager Cannondale Topstone 105

CDBC

Medlem
Hej!

Som för en del andra så har jag problem med knak i FSA MegaExo BB på min topstone (2019). Plockat ner, fettat in m.m. flera gånger och så funkar det i några rundor och sen vid belastning... klick, klick, knak..

Så till frågan; Om jag nu vill byta ut/uppgradera, skulle det funka fint med kombon Shimano Ultegra BB-R60 BB samt Shimano 105 R7000 Vev? Någon som har erfarenhet som ni kan dela eller förslag på alternativ? Min tanke var att ha 105 genomgående i drivlinan.

Tack!
N

Generellt så är FSA:s lager dåliga så ett byte till Shimano blir åtminstone ett litet steg i rätt riktning.

Gängat vevlagerhus väl? Vad har du för vevparti idag?

Vill du ta det ett steg längre så är ett Hawkvevlager https://www.ultimatewatts.com/collections/boitiers-de-pedalier/products/bsa-24-eng-threaded (dyrare) eller t o m Hambinivevlager (snordyrt) i kombination med 105-veven du föreslår.
Tack för tips! Gängat stämmer (eng). Vevpartiet är original FSA Omega ME Alloy, 46/30t och tanken var att byta detta i samma veva men är inte kritiskt givet att det funkar med ny BB. Vill iofs skifta till 50/34 oavsett men det är en annan fråga.

FSA-vevarna är inte heller de särskilt bra. Det är relativt vanligt att lagerbanorna inte håller toleranserna. Att byta bort FSA-veven mot en Shimano är en bra idé.

Om du byter till 50T storklinga så behöver du troligen en ny kedja eftersom din nuvarande förmodligen är för kort för den klingan.

Om du byter till 50T storklinga så behöver du troligen en ny kedja eftersom din nuvarande förmodligen är för kort för den klingan.
Byter du till 50t kommer du troligen även att behöva flytta upp framväxeln och då kanske det även behövs en ny framväxelvajer.
Personligen skulle jag hellre välja ett GRX-vevparti + framväxel och då samtidigt byta kassett från 11-34 till 12-30 eller 12-32 (ombyggda från 11-xx). Enl mig är 11-34 en onödigt gles kassett på en cykel med 2X-vevparti.
Men det är jag det, du skall välja det du vill ha.

Generellt så är FSA:s lager dåliga så ett byte till Shimano blir åtminstone ett litet steg i rätt riktning.
Just denna billigare FSA-veven Omega verkar ju trots angivande av MegaExo standard inte vara 24 mm som vanligt utan ha en mindre 19 mm axel, så den passar ju inte i ett Shimano-lager om det var vad du föreslog att börja med.

Just denna billigare FSA-veven Omega verkar ju trots angivande av MegaExo standard inte vara 24 mm som vanligt utan ha en mindre 19 mm axel, så den passar ju inte i ett Shimano-lager om det var vad du föreslog att börja med.

Ja då är det inget att tveka på! Byt till Shimanovevar med sin 24 mm axel och ett vevlager med standardlager (6805), där du sedan kan byta enbart maskinlagren och slippa byta aluminiumkopparna när det blir dags nästa gång. Hawklagret jag länkade till ovan är just ett sådant. Det lär hålla åtminstone 3-4 säsonger (beroende på i vilka förhållanden du kör).

FSA skriver om vevpartiet: "...an attractive price conscious crankset." Det säger det mesta.

Ja då är det inget att tveka på! Byt till Shimanovevar med sin 24 mm axel och ett vevlager med standardlager (6805), där du sedan kan byta enbart maskinlagren och slippa byta aluminiumkopparna när det blir dags nästa gång. Hawklagret jag länkade till ovan är just ett sådant. Det lär hålla åtminstone 3-4 säsonger (beroende på i vilka förhållanden du kör).

FSA skriver om vevpartiet: "...an attractive price conscious crankset." Det säger det mesta.
Slog till på Shimanovevar (105) och så fick det bli BB-rs500 lager då allt verkar var slut överallt. Ville helst ha BB-R60... Får se om det håller ett tag iaf. Ska kika mer på Hawk också.

och som @HåkanC nämnde så behövde jag mycket riktigt höja framväxeln marginellt. Tur att vajern var sjukt lång i original. Kör 11-28 kassett och gällande kedjelängd så får det bli några extra länkar eller en ny då det inte är optimal spänning just nu. Hur vet man vad som är optimal spänning givet denna setup?

Tack för alla inspel!

När jag började läsa denna tråd var jag rädd att TS skulle köpa en ny FSA vevparti. Hur bra att det blev Shimano! FSA måste dör med sina egna "standarden" och kvalitet.

Framförallt är ju snudd på allt som FSA gör så jävla fult! Det är främsta anledningen till att jag troligtvis aldrig skulle köpa någon av deras produkter givet att andra alternativ finns…

Framförallt är ju snudd på allt som FSA gör så jävla fult! Det är främsta anledningen till att jag troligtvis aldrig skulle köpa någon av deras produkter givet att andra alternativ finns…

Håller med, men fullheten är (kanske?) personlig, "standard" och kvalitet inte.

Update några år senare för den som ev hittar detta i framtiden och funderar.
Då blev det 105 R7000 vev 50/34 samt ultegra BB-R60 vevlager och detta funkade fint mot 11-28 kassett på min topstone 105. Men eftersom det blir mest MTB så har jag egentligen alltid velat köra 1x på denna också av rent estetiska skäl. Och plötsligt händer det.

Har nu (igår) konverterat till 1x med Rival 1 Wide XPLR eTap AXS grupp (40 klinga samt 10-44 kassett) och nu är den gravel på riktigt. En testrunda igår och jag måste säga att jag är nöjd som fan. Lätt att installera och en fröjd att använda.

Och nu är även jag med och bidrar till elektrifieringen ;).....

Tillbaka
Topp