Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Hälsingland

Aktiv medlem
Min Pike 2018 läcker olja vid rebound-skruven som det ser ut, servade den för 30-40 timmar sedan och inget jag märkt innan. Var på Frösön och körde på Östberget häromdagen och det kan väl ha blivit någon hård landning. Brukar man behöva byta o-ringen för att det börjar läcka där?

Är väl snart dags för 50h service igen så jag fixar väl det då isf om det inte tilltar och den ser torr ut.

larsaw

Aktiv medlem
Det är inte så att du återanvänt crush-seal eller vad den heter?
Dom är nämligen engångsartiklar och ska INTE användas två gånger.
Båda dom två gångerna jag återanvänt såna så har jag fått dra åt liiite lite hårdare än normalt, vilket då har resulterat i att den gängade delen nypt fast och fått sågats av...

AX3L

Aktiv medlem
Hälsingland sa:
Min Pike 2018 läcker olja vid rebound-skruven som det ser ut, servade den för 30-40 timmar sedan och inget jag märkt innan. Var på Frösön och körde på Östberget häromdagen och det kan väl ha blivit någon hård landning. Brukar man behöva byta o-ringen för att det börjar läcka där?

Är väl snart dags för 50h service igen så jag fixar väl det då isf om det inte tilltar och den ser torr ut.

Det kan också vara olja som är kvar i reglaget från servicen. Jag hade också det och trodde det var läckage, även om det iof kom betydligt tidigare.

Hälsingland

Aktiv medlem
AX3L sa:
Hälsingland sa:

Det kan också vara olja som är kvar i reglaget från servicen. Jag hade också det och trodde det var läckage, även om det iof kom betydligt tidigare.

Okej ja jag får hålla lite koll hur det artar sig ?

larsaw

Aktiv medlem
BTW, upplever du någon skillnad i dämparprestandan?
Har du sprängt packningen eller blåsan på Charger’n så borde du ha ett ”slushigt” ljud och allmänt för mjuk dämpning...

happymtb.fr

Aktiv medlem
larsaw sa:
Båda dom två gångerna jag återanvänt såna så har jag fått dra åt liiite lite hårdare än normalt, vilket då har resulterat i att den gängade delen nypt fast och fått sågats av...
Din momentnyckel är inställd på tok för hård bara! ?

Hälsingland

Aktiv medlem
larsaw sa:
BTW, upplever du någon skillnad i dämparprestandan?
Har du sprängt packningen eller blåsan på Charger’n så borde du ha ett ”slushigt” ljud och allmänt för mjuk dämpning...

Nej inte märkt någon skillnad, ska tänka på det idag ska cykla efter lunch ?

marr

Moderator
Forumvärd
larsaw sa:

Återanvänt många, aldrig varken läckage eller behövt såga...

marr sa:
larsaw sa:

+1

Monterat utan momentnyckel varje gång. Man behöver lite känsla för feeling bara.

AX3L

Aktiv medlem
marr sa:
larsaw sa:

Samma här. Jag tror det där med crush washer är lite onödigt eftersom skaftet har en press-passning som rimligen är tät för olja iaf.

Jag tror att du råkat spruta in lite olja i skaftet när du fyllt på (lätt hänt med normala sprutor). Det har sedan drällt ned i rebound-reglaget och orsakat söl.

JesperA

Medlem
Någon här som kört med MRP:s Ramp Control Cartridge på en Pike lite längre än bara en provtur? Vore intressant att veta vad som tycks om den?

Valhalla_

Aktiv medlem
larsaw sa:

Äh trams, de går att använda 10 ggr om man så vill, helt utan problem.

Exley

Ny medlem
Har kört med mrp i min lyrik i ca 10 mån. I början vred jag mycket men efter att jag bytt till ny airshaft så har jag inte rört den. Har kvar den i med tanken på om jag åker till alperna eller liknande. Har reklammerat en pga läckage oxå. Någon annan som gjort sönder sin?

My 2 cents

Fräulein

Medlem
Efter en vecka i Åre med yari har jag insett att MoCo suger mer än lättkränkta gubbar. Jag har nog aldrig haft så ont i handleder och underarmar! Den går inte att ställa in så att den passar min åkning (medelmåtta som försöker åka aggressivt...) eftersom antingen så dyker den hemskt mycket vid inbromsningar och gropar eller så är den sjukt hård och stötig vid rötter och stenar.

Så vad är den bästa lösningen? YariUp? Charger? Eller köpa en ny gaffel? Jag vill helst ha en lättservad gaffel som inte kräver tusen specialverktyg. Men det viktigaste är att den klarar tex Åre och alperna utan att döda mig!!

glitch

Aktiv medlem
Fräulein sa:
Efter en vecka i Åre med yari har jag insett att MoCo suger mer än lättkränkta gubbar. Jag har nog aldrig haft så ont i handleder och underarmar! Den går inte att ställa in så att den passar min åkning (medelmåtta som försöker åka aggressivt...) eftersom antingen så dyker den hemskt mycket vid inbromsningar och gropar eller så är den sjukt hård och stötig vid rötter och stenar.

Så vad är den bästa lösningen? YariUp? Charger? Eller köpa en ny gaffel? Jag vill helst ha en lättservad gaffel som inte kräver tusen specialverktyg. Men det viktigaste är att den klarar tex Åre och alperna utan att döda mig!!

Vorsprung Smashpot?
Eller sälj Yarin billigt till mig om det är en 29a så testar jag en smash pot ;-)

BjornR

Aktiv medlem
Charger om du kör 170-180mm slaglängd, annars är det fritt fram att välja dämpare. Allt är bättre än progressiva dämpare.

Fräulein

Medlem
glitch sa:
Fräulein sa:

Vorsprung Smashpot?
Eller sälj Yarin billigt till mig om det är en 29a så testar jag en smash pot ;-)

Men smashpot gör väl inget åt MoCo? Eller är coil så pass mycket bättre än luft?

Kanske hör av mig om ett tag när jag funderat ut vad jag ska göra med yarin =]

BjornR

Aktiv medlem
Fräulein sa:
BjornR sa:
Charger om du kör 170-180mm slaglängd, annars är det fritt fram att välja dämpare. Allt är bättre än progressiva dämpare.

Tolkar jag dig rätt att i mitt fall med 150 mm är charger inget bra val?

Tvärt om, allt fungerar. Jag gillar charger men inte rockshox nya idé om att om blåsan spricker så är det en ny dämpare som gäller...

Fräulein

Medlem
BjornR sa:
Fräulein sa:
BjornR sa:

Tvärt om, allt fungerar. Jag gillar charger men inte rockshox nya idé om att om blåsan spricker så är det en ny dämpare som gäller...

Aha! Charger lockar inte så mycket med tanke på att den inte känns så lättservad. Men om den ger tokbra prestanda så kanske jag kan bortse ifrån det.

Ni som har YariUp eller motsvarande, hur presterar den i vanlig stigåkning och bike park? Är ni nöjda?

H.

Aktiv medlem
Fräulein sa:
BjornR sa:
Fräulein sa:
BjornR sa:

Aha! Charger lockar inte så mycket med tanke på att den inte känns så lättservad. Men om den ger tokbra prestanda så kanske jag kan bortse ifrån det.

Ni som har YariUp eller motsvarande, hur presterar den i vanlig stigåkning och bike park? Är ni nöjda?

Den känns nästan överdämpad, jag kör nästan helt öppet på LSC och MSC. När man kör utför och aggressivt funkar den däremot sjukt bra. Funkar fint på stigen också, men det är inte samma soffa som en Pike. Åas så tål den ju då som sagt också en helt annan behandling.

Edit: Kan förtydliga att mitt inlägg gäller Yari'up eller i mitt fall Revelation'up.

Senast ändrad:

Antex66

Medlem
H. sa:
Fräulein sa:
BjornR sa:
Fräulein sa:
BjornR sa:

Den känns nästan överdämpad, jag kör nästan helt öppet på LSC och MSC. När man kör utför och aggressivt funkar den däremot sjukt bra. Funkar fint på stigen också, men det är inte samma soffa som en Pike. Åas så tål den ju då som sagt också en helt annan behandling.

What he said☝ Är nöjd men ligger väldigt nära fullt öppen dämpning. Lättviktare kan jag tillägga (65kg)

Fräulein

Medlem
Hmm, låter inte så positivt att ni upplever den lite överdämpad och kör den nästan helt öppen. Undra om den hade funkar för mig som också är lättviktare (65 kg) fast saknar styrkan och kanske kunskapsnivån att köra på er nivå?

Är splug kanske ett bättre alternativ? Eller finns det gafflar som inte är så överdämpade från början och passar oss som inte är elitåkare men samtidigt vill åka fort i utmanande terräng?

Octagon

Aktiv medlem
Ni som kör Yari Up nästan öppen, vad använder ni för olja? Tänkte om det går att få den mjukare över hela registret på det gamla vanliga sättet.

toga

Medlem
Fräulein sa:
Hmm, låter inte så positivt att ni upplever den lite överdämpad och kör den nästan helt öppen. Undra om den hade funkar för mig som också är lättviktare (65 kg) fast saknar styrkan och kanske kunskapsnivån att köra på er nivå?

Är splug kanske ett bättre alternativ? Eller finns det gafflar som inte är så överdämpade från början och passar oss som inte är elitåkare men samtidigt vill åka fort i utmanande terräng?

Är väldigt nöjd med min Splug. Dem chimsar den efter din vikt. Upplevde precis som du att MoCo blir stenhård med resulterande ont i armar och handleder. Det är borta med Splug.

sdx

Aktiv medlem
toga sa:
Fräulein sa:

Är väldigt nöjd med min Splug. Dem chimsar den efter din vikt. Upplevde precis som du att MoCo blir stenhård med resulterande ont i armar och handleder. Det är borta med Splug.
Man shimsar inte eftervikt utan där är det luft/fjäder som bestämer.
Shimsning utför man efter hur man åker
Sen tillkommer viscositeten på oljan.
Skulle tro att du åker på en ganska standard shimsning.

Octagon

Aktiv medlem
H. sa:
Octagon sa:
Ni som kör Yari Up nästan öppen, vad använder ni för olja? Tänkte om det går att få den mjukare över hela registret på det gamla vanliga sättet.
Motorex 2.5
Det är ju ganska lätt olja. 14,5 mm²/s @40°C enligt datablad. Redline like water ligger på 8.5 men hur stor skillnad det gör vet jag inte. För lättare cyklister alltså.

Eric W

Aktiv medlem
Just fått en Debonair-upgrade intryckt i min Pike RC -17. Blir spännande att testa i morgon. :-)
Ni som gjort samma uppgradering; hur fick ni ändra er set-up för att kompensera negativa volymen?

Baserat på parkeringsplats-rull i kväll har jag gått upp ca 15 psi, dragit ner på kompression från 3 till 1 klick, samt tagit ur 1 av 3 tokens och lagt till 1 klick returdämpning. Låter det vettigt?

larsaw

Aktiv medlem
Eric W sa:
Just fått en Debonair-upgrade intryckt i min Pike RC -17. Blir spännande att testa i morgon. :-)
Ni som gjort samma uppgradering; hur fick ni ändra er set-up för att kompensera negativa volymen?

Baserat på parkeringsplats-rull i kväll har jag gått upp ca 15 psi, dragit ner på kompression från 3 till 1 klick, samt tagit ur 1 av 3 tokens och lagt till 1 klick returdämpning. Låter det vettigt?

Ungefär samma, fast har labbar runt lite, så kör på sommaren med -2 tokens och ca. +30psi, men nu kommer blöt/halksäsongen så då hår jag nog tillbaka till ”din” setup.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag kan bara rekommendera att lyssna på en pod med Darren Murphy från Push som pratar om hur man gör en bra setup
https://m.vitalmtb.com/features/MTB...SH-Industries-on-The-Inside-Line-Podcast,2748

För dom som orkar inte lyssna det jag tog hem från lyssnandet var följande:
- känn efter, dvs försök inte förstå vad som händer och lista ut vad som kommer att lösa det du tror pågår. Man har oftast fel och placeboeffekt av en lösning du kommer på själv är ganska stor, dvs om du tror att du behöver 2 tokens till så kommer det kännas bra med 2 tokens till!
Ändra ett parameter åt gången och känn efter: blev det bättre, sämre eller oförändrat?
- oringen som visar hur mycket slaglängd du har använd gör att man fokuserar onödigt mycket på hur mycket slaglängd du har använd. Ta bort den, eller flytta upp den och fokusera på (känn efter) den delen av slaglängden du använder 99% av tiden istället. Det spelar ingen roll om du har 2-3 outnyttjade centimetrar i slutet av varje tur om du får rätt stöd, grepp och komfort.

rayy

Aktiv medlem
Eric W sa:

Kul att höra du uppgraderar! Nu vet jag att du har bra koll på känslan på cykeln, men kanske är läge att justera lite färre variabler med en och samma gång? ? Skulle säga att det är värt att testa justera enbart lufttryck till första provrullet. Om inte annat, ha i alla fall samma mängd tokens så du enklare kan utvärdera skillnader i lufttryck.
Ses på stigarna snart?! ?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Jag kan bara rekommendera att lyssna på en pod med Darren Murphy från Push som pratar om hur man gör en bra setup
https://m.vitalmtb.com/features/MTB...SH-Industries-on-The-Inside-Line-Podcast,2748

För dom som orkar inte lyssna det jag tog hem från lyssnandet var följande:
- känn efter, dvs försök inte förstå vad som händer och lista ut vad som kommer att lösa det du tror pågår. Man har oftast fel och placeboeffekt av en lösning du kommer på själv är ganska stor, dvs om du tror att du behöver 2 tokens till så kommer det kännas bra med 2 tokens till!
Ändra ett parameter åt gången och känn efter: blev det bättre, sämre eller oförändrat?
- oringen som visar hur mycket slaglängd du har använd gör att man fokuserar onödigt mycket på hur mycket slaglängd du har använd. Ta bort den, eller flytta upp den och fokusera på (känn efter) den delen av slaglängden du använder 99% av tiden istället. Det spelar ingen roll om du har 2-3 outnyttjade centimetrar i slutet av varje tur om du får rätt stöd, grepp och komfort.

Problemet för några av oss är att vi måste hitta en rimlig inställning för de 2000h timmarna som återstår innan vi klarar av att göra så. Så känns det ialla fall :). Hur mycket sag och hur mycket slag man utnyttjar är ändå nåt man kan börja med. Ett par parameters klarar man av. Själv kör jag med öppen kompression för det blir en (två) parameter för mycket för min skalle. Ett extra token gjorde underverk men jag förstår inte hur det samspelar med kompressionen.
Ja, ambitionen är kanske för hög för kompetensen. :)

Vizual54

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Problemet för några av oss är att vi måste hitta en rimlig inställning för de 2000h timmarna som återstår innan vi klarar av att göra så. Så känns det ialla fall :). Hur mycket sag och hur mycket slag man utnyttjar är ändå nåt man kan börja med. Ett par parameters klarar man av. Själv kör jag med öppen kompression för det blir en (två) parameter för mycket för min skalle. Ett extra token gjorde underverk men jag förstår inte hur det samspelar med kompressionen.
Ja, ambitionen är kanske för hög för kompetensen. :)
+1
Finns inte en chans att jag kan köra två varv på hemmabanan konsistent för att kunna jämföra olika inställningar :)
Sen ska man ta sig tid att i lugn och ro ta en dag och prova olika inställningar. Pfft, får ju vara glad om jag på nåder kommer ut mer än två gånger i veckan på en entimmestur.
Tycker detta funkar ganska bra som grund

Köpte en yari'up på ESS i Gesunda och har skruvat lite fram och tillbaka på lsc och msc tycker inte det gör någon större skillnad.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Enklast är ju att bara cykla och känna efter. Inte försöka köra referensvarv eller krångla. Förr eller senare känner man "det här vill jag ändra". Då skruvar man och ser vad som händer. Blev det inte rätt återställ och skruva på något annat.

Efter ett tag listar man ut saker som att något klick extra på det där vredet där det står HSC är ganska gött när man ska köra brant utför i hög fart. Iaf tycker jag det.

Väl där vet man ungefär vad man ska leta efter och då går det fort att hitta en grundinställning på nya prylar och tiden för det sista finliret kortas in avsevärt. Men det finns ingen riktigt bra genväg dit mer än att laborera själv. Läser man på lite är det lättare att förstå lite vad som händer när man laborerar men man måste ändå få in känslan för hur det påverkar cyklingen också.

Man måste veta vad det är man vill ha innan det går att hitta en bra inställning. Smaken skiljer sig. Jag använder min 160-hoj som en 140 med 20mm reserv för dåliga beslut. Andra använder alltid allt. Vägen dit är att bara cykla, laborera och känna efter.

Senast ändrad:

Eric W

Aktiv medlem
Nu var det iofs inte så att jag bara tryckte i lite luft och skruvade rattar helt random. :-)
Bygger definitivt mina inställningar på systematiskt testande, gärna i en sektion med mycket variation (kurvor, rötter, stenkista etc).
Dock behövs en vettig grund-referens för att kunna gå vidare med finlir. Sätta ett liknande sag brukar ge mig en hygglig utgångspunkt. Jag har tidigare använt Tokens och kompression (Pike RC har dessvärre bara en ratt som verkar påverka både HSC och LSC) för att hålla gaffeln uppe dynamiskt. Med ökat lufttryck verkade det logiskt att gå ner lite där. Målet med Debonair var att kunna bibehålla stödet, men öka finkänsligheten och grepp i början av slaget.

Hyggligt nöjd efter dagens provtur dock. Drog ner till noll klick kompression och gick tillbaka till gamla retur-inställningen. Finns definitivt utrymme för lite finlir. Inte optimalt att testa dämpning i blöta förhållanden. :-)

happymtb.fr: tack för tipset om podden, skall definitivt lyssna på den. Alltid intressant att ta lärdom av dom som kan på riktigt.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer