Uppgraderingssjukan...

Sam00

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Tack för tipsen! Har kortaste(?) stammen och viss backsweep.

Om jag ska sammanfatta verkar det råda lite delade meningar om vilka av växelkomponenterna/drivlinan som ger mest bang for the buck. Jag är lite sugen på att lätta cykeln, kanske att kolvevparti blir något då...

Fler förslag om hjulen? Jag verkar också ha snurrat ihop det med slowbuild och den där firman med mannen som heter Udo, det var ju bra eftersom många verkar nöjda med slowbuild.
Om du inte har bråttom så kan du vänta och hålla koll på vad som dyker upp på K&S. Jag köpte ett helt nytt XX1(nyaste versionen) vevparti med 34t och vevlager som passade min cykel för 2500kr. Nytt avplockat från ny cykel, sånna grejer dyker upp då.

Tänkte bara byta vevpartiet men sen hittade jag ett nytt XX1 reglage för 800kr, och en ny XX1 kedja för 400kr. Så det enda som fattades var en bakväxel och kassett. Det var det enda jag inte kunde hitta till ett bra pris, så jag var jag tvungen att betala 2000 för en X01 bakväxel. Kassett hittade jag GX för 500kr nytt också. Men jag kör på NX kassett just nu tills jag får nya hjul jag beställt med XD.

Så man kan hitta bra deals om man har tålamod. Det finns ett nytt XTR vevparti för 3300kr just nu på K&S, men det är lite dyrare.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Ja Kina verkar vara bra när det gäller bang for the buck men jag är hemskt dålig på att mecka själv 😅😅 så det vore najs med någon form av mer närliggande after sales support... Hunt känns ganska tilltalande med tanke på det...
Hunt ska ha jättebra support. Hade landsvägshjul från Hunt och nu har jag beställt ett par Trail Wide hjul. Hyffsad vikt för 30mm och kostar bara 4800kr.

Sen har du också rätt att prova hjulen i 60 dagar och lämna tillbaka om du inte är nöjd. För 40 euro tror jag man får crash replacement också men det gäller bara kolfiber hjul.

Sam00

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Hjul skadar väl egentligen aldrig att lägga pengar på om man har råd, men i ditt fall vette tusan ändå om det är det du ska prioritera och framförallt inte något kralligt enduroset. Om vi leker med tanken att du väger runt 50kg och inte tävlar i EWS kan väl knappast något hjul vara för flexigt eller ohållbart, så sikta på nåt ganska lätt. Hunts 30mm (?) på runt 15-1600 gram känns väl väldigt rimligt? Att lätta cykeln känns däremot väldigt klokt eftersom det är en ansenlig del av din systemvikt som du kan kapa.
Deras 30mm väger 1823g, det var kanske 25mm du tänkte på som är 1647g. Tänkte beställa 25 själv men de kommer inte in tills slutet av juli tror jag.

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Håller med, men det finns inte många enduro hjul från kända tillvärkare som är lättare. Lightbicycle är en möjlighet. Om 25 mm bredde räcker är Newman SL X.A.25 jättelät och billigt hos SlowBuild.
Det är just det som är grejen. Kända tillverkare gör inte lätta hjul. Man måste gå custom på olika vis, och helst välja fälgen själv hos tillverkaren direkt (eller nära tillverkare, en del av kineserna säljer samma fälg under egna namn).
Eller så får man kompromissa och köra smal 25i fälg...

Mina EIE 30,5i väger in på 1380g rena, jag brakar på rätt bra med dem. Vore man lättviktare tror jag de skulle hålla bra utför, kanske med inserts för säkerhets skull.

Sam00

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Det här är 35mm och det finns med bara 10mm rise, vilket är ganska obetydligt. Den kan sågas ner till 700mm. Vilken bredd skulle du ha?

Såg inte att den här också fanns med 35mm. 760mm och bara 190g.

Senast ändrad:
Uppgraderingssjukan...
👌👌 Har du några förslag på prisvärda hjul av den karaktären? Jag vill ju ha ett hjul som tål stök, bröt och park men har som du säger inte samma hållbarhetskrav som någon som väger mer och kör rejält hårdare. Så för mig skulle det nog göra stor skillnad att få ner roterande massa och totalvikt.
Kolla in Acros carbon hjul. Dom är riktigt prisvärda och tå duktigt med stryk.
Mvh Anders.

Uppgraderingssjukan...
Dum fråga kanske men kräver byte av nav från DT 370 till Acros omcentrering/spacer för bromsskivan?
Kan hända att du får justera oket lite i sidled men så blir det oavsett vilket märke du byter till så länge det inte är ett Dt swiss.
Jag har misshandlat mina acros enduro i två år nu med allt från xc till endurotävlingar i alperna utan problem.

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...

Lingon

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Så man kan hitta bra deals om man har tålamod. Det finns ett nytt XTR vevparti för 3300kr just nu på K&S, men det är lite dyrare.
Eller så köper man ett nytt för 1500 på bike24.

Uppgraderingssjukan...
Är det någon här som erfarenhet av Truvativ Stylo eller Descendant carbonvevpartier? Klurar på om de kan vara lite mer prisvärda alternativ till XX1/X01.

Swoop

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Jag har ett Descendant sen 2.5 år. Har funkat bra, inga problem alls hittills men oroar mig lite av och till för att pedalinserten ska ge upp...

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Jag har ett Stylo sedan ett år. Fungerar fint trots att jag åker och slår i utan crankboots.
Men om du ändå ska byta? Spara en slant och kör på det du egentligen vill ha.

Berk

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Truvativ vevparti är identiska med Sram, förutom utseende och en liten prisskillnad. Jag tycker att Truvativ är snyggare och deras kol vevparti är lite billigare.

Swoop

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Tack för svaret, vad är det som håller på att ge upp i inserten? Tråden?
Nä, inget som håller på att ge upp. Bara sett felet på flera kolvevar förut, det är ju den svaga punkten i konstruktionen, och därav nojan.

Skulle jag behöva köpa nya skulle jag nog titta på aluvevar, lättare Shimano eller boutique typ Intend eller Ingrid. Bara för att, typ.

Berk

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Jag skulle aldrig köpa kolvevar till en stigcykel, tycker det är bättre med alu på den mest utsätta komponent av en stigcykel. Men många kör med kol vevar och verkar nöjd.

Uppgraderingssjukan...
Jag skulle aldrig köpa kolvevar till en stigcykel, tycker det är bättre med alu på den mest utsätta komponent av en stigcykel. Men många kör med kol vevar och verkar nöjd.
Hade kolvevar på min gamla stumpy, klarade sig utmärkt med crankboots. Får fundera på om det är värt att köpa ett helt gruppset eller bara vevpartiet...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer