Uppgraderingsråd x2

Uppgraderingsråd x2
Halloj!
Semisnabb halvtung man 90-95 kg på snart 50 som försöker göra vad jag kan för att hänga med ett gäng snabba ungtuppar runt pölen i juni.

Har en Lapierre Xelius SL 9 med DA 52-36 och funderar på om jag skall byta till 54/40 eller om man bara kan byta den stora klingan?
känner att jag kanske inte ”trampar ur” men att jag har kraften att kunna trycka till mer än vad som är max nu…

Gjorde en bikefit för drygt ett år sen med rekommendation att byta till 38 cm styre och 130 cm styrstam med 25mm raise.
Har idag 420/110. 380 blir(är?) väl otillåten på tävlingar om man nu skulle få för sig det? Samt att iaf integrerade cockpits som roval rapids inte går att få längre än 115?!
Roval rapids har en som är 400/135, vore det en vettig uppgradering?eller är det bara pengar i sjön?
Andra tips?

Uppgraderingsråd x2
Ja, träna på högre kadens är standardsvaret. Jag, som är lite över 50, behövde igår för första gången använda min tyngsta växel på min gruscyke (med lite större hjul än en lvgcykel), 42/11, i en nedförsbacke med vind i ryggen. Körde kring 54 km/h, måste vara kring 105 kadens.

UCI reglar för styr är minimum bredde 40 cm, men det är ytterkant-ytterkant. Med 380 mm menas nästan altid mitte-mitte så det är tillåtet.

Uppgraderingsråd x2
Gjorde en bikefit för drygt ett år sen med rekommendation att byta till 38 cm styre och 130 cm styrstam med 25mm raise.
Har idag 420/110. 380 blir(är?) väl otillåten på tävlingar om man nu skulle få för sig det?
UCI reglar för styr är minimum bredde 40 cm, men det är ytterkant-ytterkant. Med 380 mm menas nästan altid mitte-mitte så det är tillåtet.
Dessutom är det så att man mäter styrbredden mellan styrändarna, inte mellan STi-handtagen, där de flesta håller
och med ett styre med "flare" kan det bli så här
Enve-Handlebars-AR-768x538.jpg

(Bild från Enve)

Uppgraderingsråd x2
Standardtipset är alltid att höja din cadens och det är gratis så börja med det. Tyvärr fungerar det inte för alla. Jag har kört mycket snabbhetsträning både som löpare och som cyklist. Som löpare blev det bara ännu längre älgkliv och då var jag bara ett steg under sverigeelit.
Jag hade 50 fram och har bytt till 54. Skillnaden för mig blev mycket större än vad jag vågade hoppas på. Med 50 hade jag problem att cykla med kompisar, det gick lite för fort på platten och alldeles för långsamt uppför. Med 50 kom jag aldrig i närheten av maxpuls, känslan var att jag byggde mjölksyra utan att gå för fullt. Med 54 fick jag 8 % tyngre maxutväxling och helt plötsligt snittade jag 6% snabbare trots att jag långt ifrån alltid trampade ur med 50.
Problemet med tyngre utväxling är att knän belastas hårdare.

Uppgraderingsråd x2
Tack för alla svar so far.
Jag borde kanske skrivit om kadensen. Jag ligger på drygt 90 i kadens och det är något jag har jobbat med senaste 2 åren.
Jag hade 50/34 på förra cykeln och tyckte väl inte att det var jättestor skillnad.

Går det(rekommenderas det) att bara byta stora klingan?

Synd att Roval cockpits längsta är 115 :(
Nåt tips på cockpit som kommer nära 38/130?

Uppgraderingsråd x2
Tack för alla svar so far.
Jag borde kanske skrivit om kadensen. Jag ligger på drygt 90 i kadens och det är något jag har jobbat med senaste 2 åren.
Jag hade 50/34 på förra cykeln och tyckte väl inte att det var jättestor skillnad.

Går det(rekommenderas det) att bara byta stora klingan?

Det går att byta bara större klingan, men växlingen fram kommer att blir sämre. Om du inte ofta växlar fram behöver det inte vara ett problem.

Synd att Roval cockpits längsta är 115 :(
Nåt tips på cockpit som kommer nära 38/130?

Här finns 21. De flesta dock riktigt dyra.

Uppgraderingsråd x2
Ny kedja. Högre tryck i slangen/däcken. Hårdare gummiblandning. Kläder och hjälm med mindre luftmotstånd. Pedaler med mindre "spel". Styvare skor.
...Mindre last och färre år på ryggen, hihi!
Utväxling okej, men backar och vind kan variera.

Uppgraderingsråd x2
Mata in siffror och jämför utväxlingar här:

52/11 ger 55km/h vid 90 i kadens, 54/11 ger 57km/h.

Om man istället ökar kadensen till 95 så blir farten 58 km/h med 52/11.

Spontant känns det tveksamt att det skulle ge så mycket att byta framdrevet?

Uppgraderingsråd x2
Mata in siffror och jämför utväxlingar här:

52/11 ger 55km/h vid 90 i kadens, 54/11 ger 57km/h.

Om man istället ökar kadensen till 95 så blir farten 58 km/h med 52/11.

Spontant känns det tveksamt att det skulle ge så mycket att byta framdrevet?
Nu finns det några som inte uthålligt kan hålla 90 i kadens, tro det eller ej.
Det är också ganska stora friktionsförluster på de två - tre minsta bak jämfört med om man kan ha samma utväxling och ligga på en större bak. OK jag vet att 52 till 54 motsvarar en halv växel bak men lite mer tid på en större klinga spar energi.

Tillbaka
Topp