Uppgradering Racer-hjul

PeZeta

Aktiv medlem
Uppgradering Racer-hjul
Vad är rimlig vikt att jaga när man ska uppgradera hjulen på sin racer? Dvs vad är vettig vikt på ett bra men inte extremt racerhjul? Någon som har några tips på bra hjul? Vad jag läst mig till lönar det sig knappast att flytta nav etc utan det är kompletta hjul som gäller.

Uppgradering Racer-hjul
jag skulle säga att en vettig viktgräns är runt 1500-1600 gram part, MEN det beror ju helt o håller på vilken prisklass det är vi snackar om. vikt är nämligen inte allt, o det finns ju väldigt lätta saker för rätt lite pengar, då jag personligen anser att de tummat på tillförlitligheten bara för att få ner vikten, samtidigt finns det äckligt lätta hjul som är tillförlitliga, men då kostar de oxå därefter.

Uppgradering Racer-hjul
som sagt, vilken prisklass? jag kan rabbla hjul från alltifrån 2000 kr upp till 20000 :D:D

exempel på lätta hjul där jag tycker de prioriterat vikt för funktion/hållbarhet, så är american classic ett bra exempel, i alla fall deras nav. som inte verkar vara nå vidare kvalitet. där får man verkligen va man betalar för, inte mycket.

Uppgradering Racer-hjul
för de pengarna finns det några alternativ.

från http://www.s-tec-sports.de/ :

1. FRM/S-tec hjul, kostnad 349 euro. vikt 1390 gram. är alltså DT 1.1 fälg, DP comp ekrar (möjligen rev på nån sida. FRM nav, som vad i alla fall jag läst mig till ska vara i klass med Tune-nav, o de vet vi ju är bra. läser man i lite forum har FRM naven fått bra kritik, o FRM´s service ska tydligen vara riktigt bra.

2. Shimano Dura-ace WHR-7800, 339 eruo. ska väga strax under 1600 gram enligt weightweenies. kompis har kört på dessa o för honom har de funkat riktigt bra.

DT-hjul finns det gott om på rätt många sidor, t.ex. http://www.bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=1813126043&nav=Mehrinfo&ArtikelID=9381&Kategorie2=13 där de kostar 419 euro, vikt 1540 gram. de har även några för 339, som i vikt osv verkar identiska, men fattar inte varför de är nästan 800 kr billigare.

Uppgradering Racer-hjul
... och viktig information är också hur mycket du väger, lite info. om din körstil etc.

Jag skulle inte rekommendera American Classic 350 till ett sprinter som väger ensådär 100pannor, men en 50kg bergsget... tja, det är ju en annan femma...

Uppgradering Racer-hjul
american classic skulle ja inte rekomendera till nån, oavsett vikt. har lsät allt för mycket om naven. har även vänner som kört på dem där alla fyra klackarna hoppade ut ur navet under tävling, hur fan går det till? att märket sen bytt desin på naven typ 4 gånger under 5 år säger ju rätt mycket om skickligheten att konstruera ett bra nav som väger lite :D

Uppgradering Racer-hjul
Kan Mavic Ksyrium Elite för sisådär en 390euro vara något skall väl vara rätt så starka i alla fall.... fast kanske inte toklätta precis på 1740gram paret

Uppgradering Racer-hjul
körstil? XC-svetto m nyvaknat racerintresse. 67 pannor... Mera Basso än Bäckstedt om man säger så.

American Classic ska man alltså inte ha i alla fall. Dom där nya superbilliga shimanohjulen då, är det något att ha?

/P

Uppgradering Racer-hjul
PeZeta skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp 1500 på cykloteket...men är det skit så blir
> det ju dyrt.

alltså, det är ett mycket prisvärt alternativ. väldigt mycket hjul för pengarna. dock äre ju som sagt en klart lägre klass än de jag tidigare nämnt. de är inte hller extremt lätta, över 1800 gram.
annars kan ju de som lundatok just rekomenderade vara nått om du ska hålla dig under 2000 kr.

Uppgradering Racer-hjul
Intressant att ni ger förslag utan att veta om han vill ha hjul för tub- eller för kanttrådsdäck. Det är rätt stor viktskillnad mellan dessa.

Senast redigerad av en moderator:
Uppgradering Racer-hjul
under 2000 eller under 2000 man vill ju inte verka snål.... Sen är det ju alltid, what you pay is what you get, så kostar det över får det väl göra det. Det gäller bara att maximera..

Uppgradering Racer-hjul
hehe, jo förstår. alltså, 550 hjulen ä prisvärda. 600 hjulen o de som lundatok nämnde är lika prisvärda de med. dock så skiljer det ju mot de dyrare hjul jag nämnt.man måste nästan bestämma vilken klass och vilket pris man vill lägga sig på. bestämma sig om vad för sorts hjul man vill ha. för det blir ju lixom 2 helt olika klasser.

Uppgradering Racer-hjul
vad jag vill ha sagt är att det skiljer saker mellan hjul på 2000 kr och hjul för 3-4000 kr. skillnaderna är små, men desto finare hjul man köper dessto mer får man betala för det där lilla extra. det är så att säga den sista biten som kostar.

Uppgradering Racer-hjul
Bygga själv kanske? Roligt, lärorikt och det är en skön känsla att veta att man byggt hjulen själv när man trampar fram i motvinden (som jag gjorde på Ekerö igår, j-vlar i mig vilken motvind!)

Mina hjul kommer att bestå av Ritchey WCS-nav (ca 670kr/par), IRD Cadence Road-fälgar (1200/par) och DT Super Comp-ekrar. 24H fram och 28H bak. Beräknad vikt några gram under 1,5kg för hjulparet. Väntar på att fälgarna skall anlända...
~K

Uppgradering Racer-hjul
AmClassic har ändra tillverkningen av naven, så de fungerar numera alldeles utmärkt. Detta skedde i början av förra året, så de hjul som nu finns i lager är helt Ok. Men visst förstår jag att man inte väljer dem eftersom de tidigare har haft problem... Det är ju inte ett bra rykte att har....

Shimano WH-r550 är bra hjul. Inte lätta, men de duger. Men nog tror jag att man kan hitta bättre. Som gandhi säger, varför inte bygga själv (eller rättare sagt ha ett par byggda åt en).... Du får nog minst lika bra hjul, men lättare än Shimano hjulen....

Annars är Mavic alltid ett bra val... Ksyrium modellerna kanske blir för dyra, men de nya Aksium då? De ligger väl inom pris ramen?

Uppgradering Racer-hjul
9-eller 10-delat? Vissa (WHR 600) av Shimanos hjul funkar bara med 10-delat. 1500 SEK för ett par WHR550 verkar vara riktigt dyrt med tanke pa att de kostar 99,90 Euro söderöver.

Uppgradering Racer-hjul
audiojan skrev:
-------------------------------------------------------
> AmClassic har ändra tillverkningen av naven, så de
> fungerar numera alldeles utmärkt. Detta skedde i
> början av förra året, så de hjul som nu finns i
> lager är helt Ok. Men visst förstår jag att man
> inte väljer dem eftersom de tidigare har haft
> problem... Det är ju inte ett bra rykte att
> har....
>

jaha, min kompis hjul är en 05:a o det hade varken bra lager eller klackar som satt kvar i navet :D:D

o sen att de ändrat designen, det är ju knapast nån garanti i deras fall hehehe inget bra argument, me tanke på att de gjort det 3-4 gånger förut, på lika många år. inte ens tredje gången gilt, undrar om det ska bli sjätte gången gilt då :D hehehe

Uppgradering Racer-hjul
Det är ingen som har nämnt Campangolos hjul i sammanhanget. Vento eller Scirroco kamske kan var prisvärda altrenativ. Själv har jag en tid funderat på ett par Scirocco (finns för 2595:-), jag har bara hört och gott om dem (förutom något tunga 1725 g). Någon som har någon erfarenhet av dem?

Uppgradering Racer-hjul
eftersom han tittat på shimanohjul utgår jag från att han kör med shimano och kan därmed inte köra med campahjul

för övrigt ägs väll fulcrum av campa, vilka gör shimanokompatibla hjul. tror det är campas sätt o sälja sin teknologi till shimanomänniskor som vill köra med deras hjul men av estetiska skäl inte vill att det ska stå campa på hjulen när resten är shimano. har läst det nånstans, men vet inte om det är sant.

Uppgradering Racer-hjul
Mina Shimano RW550 är väldigt trevliga bekantskaper, speciellt för det priset. Det största pluset är att ekrarna är placerade vid navet.

Tillbaka
Topp