Uppgradering från Sram SX Eagle till GX Eagle

soilguitar

Ny medlem
Jag tänkte uppgradera till Sram GX på min mtb. Just nu sitter det en SX grupp, vilket betyder att jag också måste byta ut frihjulskoppen till en XD kropp.
Min fråga är, kan man köpa vilken XD frihjulskropp som helst, eller är det beroende på vilket nav man har?
Jag har ett Shimano nav, modellnr. FH-MT400-B.

Joakimtri

Medlem
Känner rent spontant vad får du ut av att byta kasett? Jag tycker inte det är någon större skillnad på nx kasett & gx?

forkbeard

Medlem
Känner rent spontant vad får du ut av att byta kasett? Jag tycker inte det är någon större skillnad på nx kasett & gx?
GX-kassetten är betydligt lättare än SX/NX och har en annan utväxling 10-50 kontra 11-50. Sen om ts köper hela gruppen som ett paket så är det ju lite drygt att sitta med en kassett som inte går att använda.

soilguitar

Ny medlem
Jag har beställt en GX grupp inkl vevarmar. Kassetten är 10-52.
Betyder i så fall att man får byta nav om man vill ha annan kassett.

glitch

Aktiv medlem
Du kan som sagt köra Garbaruk eller SunRace t.ex.för lätta kassetter med hg body. drygt att byta hjul för att uppgradera växlar.

forkbeard

Medlem
Okej finns det en sx kasett & en nx eller är det samma?
Ja det sissta låter ju vettigt!
De är olika. SX ramlar in på 640g och NX 612g. Sen är ju inte största problemet med SX just kassetten utan att hela gruppen är extremt plastig med dåliga toleranser och allt går på bussningar istället för lager (fast samma gäller också för NX även om den är lite mindre dålig).

Joakimtri

Medlem
De är olika. SX ramlar in på 640g och NX 612g. Sen är ju inte största problemet med SX just kassetten utan att hela gruppen är extremt plastig med dåliga toleranser och allt går på bussningar istället för lager (fast samma gäller också för NX även om den är lite mindre dålig).
Ja jag syftade mest på kasetten , "komponenter" är katastrof 😅

soilguitar

Ny medlem
Gruppen kostar 4300:- . Då ingår bakväxel, reglage, kassett 10-52, kedja och vevarmar. Tyckte att det var ett ganska ok pris. Vet inte hur mycket billigare man kan få det om man köper lösa delar.
Men, som sagt, lite tråkigt om man måste byta bakhjulet (-:

Freddye

Aktiv medlem
SX finns med både power spline och DUB vevlager. NX och uppåt har DUB. Har du otur åker du på att byta den med.

glitch

Aktiv medlem
Vet inte hur det är på SX NX specifikt men på Shimano sitter viktskillnaden mellan xt och slx t.ex. i princip enbart i drevet. Så vill man vara snål weight weenie kör man slut på original och byter sen mot ett finare :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Varför byta hela gruppen? Det är ju rätt mycket pengar på något som i princip inte märks.

För de pengarna kan du köpa ruskigt bra bromsar, asbra däck, en bra framgaffel (beg ja, ny nej) en bra bakdämpare, bra hjul. (Inte allt samtidigt förstås).

Men vem är jag att döma, jag är inte precis bra på att ta de mest logiska besluten kring köp av cykeldelar.😉 Whatever floats your boat. Ska du uppgradera till GX tycker i alla fall jag att det mest rimliga är att skippa GX kassetten så du slipper härja med bodyn.

kais01

Aktiv medlem
det är väl inga större besvär att ekra in ett nytt nav.

annars ett extra par hjul gör betydligt större nytta än den föreslagna övergången till överdyra kassetter?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Men ekra in ett nytt nav när det finns utmärkta kassetter att köpa som passar?

Hade bara bytt reglage och bakväxel, det är där skillnaden kommer märkas.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Men NX-kassetten väger över 600g. Det är samma kassett på SX tror jag? Det är faktiskt ett rätt billigt ställe att spara in en del vikt på om man ändå ska byta, och det är ju slitdel, jämfört med andra viktbesparingar på cykel.

kais01

Aktiv medlem
om man inte kan konsten att renovera sina kassetter är inte dessa förgyllda pizzamodeller ett i längden billigt sätt att spara vikt.

förutom att de har nackdelen att ha en gränsande mot oanvändbar 10t.

UprightCitizen

Aktiv medlem
om man inte kan konsten att renovera sina kassetter är inte dessa förgyllda pizzamodeller ett i längden billigt sätt att spara vikt.

förutom att de har nackdelen att ha en gränsande mot oanvändbar 10t.
1. Du kan nog räkna med att andelen som renoverar sina kasetter är försvinnande liten.
2. Även om man gör det så kommer dom i te hålla för evigt.
3. GX är den näst billigaste sram 12an. Skillnaden i pris mellan den och den billigaste är rätt hygglig kr/gram i cykelvärlden. Du får lägga en bra peng för att spara lika mycket vikt någon annan stans.

ChJ

Aktiv medlem
1. Du kan nog räkna med att andelen som renoverar sina kasetter är försvinnande liten.
2. Även om man gör det så kommer dom i te hålla för evigt.
3. GX är den näst billigaste sram 12an. Skillnaden i pris mellan den och den billigaste är rätt hygglig kr/gram i cykelvärlden. Du får lägga en bra peng för att spara lika mycket vikt någon annan stans.
+1
NX Eagle 615g, GX 450g, X01 355g (de äldre 11- resp 10-50)

Frycke

Aktiv medlem
Har precis varit i din situation. SX och NX har samma kassett. Från GX och uppåt är det XD body som gäller. Det hela slutade med att jag köpte nya hjul. Jag tycker att GX är ett absolut minimum om man ska köra Sram.

ChJ

Aktiv medlem
Jag har tyckt liknande och har därför fått över diverse NX-Eagledelar, så när jag körde sönder en GX-växel hade jag en NX liggande i reserv. Satte dit den och tänkte beställa en ny GX, men när allt annat i set-upen är GX-delar och med de kullagrade rulltrissorna från GX överflyttade kan jag (irriterande nog 😆) inte förnimma någon skillnad mot den tidigare kompletta GX-set-upen…

Frycke

Aktiv medlem
Jag har tyckt liknande och har därför fått över diverse NX-Eagledelar, så när jag körde sönder en GX-växel hade jag en NX liggande i reserv. Satte dit den och tänkte beställa en ny GX, men när allt annat i set-upen är GX-delar och med de kullagrade rulltrissorna från GX överflyttade kan jag (irriterande nog 😆) inte förnimma någon skillnad mot den tidigare kompletta GX-set-upen…
Ja alltså det är ju lite så i den här sporten, och i synnerhet med drivlinor. Om vi bortser från SX bakväxel som är katastrofalt dålig, så är det rätt subtila skillnader. Lite lättare, finare material, lägre toleranser och känsla. GX är väl därför en slags gyllene medelväg sett till pris kontra prestanda. Bara XX1 kassetten XG-1299 kostar som hela GX gruppen, men den är jävligt snygg, speciellt i Oil Slick 😀

soilguitar

Ny medlem
Tackar för all input. Jag får väl passa på att göra en uppgradering av hjulen och naven, så att jag kan använda rätt kassett (-:

manneblask

Aktiv medlem
Kassetten och vevar känns ju rätt onödigt att uppgradera. Stora effekten får du av växelreglage och bakväxeln. Vad kostar kassetten till GX? 2 lax? Köp då hellre något annat alternativ på marknaden om du inte vill ha kvar den gamla kassetten som minst fungerar lika bra.

soilguitar

Ny medlem
Kassetten och vevar känns ju rätt onödigt att uppgradera. Stora effekten får du av växelreglage och bakväxeln. Vad kostar kassetten till GX? 2 lax? Köp då hellre något annat alternativ på marknaden om du inte vill ha kvar den gamla kassetten som minst fungerar lika bra.
Behövde ändå byta till kortare vevar. Tyckte också att det skulle vara trevligt med en 10-52 kassett, och det alternativet finns ju tyvärr inte på SX eller NX.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur upplever du växelprestandan med SunRace? Och har du hunnit köra den länge nog för att säga något om hållbarhet?

Sudden19

Medlem
Har kanske dåligt att jämföra med då jag hade SX-kassett innan. men annars tycker jag det funkar bra! Hållbarhet kan jag inte uttala mig om ännu, det återstår att se då jag bara cyklat ca 30 mil ännu :)

manneblask

Aktiv medlem
Jag körde Sunrace till HG-body med GX-eagle på förra hojen ett tag. Funkade utan problem och inga problem med hållbarheten. Det enda skumma som jag hade var att kassetten hamnade för långt in på mitt ena hjulpar så största kuggen touchade ekrarna. Funkade bättre med en liten spacer, typ 0,5mm kanske, just så pass så att låsringen kunde skruvas på också.

MagerValp

Aktiv medlem
Låter lovande. Jag har en NX-kassett med 11-50T idag och jag tror jag skulle trivas bättre med typ 11-48T så inte hoppet blir så gigantiskt.

ChJ

Aktiv medlem
Så om man ska försöka sammanfatta:
  • För bättre känsla i växlingarna; byt reglage till GX, snabbt och billigt, ev. ännu bättre med en ny GX-växel
  • För lägre vikt; sunracekassett på HG-body (enkelt, rel billigt, dock inte fullt så mkt lättare)
  • För ännu lägre vikt; ny XD-body och GX-kassett/X01-kassett
Sistnämnda är dyrt, speciellt om det innebär nya hjul vid Shimanonav, MEN med möjlighet att spara ”en massa” vikt, dessutom med lite större växelomfång OCH så blir det ju ett vinterhjulpar över…🤗

Topp